«Arrested Development»-stjernen til Norge for første gang

Tobias Fünke kommer til Norge.

KOMMER TIL NORGE: Den kontroversielle, men meget morsomme komikeren David Cross kommer til Oslo og Sentrum Scene 30. juni.
Publisert

Du kjenner David Cross kanskje best i rollen som den, mildt sagt, forvirrede og mislykkede psykoanalytikeren og skuespilleren, Tobias Fünke, i kultserien «Arrested Development». Andre kjenner kanskje Cross gijen fra filmer som «Men In Black» og «Eternal Sunshine of the Spotless Mind», eller TV-serier som «Mr Show with Bob and Dave», «Modern Family» og «Blush».

Nå returnerer Cross til stedet hvor karrieren startet, nemlig stand up scenen. Komikeren legger ut på Europa-turné og Oslo er så heldige å få besøk av Cross 30. juni. Dette er komikeren første stand up-turné på seks år, og Oslo er sammen med Amsterdam, Antwerpen og Stockholm eneste byer i Europa som besøkes.

Brukte narkotika hos presidenten

Cross har aldri vært redd for å tråkke på noens tær eller bryte grenser i hans komikk eller privatliv. Blant annet innrømmet han i 2012 at han snortet kokain under et besøk til Det hvite hus. Ifølge Cross er han ikke en misbruker, men ville ha muligheten til å «kunne si at han har gjort narkotika hjemme hos presidenten».

Beste som Tobias Fünke:



Han er ofte innom sensitive temaer som religion og politikk. Etter 11. september var han raskt ute med å kritisere George W. Bush. Nylig uttalte han i et intervju med britiske The Guardian at Bush var like stor idiot «10. september, som etter 11. september». Det nye showets tittel lover nye friske spark mot politikere i hjemlandet. Cross har valgt å kalle showet «Making America Great Again!» -  en tittel basert på den republikanske presidentkandidaten Donald Trumps valg-slagord, «Make America Great Again!».

- I en måned forsøkte jeg å komme opp med en passende tittel, men alle forslagene var enten for teite eller tullete ordspill. Da agenten min ringte og måte ha en tittel, så jeg noe på TV om Trump. Da var det bare å kjøre på, fortalte Cross nylig i et intervju med Bismarck Tribune.

Komikeren startet karrieren som 17-åringen på scener rundt om i New York city, og har etter den tid gjort en rekke turneer, bøker og film - og TV-roller. Han sier til avisen at det nye showet er det beste han har skrevet.

- Jeg må si jeg er veldig fornøyd med det nye materialet. Jeg føler at det er det beste jeg har skrevet så langt i karrieren. Så langt har det bare vært positive tilbakemeldinger, så det er fantastisk.

Humor-pionér

Presseansvarlig hos Acomic Soul, Kasper Steen, skriver i en pressemelding at de er stolte over å ha klart å lokke Cross til Norge for første gang.

- Siden arvtagerne til 1990-tallets sit-coms, representert av serier som «The Office», «Arrested Development» og «Parks and Recreation» introduserte meta- og cringe-humoren, har vi aldri sett oss tilbake. Vi er derfor mildt sagt stolte av å få en av pionerene fra den moderne humorbølgen til Norge for aller første gang.

David Cross opptrer på Sentrum Scene 30. juni. Billetter i salg fra mandag 2. mai klokken 11.00.