Dobbelt så høy som Eiffeltårnet
Kina setter nye rekorder med åpningen av Huajiang Grand Canyon Bridge – verdens høyeste veibro, 625 meter over Beipan-elven i den fjellrike Guizhou-provinsen.

Huajiang Grand Canyon Bridge er krona på verket i en ny motorvei mellom byene Liuzhi og Anlong, i Guizhou-provinsen. Dette er en tradisjonelt fattig del av Kina, der mange av byene og landsbyene har hatt svært begrenset veiforbindelse.
Før broen ble bygget, tok det over en time å krysse Huajiang-juvet. Nå vil samme reise kunne gjøres på under to minutter.
Hovedspennet alene er på imponerende 1420 meter, og stålstrukturen veier 22 000 tonn – tilsvarende tre Eiffeltårn. De to bærende betongtårnene rager 262 og 205 meter over bakken.
Prosjektet ble påbegynt i januar 2022 og har blitt gjennomført på rekordtid. De 93 stålseksjonene som utgjør hovedspennet, hver på over 200 tonn, ble montert i løpet av bare to måneder. Byggingen har vært krevende, både teknisk og logistisk, i det kuperte og værutsatte landskapet.

Turistmål
Guizhou er allerede kjent som de høye broers høyborg, hele 90 av verdens 100 høyeste broer ligger i denne fjellrike provinsen. I tillegg til å være en sentral del av infrastrukturen for transport, får Huajiang-broen også glassplattform for strikkhopp, kafé, gangbroer og en turistheis med panoramautsikt over juvet.
Huajiang-broen overgår tidligere rekord-konstruksjoner som Beipanjiang-broen (565 meter høyde, også i Guizhou), og Millau-viadukten i Frankrike, som til nå har vært verdens høyeste veibro målt fra bakken til toppen av bropilarene (343 meter).

Knytte sammen landet
Kina har de siste tiårene vært ledende på bygging av høybroer og langspenn, og Huajiang-broen viser kapasiteten til å bygge i ekstremt krevende terreng. Prosjektet er anslått å ha kostet rundt 2,5 milliarder yuan, ca. 3,5 milliarder kroner, og er del av en større strategi for å knytte landets regioner tettere sammen.
Når broen åpnes for trafikk, vil reisende kunne se ut av vinduet og ned et stup som tilsvarer et bygg med over 200 etasjer.