Flyplassgiganten

Verdens største flyplass

Fra før har Beijing verdens nest største flyplass. Nå er den allerede for liten og storbyen får sin flyplass nummer to. Den skal bli verdens aller største.

<b>MEGAFLYPLASS:</b> Verdens største flyplass blir avlastingsflyplass for verdens nest største.
MEGAFLYPLASS: Verdens største flyplass blir avlastingsflyplass for verdens nest største. Foto: Zarahadid Architects
Sist oppdatert

Beijings nye flyplass, som er under bygging i Daxing snaut 70 kilometer syd for millionbyen, har ennå ikke fått sitt offisielle navn. Men taket på den enorme terminalbygningen, som blir verdens største målt i kvadratmeter, er på plass i god tid før prøveåpningen som etter planen skal skje høsten 2019.

De enorme dimensjonene er best synlige fra luften. I den disige luften minner terminalen om en sjøstjerne av stål med seks armer som brer seg utover det flate slettelandskapet.

<b>METALLBLOMST: </b>Verdens største flyplass-terminal får en karakteristisk fasong sett fra luften. Om et drøyt år kan de første passasjerene reise herfra.
METALLBLOMST: Verdens største flyplass-terminal får en karakteristisk fasong sett fra luften. Om et drøyt år kan de første passasjerene reise herfra. Foto: Zhang Chenlin / NTB Scanpix

Arealet er på 700.000 kvadratmeter. Det tilsvarer det sammenlagte arealet til alle de fire terminalene til Europas travleste flyplass, Heathrow.

Oslo Lufthavn, selv med sin nye terminal på plass, blir liten i sammenligning med sine 265.000 kvadratmeter.

<b>BLI ABONNENT:</b> Denne artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.
BLI ABONNENT: Denne artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.

Fra før er Kina vant med enorme byggeprosjekter for å håndtere den raske økonomiske veksten. Beijings forrige internasjonale storflyplass nord for byen er også ny. Den sto ferdig til OL i 2008, og er i dag verdens nest største målt i passasjerantall (94,3 millioner i 2017), bare slått av Hartsfield i Atlanta med 104 millioner årlige passasjerer.

Men det er allerede for lite. 10 år senere begynner passasjerveksten å nå taket på Beijing International hvor køene etter hvert har fått legendarisk lengde. Så hvorfor ikke bygge verdens største flyplass for å avlaste den nest største?

Allerede i 2013 ble planene for den nye flyplassen vedtatt, og alt ligger i rute for åpningen seks år senere. Det sier sitt at det tok nesten 30 år å få anlagt hovedflyplass på Gardermoen, til gjengjeld er det noe lettere å skjære igjennom politisk, rive hus og tvangsflytte befolkning i Kina.

<b>MELLOMSTOR:</b> Selv om Oslo Lufthavn er Nordens nest travleste, blir den liten i forhold til verdens største.
MELLOMSTOR: Selv om Oslo Lufthavn er Nordens nest travleste, blir den liten i forhold til verdens største. Foto: Oslo lufthavn
<b>GLASSTAK:</b> En enslig arbeider illustrerer de enorme dimensjonene i terminalbygget. Store glassfelt skal sørge for innvendig dagslys.
GLASSTAK: En enslig arbeider illustrerer de enorme dimensjonene i terminalbygget. Store glassfelt skal sørge for innvendig dagslys. Foto: Getty Images

Åtte rullebaner

De første anleggsmaskinene var på plass i Daxing i 2014. Området som storflyplassen omfatter er på 47 kvadratkilometer. Det tilsvarer over 3,5 ganger Oslo Lufthavn sitt landareal. Det er satt av plass til hele åtte rullebaner for å håndtere 620 000 flybevegelser i året. Det tilsvarer 70 fly i timen hver dag, døgnet rundt. Den åttende rullebanen skal utelukkende brukes militært,

I tillegg skal to millioner tonn frakt håndteres hvert år.

Det er avsatt 150 oppstillingsplasser til passasjerfly, foruten 24 til fraktflyene.

Etter planen skal 45 millioner passasjerer benytte seg av Daxing fra neste år. I 2025 forventes passasjerantallet å stige til 70 millioner. På sikt skal flyplassen utvides til å håndtere 100 millioner passasjerer årlig, noe som vil tangere verdens største.

<b>DIGER:</b> Beijings nye internasjonale lufthavn i Daxing blir godt synlig fra luften.
DIGER: Beijings nye internasjonale lufthavn i Daxing blir godt synlig fra luften. Foto: Google
<b>TRAVEL:</b> I 2025 skal 70 millioner passasjerer, tilsvarende mere enn hele Englands befolkning, passere gjennom terminalbygget i verdens største flyplass.
TRAVEL: I 2025 skal 70 millioner passasjerer, tilsvarende mere enn hele Englands befolkning, passere gjennom terminalbygget i verdens største flyplass. Foto: Zarahadid Architects

Sjøstjerne

Selve sjøstjernen, eller metallblomsten, som bygningsarbeiderne allerede kaller terminalbygget, er designet av det velrenommerte arkitekturfirmaet Zaha Hadid og franske Group ADP, tidligere Aéroports de Paris.

Inndelingen mellom innenriksdelen og internasjonale avganger skal skje ved at pirene blir avdelt vertikalt. Fra sentralområdet med restauranter og butikker i midten skal det være maksimalt 600 meter ut til de ytterste gatene.

Prisen på flyplassprosjektet er hittil beregnet til 116 milliarder kroner. Det inkluderer også et høyhastighets flytog som frakter passasjerene med en toppfart på 350 km/t.

USA og Asia travlest

Her i Norden er det København Kastrup som har flest årlige passasjerer med 29,2 millioner. Oslo Lufthavn kommer på andreplass med 27,4 og Arlanda med 26,6.

Men det er et stykke igjen til verdens megaflyplasser, de fleste av dem ligger i USA og Asia:

  • Atlanta, Hartsfield: 104 millioner passasjerer (2017)
  • Beijing Int.: 94 millioner passasjerer (2017)
  • Dubai Int.: 83 millioner passasjerer (2017)
  • Los Angeles Int.: 81 millioner passasjerer (2017)
  • Tokyo Int.: 79 millioner passasjerer (2017)
  • Chicago, O´Hare: 78 millioner passasjerer (2017)
  • London, Heathrow: 75 millioner passasjerer (2017)
  • Hongkong: 70 millioner passasjerer (2017)
  • Shanghai, Pudong: 66 millioner passasjerer (2017)
  • Paris, CDG: 66 millioner passasjerer (2017)
  • Dallas/Fort Worth: 65 millioner passasjerer (2017)
  • Schiphol, Amsterdam: 63 millioner passasjerer (2017)
  • Frankfurt: 60 millioner passasjerer (2017)
  • Atatürk, Istanbul: 60 millioner passasjerer (2017)
  • Guangzhou: 59 millioner passasjerer (2017)

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

Denne saken ble første gang publisert 18/08 2018, og sist oppdatert 17/08 2018.

Les også