Blikket til Emma (15) sier alt
Møtet de norske ungdommene aldri vil glemme.
(Romerikes Blad) 13 ungdommer fra ungdomsutvalgene i Skedsmo besøker denne uka i Bucuresti i Romania. Romerikes Blad følger med på turen.
Ungdommene har tatt med seg de siste posene med tøy fra Norge til en bunker hvor seks mennesker har laget seg et hjem.
Varm bunker
– Se hvor dere går så dere ikke tråkker på sprøyter, sier han som leder oss fra parkeringsplassen og til hullet i bakken som fører oss ned i den svært så varme bunkeren.
På gulvet i ligger det flere madrasser. Det er gjort et forsøk på å gjøre det så hjemmekoselig som mulig.
Små tøybamser henger i en del av taket, og kjøkkenutstyr, klær og diverses andre nødvendigheter står stablet på gulvet.
To tjukke rør går tvers igjennom rommet.
– Det er vann og kloakk inn til sentrum. Dit er det seks kilometer, blir det forklart av den lokale «guiden».
Flere unge par
Vi blir fortalt at de som bor her er ute og tigger nå. Men mens vi er her nede kommer noen hjem. Et foreldrepar på 17–18 år og et barn på to år.
– Vi har problemer med foreldrene våre og bor her til mannen min har ID-papirene i orden og kan få seg en jobb, forklarer en dame, kledd i klær som ikke tilsier at hun bor annerledes enn de norske ungdommene.
Besøket som gjør inntrykk på de norske ungdommene.
– Akkurat nå virker det mest rart, umulig å beskrive, sier Bjørnar Nilsen Schulte (19) fra Skedsmokorset.
En følelse resten av følget deler med ham.
– Mat, klær og vann. En selvfølgelighet for oss, vi tar det helt for gitt. For disse er det ikke det, og det er noe jeg tror jeg kommer til å ha med meg lenge, sier Magnus Eeg, om dagen han trolig vil huske for alltid.
Fattigdom
Ungdommene har tidligere denne uka besøkt barnehjemmet «Liv og Lys» hvor de møtte Vanja Sortnes (53) fra Strømmen som i mange år har samlet inn klær og leker til barnehjemsbarna.
Barnehjemmet er både rent og godt ivaretatt, men fredag fikk ungdommene møte den virkelige fattigdommen ute på og under gata.
I tillegg til bunkeren under jorda, besøkte de 13 ungdomsrepresentantene et dagsenter.
For enkelte ble det tøft.
Et tøft øyeblikk
– Hva skjedde, Magnus?
– Det ble veldig tøft der et øyeblikk. Jeg visste hva som ventet, men å se hvor fattige enkelte er gjør et sterkt inntrykk.
Magnus Eeg (17) fra Skedsmokorset tar seg to minutter utenfor dagsenteret hvor folk kan komme og få seg en tallerken suppe og litt brød.
Etter et par minutter går han inn igjen, der resten av reisefølget er i gang med å dele ut klær og kosedyr.
Okkupanter
Neste stopp er ved et tomt hus der fire familier på til sammen 20 mennesker har tatt seg til rette ulovlig.
– Det føles rart å gå inn i andres hjem slik, sier Tonje Garberg Bornstedt (18) fra Skedsmokorset.
Etter en stund vinnes tilliten og klær deles ut.
– Jeg spurte på Facebook om noen hadde barneklær å gi bort. Det ble to store søppelsekker, forteller Anne Marte Aure (18) fra Lillestrøm, som sier det føles bra å gjøre dette.
– Det viser jo at det går an å hjelpe.
Målet for romaniaturen i regi av fritids- og ungdomsavdelingen i Skedsmo kommune, er å gi ungdom et perspektiv og kunnskap om hvordan verden er satt sammen.
– Størst læring får de i etterkant. De blir observante borgere og får et mer nyansert syn på verden og leser nyheter med et skarpere blikk, forklarer kulturkonsulent Nina Lande, som er med på turen.
Les flere saker fra Romerikes Blad.