Fra lek til virtuell virkelighet

Sandkassa versjon 2.0

Nå kan drømmebilbanen du lagde i sandkassa som barn virkeliggjøres. Det er Audi som når tar i bruk en miks av teknologier for å flytte banen fra sandkassa over til en virtuell verden – som du kan prøvekjøre i en «ekte» VR-bil.

LEKER: Teamet bak "Sandbox 2.0" tar leken i sandkassa til en kul VR-opplevelse bak rattet i en Audi Q5. Fra høyre  ser vi Johan Ansterus fra Mediamonks, Anders Nilsen fra turneteamet, Øyvind Rognlien Skovli fra Audi og markedssjef i Audi Tommy Jensen
LEKER: Teamet bak "Sandbox 2.0" tar leken i sandkassa til en kul VR-opplevelse bak rattet i en Audi Q5. Fra høyre ser vi Johan Ansterus fra Mediamonks, Anders Nilsen fra turneteamet, Øyvind Rognlien Skovli fra Audi og markedssjef i Audi Tommy Jensen Foto: Hallvard Lunde
Sist oppdatert

Husker du leken i sandkassa? Ville konstruksjoner der lekebilene gjorde krumspring, looper, hopp og saltoer, som i en virkelig verden ville ha medført ubotelig skadeverk og lemlestelse. Både barn og voksen forstår at dette er lek og fantasi, men i Audi så har de nå virkeliggjort den ville og fantasifulle bilbanen fra sandkassen – slik at du nå faktisk selv kan kjøre den i en virtuell Audi Q5.

Les også: Toppkarakter til stilig bærbar PC

Løsningen består av flere enkeltkomponenter som hver og en av oss kan kjøpe i butikken, men som selskapet Mediamonks har skrudd sammen med programvare som gjør at man kan sette seg ned i et ordentlig førersete fra en Q5 og styre det hele med et ordentlig sportsratt fra en Q5.

Selve sandkassen er egentlig en tilhenger som er fylt med 400 kilo sand. Over den henger en Xbox Kinnect (skanner) og en sporingsenhet fra HTC Vive (Lighthouse). Kinnect skanner banen, mens HTC Vive enheten brukes for å peke ut objektene som befinner seg på banen, som lekebiler og spader.

Informasjonen sendes via en PC der spillmotoren Unity er brukt for å lage den virtuelle opplevelsen som man ser via VR-brillen Oculus. Bak rattet befinner det seg et vanlig racingratt for spill, men der altså spillrattet er byttet ut med et ekte ratt fra en Q5.

Likte du denne saken?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg oss på Facebook!

Vi fikk kjøre to runder i «sandkassa». Første runde opplevdes nesten en smule ubehagelig. Følelsen av å klatre opp en høy sanddyne, for så å stupe ned på baksiden gjorde oss nesten uvel. I runde to føltes det hele mer naturlig og vi kunne gi full gass og oppleve spektakulære hopp og harde landinger.

For økt realisme burde kanskje hele opplevelsen vært koblet til en bevegelig stol (simulator) som kunne gitt mer realistiske tilbakemeldinger – som når man lander etter et hopp på 29 meter.

I vinter tar Audi med seg sin «Sandbox 2.0» rundt omkring i Norge. Først ut er Kvitfjell nå til helgen (24.-26. februar), så se etter en tilhenger fylt med sand.

Vil du lese flere slike saker? Skaff deg et abonnement på HjemmePC.

Denne saken ble første gang publisert 22/02 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også