Blir verdens største – toppfarten er en hemmelighet

Verdens største batteri-elektriske fartøy er sjøsatt.

TAXFREE: «China Zorrilla» skal drives av åtte elektriske vannjetaggregater, mens passasjerene kan boltre seg på et 2300 kvadratmeter stor taxfree-område. 
Publisert Sist oppdatert

Den opprinnelige planen omfattet LNG som drivstoff, men i stedet blir katamaranen «China Zorrilla» ikke bare verdens største elektriske fartøy, men også det største batteri-elektriske fremkomstmiddelet som noensinne er bygget, ifølge Incat-verftet på Tasmania.

Katamaranen er oppkalt etter den argentinsk-uruguayanske skuespilleren Concepción Matilde «China» Zorrilla de San Martín Muñoz.

Med en lengde på 130 meter er «China Zorrilla» 21 meter lengre enn «Fjord FSTR» som seiler mellom Kristiansand og Hirtshals. 

Det elektriske fartøyet skal utstyres med over 250 tonn med batterier og et energilagringssystem (ESS) med mer enn 40 megawattimer installert kapasitet.

SKUESPILLERINNE: Katamaranen er oppkalt
etter en argentinsk-uruguayansk skuespillerinne.

Drivlinjen omfatter også hele åtte elektrisk drevne vannjet-aggregater fra finske Wärtsilä. 

«China Zorrilla» skal frakte opptil 2100 passasjerer og 225 kjøretøyer over River Plate mellom Buenos Aires i Argentina og Montevideo i Uruguay for fergeselskapet Buquebus. 

Men før den tid skal hurtigbåten ferdigstilles. Den er ennå ikke testet. 

Toppfarten er dermed foreløpig en hemmelighet, men den slår neppe rekorden til den 99 meter lange katamaranen «Francisco», som i 2012 krysset River Plate i 58,1 knop (108 km/t) med gassturbiner.