Blindpassasjerens død

De gjemmer seg i flyets hjulbrønn. Som regel går det ille.

FALT I DØDEN: Bildet er fra 1970 og viser Keith Sapsford (14) som faller ut av hjulbrønnen på en DC-8 straks etter avgang fra Sydney. Han falt om lag 60 meter i døden. Bildet ble tatt av amatøren John Gilpin som testet en ny linse til kameraet sitt.
Publisert

Det er tryggest å kjøpe billett og sjekke inn på vanlig måte før man går om bord i et fly. Bare 19 prosent av blindpassasjerene overlever.

Men noen velger altså å se bort fra denne dystre statistikken, tar seg inn i et fly og håper det beste.

Det er det man tror 16 år gamle Delvonte Tisdale gjorde 15. november i fjor.

En Boeing 737 står på Charlotte-Douglas internasjonale flyplass i Charlotte, North Carolina. Flyet skal til Boston i Massachusetts. Snart er flyet i lufta.

Landingshjulene trekker seg inn i huset sitt, et rom som på ingen måte er noe oppholdsrom.

For hver meter flyet stiger, synker temperaturen. Lufta blir tynnere og tynnere. Turen til Boston er beregnet til to timer.

Delvonte Tisdale avbildet i sin Air Force Jr ROTC-uniform.

Krangel med far

Delvonte flyttet til Charlotte sist sommer. Men han fant seg ikke helt til rette. Og han var ikke godvenner med faren sin.

Delvontes stesøster husker at han og faren sloss og kranglet ofte, inkludert mandag 15. november – dagen gutten forsvant.

Rundt klokken 21.00 denne mandagskvelden nærmer Boeing-maskinen seg Bostons Logan Airport. Landingshjulene folder seg ut.

En halvtime senere finner noen collegegutter Tisdales lik på en vei, i innflyvingsområdet – stygt forslått og massivt skadet. Så ille står det til at han er vanskelig å identifisere.

Til å begynne med er det ingen som tenker på at han kan ha ramlet ut av et fly. At han har tatt seg ut på flyplassen, klatret opp i hjulbrønnen, gjemt seg og håpet på å lande hel og fin i Boston. Men at det ikke gikk slik, at han datt ut av hjulbrønnen før flyet tok bakken.

Kanskje hadde han vært død en stund før flyet satte landingshjulene ut? Det er kaldt i 10 000 meters høyde, om lag 50 minusgrader. Frosset i hjel?

Politisjef Richard Wells i Milton, Massachusetts, lanserer teorien om at unge Tisdale kan ha vært utsatt for en gal drapsmann. Men statsadvokat William R. Keating, Norfolk District, hadde igangsatt etterforskning – inkludert obduksjon – som utelukket drapsteorier.

Derimot mente rettsmedisinerne at skadene på Tisdales kropp kunne tyde på fall fra stor høyde.

Avtrykk

I Tisdales bukselomme ble det funnet et plastkort, smuldret opp til småbiter, som tydet på at det hadde vært utsatt for sterk kulde.

Skjedde det som skal være klin umulig, greide den unge mannen å komme seg usett opp i hjulbrønnen på en Boeing 737, på en internasjonal flyplass?

Videre etterforskning støttet denne umuligheten: Krimteknikere fant finger- og håndavtrykk i hjulbrønnen, som tydet på at noen hadde oppholdt seg der.

Politiet har konkludert med at Tisdale høyst sannsynlig falt ut av flyets hjulbrønn under innflyvingen til Bostons Logan Airport, trolig temmelig stivfrossen og allerede død.

Men ingen ved flyplassen i Charlotte kan redegjøre for hvordan Delvonte Tisdale greide å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen og ubemerket ta seg ut til det parkerte flyet og opp i flyets understell. Det er et mysterium.

En Boeing 737. Man antar at Delvonte Tisdale falt ut av flyets hjulbrønn ved landing.

Noen lykkes, noen ikke

Ifølge amerikanske Federal Aviation Administration ble det i tiden 1947–2007 registrert 74 blindpassasjer per fly verden over. 14 av dem overlevde, hvilket gir en overlevelsesprosent lik 19.

