Åpnet ikke regninger på 2-3 år
Morten (38) droppet å åpne regningene i 2-3 år. Det ble dyrt.
(SIDE2): Morten Nystuen elsker sitt sosiale livet og har gode muligheter til å bruke tid på det han liker best da han kun jobber tre dager i uken.
Som DJ har han mye fritid da han som oftest kun står bak miksebordet to til tre ganger i uken. De resterende dagene bruker han på å spise ute med venner, feste og shoppe.
- Når jeg går inn i en skobutikk og finner noe jeg liker det kjøper jeg det uansett om jeg har råd til det eller ikke, sier Morten, som deler leilighet med to kamerater på Briskeby i Oslo.
- Startet når jeg var 18 år
Men dette jetsettlivet har satt sine spor.
Morten er nå så nedtynget i gjeld at han ikke noen oversikt over hvor mye han egentlig skylder kreditorer og kemneren.
- Min gjeldssituasjon startet egentlig når jeg var 18 år og fikk studielån. Og siden da har det bare bygd seg opp mer og mer gjeld underveis og den er blitt større og større, sier han og forteller at han tror han totalt sett har en gjeld på mellom 700.000 og 800.000 kroner.
I et håp om å komme ut av uføre har Morten tatt kontakt med «Luksusfellen».
Siviløkonomene Hallgeir Kvadsheim og Elin Ørjasæter har blitt sendt ut til den fasjonable adressen på Briskeby for å prøve å rydde opp i de problemene 38-åringen har satt seg i og det er ikke lite de nøster opp i etterhvert som de bli kjent med Mortens fortvilte situasjon.
- Man klarer ikke å knytte mennesker til seg for du føler at du ikke har noe å tilby. Jeg ønsker jo også en familie, få meg et hus og sånn alle mennesker vil. Men det jeg er redd for er at jeg kommer til å ende opp uten noen ting, sier Morten og setter seg ned sammen med Kvadsheim for å få en oversikt over hvor alvorlig hans økonomiske knipe er.
- Da ber du om trøbbel
Det som kommer frem er alt annet enn pent.
Det viser seg at 38-åringen har unnlatt å åpne mye av posten sin de siste to til tre årene, og dette har naturlig nok gjort sitt til at Morten har mistet oversikten over sin økonomiske situasjon.
- Morten har ikke åpnet post på to til tre år og da ber du om trøbbel. Verken jeg eller han vet hva som skjuler seg i bunken med post. Han tror han skylder 700.000 til 800.000 kroner, men jeg er redd for at det er en del mer, sier Kvadsheim bekymret.
Fra 3700 til 16.000
Og han har rett. Morten skylder mye mer.
Han skylder over 1 million kroner, og mye av dette er renter på regninger som bare har samlet seg opp.
Som eksempel legger økonomiekspertene fram noen tilfeller.
En legevaktregning har økt med 281 prosent og gått fra å være på 280 kroner til 1068 kroner. Et DNB NOR krav var opprinnelig på 3700 kroner, men har økt med 327 prosent til 16.000 kroner.
- Du har stått bomstille du med økonomien din i tyve år og så har gjelda bare vokst og vokst uten at du har gjort en dritt, sier Kvadsheim oppgitt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Det tilta for meg
Morten har også unnlatt å betale skatt noen år og bare tatt de 8000 kronene han tjener hver uke på DJ-jobbingen og lagt de i lomma. Dette er noe som kanskje ikke har vært blant hans smarteste valg, og foruten å ha unnlatt å betale skatt har han også hatt problemer med å betale barnebidrag til sitt barn.
- Du legger deg ut med den verste kreditoren av alle, nemlig kemneren. Hvorfor i alle dager gjorde du det? spør Kvadsheim.
- Det bare tilta for meg, er svaret han får.
Under den alvorlige samtalen med økonomene kan man se at Morten er tydelig preget av situasjonen.
- Når du sitter mellom to stykker som Elin og Hallgeir da føler du deg som en drittunge som blir snakket til av to ordentlige mennesker. Du føler deg ganske dum, sier han.
- Veldig takknemlig
Etter flere mer eller mindre sterke aha-opplevelser ser det alikevel ut som det er et lys i tunnelen for Morten.
Til tross for at han utvilsomt må kjempe lenge mot med den gjelden han har geid å opparbeide seg har Morten gjort flere tiltak som utvilsomt vil gjøre han økonomiske situasjon bedre.
- Jeg er veldig takknemlig for hjelpen han har fått og det går mye bedre økonomisk selv om det er en lang vei å gå, sier Morten til Side2.
«Luksusfellen» ser du på TV 3 onsdag kl. 20:00.