4x4-kongen med rett kombo

Prisene klare på fornyet Outback.

Stasjonsvogner med firehjulsdrift og høy bakkeklaring har relativt høy status i Norge. Blant de mer etablerte i dette markedet er Subaru Outback. Den har imidlertid ikke vært å få med diesel og automatgir, som er en vanlig og populær kombinasjon i dette segmentet.

Men nå kommer Outback med den rette komboen, diesel og Lineartronic, som er navnet på Subarus trinnløse CVT-automatgir (Continuously Variable Transmission). Alternativet til CVT-giret er 6-trinns manuell girkasse.

- Vi kan foreløpig ikke si noe om når våre andre modeller vil få kombinasjonen diesel og automat, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru Norge.

Grunnkonseptet til Outback er det samme som tidligere; litt høyere bakkeklaring enn en normal stasjonsvogn - i samme kategori som VW Passat Alltrack, Skoda Superb 4Drive og Audis Allroad-modeller.

I tillegg til diesel og automat-kombinasjonen har 2013-modellen av Outback fått et ansiktsløft som blant annet omfatter nytt navigasjonssystem med stemmestyring, oppdatert dashbord, ny grill, nye støtfangere og nye felger.

Prisene på Subaru Outback 2013

MotorUtstyrsnivåPris
2.0 dieselClassic manuell469 900
2.0 dieselPremium manuell514 900
2.5i bensinClassic automat484 900
2.5i bensinPremium automat529 900
2.0 dieselClassic automat484 900
2.0 dieselPremium automat529 900

Denne saken ble først publisert på klikk.no/motor. Les også:

Ny Subaru Forester gir knallhard konkurranse i 4x4-markedet

Test: Nye VW Golf med firehjulsdrift

Volvos hyttecruiser fornyes