  • 19 år gamle Clarence Terhune gjemte seg om bord i luftskipet LZ 127 Graf Zeppelin i 1928 og ble den første blindpassasjeren som krysset Atlanteren i lufta.
  • I 1966 var meksikaneren Francisco Cuevas Garcia 17 år. Han oppholdt seg i Colombia, der han var arbeidsinnvandrer. Ensomheten og hjemlengselen tok etter hvert overhånd, men han hadde ikke penger til å komme seg hjem til Mexico. Han krabbet opp i fremre hjulbrønn på en Boeing 720, ikledd bare bukse og skjorte. Flyet lettet fra Bogotá og landet i Mexico City fire timer senere. Temperaturen i hjulbrønnen sank til henimot 40 minusgrader. Gutten overlevde på mirakuløst vis – uten varige men.
  • I 1969 ville Armando Soccaras og Jorge Perez Blanco stikke av fra Cuba. De entret hjulbrønnen i en Iberia-maskin, DC-8. Take off Havana og landing i Madrid – 7400 kilometer unna. Blanco døde under flighten. Soccaras overlevde på mirakuløst vis og vendte aldri tilbake til Castros Cuba.
  • I 1970 falt Keith Sapsford (14) ut av hjulbrønnen til en DC-8 som tok av fra Sydney, Australia. Flyet skulle til Tokyo. Fjortenåringen falt 60 meter og døde. En amatørfotograf tok bilde av fallet.
  • I juli 1999 ville Yaguine Koita og Fodé Tounkara fly fra Conakry, Guinea til Brussel i Belgia. De entret hjulbrønnen i en Airbus A330, operert av Sabena Airlines. De døde kroppene deres ble funnet fem dager senere i flyets høyre hjulbrønn.
  • I august 2000 gjemte Roberto Viza Egües seg i en Air France-container, som skulle med fly til Paris. Han kom seg til Paris, sulten og utmattet, men ved god helse. Franske myndigheter innvilget ham ikke asyl og sendte ham tilbake, denne gangen i flyets cabin.
  • I juni 2005 ble et lik funnet i hjulbrønnen på et fly fra South Africa Airways. Flyet tok av i Johannesburg og landet på John F. Kennedy Int. Airport.
  • I juni 2010 overlevde en 20 år gammel rumener en flytur fra Romania til Heathrow utenfor London. Flyet var av typen Boeing 747 og eid av en styrtrik arabisk sjeik. Man tror rumeneren overlevde fordi flighten – grunnet dårlig vær – forløp i 33 000 fots høyde, i stedet for de vanlige 37 000.

Mirakelmannen

De indiske brødrene Pardeep (22) og Vijay Saini (18) besluttet i 1996 å stikke av fra Inda, fordi de mente seg urettmessig forfulgt av myndighetene i Punjab, som beskyldte de to for oppviglersk Sikh-separatisme.

De to dro til flyplassen i Dehli og entret hver sin hjulbrønn i en Boeing 747, operert av British Airways. Maskinen skulle til Heathrow, utenfor London. Det er et drøyt stykke.

Pardeep var kledd i T-skjorte og bomullsbukser. Da flyet nådde makshøyde, sank temperaturen i hjulbrønnen til minus 60 grader. Hans yngre bror ble antatt død ganske tidlig i flighten. Men Pardeep holdt det gående, i 10 000 meters høyde, i tynn luft, over Mount Everest, videre over Asia, inn i Europa og til London.

Da Boeingen foldet ut hjulene før landing på Heathrow, falt lillebror Vijay ut og traff bakken etter 700 meters fritt fall.

Men Pardeep var i live. Han klamret seg fast, helt til flyet sto stille ved terminal 4. Han ble øyeblikkelig tatt under medisinsk behandling, kom til hektene, unngikk varige men og søkte om oppholdstillatelse.

– Intet mindre enn et medisinsk mirakel. Pardeep Saini har skjøvet grensen for hva som er menneskelig mulig, sa professor Stanley Mohler, sjefsforsker ved Aerospace Medicine i Ohio.