For hver SMS Lene mottar krever selskapet henne for 200 kroner
- En blodsuger fra helvete.
Lene Hansen fra Tromsø har i flere måneder mottatt følgende melding:
«Med abonnement på mBuddy kan du finne venner og familie med SMS, wap.mbuddy.no, eller på www.mbuddy.no.»
Meldingen i seg selv har Hansen opplevd som en av mange reklamemeldinger som ofte dumper ned i postkassen, skriver Nordlys.
Sjokket oppsto imidlertid da Hansen oppdaget at tjenesten hadde belastet henne for 200 kroner for hver sms hun har mottatt.
- Jeg har aldri inngått noe abonnement med disse svindlerne og de skriver heller ikke i sin sms hvordan tjenesten skal stoppes. Hvordan kan jeg vite at jeg abonnerer på en tjeneste jeg aldri har bestilt og som jeg heller ikke får beskjed om hvordan skal avbestilles men blir avkrevd betaling for? Har du fått mBuddy som påtvungen venn, har du fått deg en blodsuger fra helvete, skriver en fortvilet Lene Hansen på Facebook.
Oppdaget det tilfeldig
Hansen forteller til Nordlys at hun oppdaget det med en tilfeldighet at hun har blitt fakturert fra desember til mars med 200 kroner i måneden.
- Hovedproblemet er at de regelrett lurer folk på den måten. Hvordan fant de fram til mitt nummer? Jeg har plutselig blitt abonnent, og ikke vet jeg hvordan jeg skal avslutte abonnementet, sier Lene Hansen.
Posisjoneringstjeneste
mBuddy (tidligere bare Buddy) er en posisjoneringstjeneste fra mobiloperatøren som kan lokalisere hverandre.
- «mBuddy er en mobil tjeneste for å lokalisere dine venner og kjente. For å kunne lokalisere hverandre, må det inngås en avtale mellom de to parter som ønsker å finne hverandre. Det er med andre ord ikke mulig å posisjonere brukere som ikke har gitt samtykke til dette», skriver mBuddy på sin hjemmeside om tjenesten.
- Det er jo en rein overvåkningstjeneste. Er det i det hele tatt lov? undrer Lene Hansen.
Retter pekefingeren mot Telenor
Hansen er også er oppgitt over Telenor i denne saken.
- Jeg syns det er litt rart at Telenor har sånne fakturaavtaler med sånne type firmaer som regelrett lurer folk. Telenor bør sikre at de tjenestene de er med på å levere, er sikker. Tenk hvor mange eldre folk som ikke aner hva de får inn på telefonene. Det er også andre folk som har blitt fakturert fra mBuddy, forteller Hansen.
- Kundene kan kontakte oss
Telenor skriver i en e-post til Nordlys at de ikke har fått sjekket denne saken spesielt, men kan si følgende på generelt grunnlag:
- Kundene kan kontakte oss eller innholdsleverandøren hvis de har klager eller spørsmål til fakturerte SMS-tjenester. Vi tar disse sakene alltid seriøst og undersøker og forsikrer oss om at innholdsleverandøren har fulgt den avtalen vi har med dem, og at de leverer tjenestene sine innenfor retningslinjene gitt av Forbrukerombudet på dette området. Hvis det er brudd på avtalen/retningslinjene så benyttes sanksjoner overfor innholdsleverandøren, og kunden får naturligvis refundert det han eller hun er fakturert, skriver informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, til Nordlys.
Det har ikke lyktes Nordlys å komme i kontakt med mBuddy i ettermiddag.
Les flere saker på nordlys.no.