Våpengigantene i duell

USS Freedom vs. USS Independence: Konkurransen om superskipet

US Navy ga en utfordring til Amerikas to fremste våpenprodusenter: Lag fremtidens superbåt. Vinneren fikk produsere to skip, taperen ett. Resultatet ble ekstremt fleksible marinefartøy som nesten ikke synes på radar og knapt nok trenger vann under kjølen.

TILNÆRMET USYNLIG: USS Freedoms spesielle design med smal kjøl og lavt og spisst førerhus på dekk gjør det vanskelig å fange opp på radar.
TILNÆRMET USYNLIG: USS Freedoms spesielle design med smal kjøl og lavt og spisst førerhus på dekk gjør det vanskelig å fange opp på radar. Foto: US Navy
Publisert

USS Freedom er 115 meter langt, 17, 5 meter bred, veier fulllastet 3500 tonn, men er lynrask, nesten usynlig – i hvert fall på radar – og i stand til å operere på grunt vann.

USS Independence er 127 meter langt, har tre skrog og blant annet helikopterfasiliteter i superklassen og er klargjort for våpensystemer i et omfang som ingen andre.

De to skipene er de mest moderne i klassen av såkalte LCS «littoral combat skip», som oversatt betyr «strand- eller kystlinje-krigsskip».

Og de er resultatet av duellen US Navy spilte opp til mellom våpengigantene Lockheed Martin og General Dynamics. De to våpenprodusentene konkurrerte om å få bygge til sammen tre skip, vinneren fikk bygge to.

Forutsetningen for konkurransen var at skipene skulle tilhøre LCS-typen, og en videreutvikling av andre LCS-skip i det amerikanske sjøforsvaret.

Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Du finner hele arkivet på vimennpluss.no.

Spisset

Lockheed Martins svar på utfordringen var USS Freedom. Skroget på strand-krigsskipet stikker bare 3,9 meter under vannoverflaten og skipet kan seile nesten uten vann fordi det ikke bruker propeller.

Fartøyet drives av water­jets – vannjet på norsk. Dermed unngår man i tillegg til propeller, både aksler, stag, ror og alt det andre som stikker ned under vannoverflaten.

Med så lite utstyr under vannoverflaten minimeres selvfølgelig risikoen for å grunnstøte eller komme borti usette gjenstander under vann.

Resten av designet og det flate, lave «huset» på dekk som i tillegg er smalt og spisst foran, gjør USS Freedom vanskelig å oppdage på radar.

KJAPT PÅ PLETTEN: USS Freedom er designet for å møte fremmede trusler i grunne, kystfarvann. Den drives med vannjet og stikker derfor bare 4 meter dypt.
KJAPT PÅ PLETTEN: USS Freedom er designet for å møte fremmede trusler i grunne, kystfarvann. Den drives med vannjet og stikker derfor bare 4 meter dypt. Foto: US Navy

Tåler å gå på grunn

Det som er enda mer spesielt med USS Freedom er at skipet kan ta seg til grunne områder nær kysten som andre skip av samme størrelse ikke kan.

Uten propell kan USS Freedom kjøre seg fast i sanddyner og til og med gå på grunn uten at fremdriftssystemet blir ødelagt, for deretter egenhendig å sjøsette seg selv igjen. Noe som er hendig både for å sette av tropper og militært utstyr nær eller nesten på land under eventuelle utrykninger, eller for å ta om bord tungt bevæpnede soldater etter endt oppdrag.

Det hører med til historien at USS-Freedom LCS-1 selvsagt er bevæpnet for å matche skipets multifunksjonelle kapasitet.

Krigsskipet har en utskytningsrampe for missiler plassert akter til forsvar mot innkommende, fiendtlige fly eller mot truende missiler i bølgehøyde, I tillegg er maskin­geværer og alskens annet forsvars- og angrepsvåpen montert rundt om på alle skipets kanter.

BLI ABONNENT: Klikk på bladet og få 15 utgaver av Vi Menn og kaffekopp fra Cirkle K for 498 kroner.
BLI ABONNENT: Klikk på bladet og få 15 utgaver av Vi Menn og kaffekopp fra Cirkle K for 498 kroner.

Kjølen til det aller første skipet i Freedom-klassen ble strukket i 2005 og det første skipet i klassen ble sjøsatt utenfor Milwaukee i Wisconsin i 2008.

Tanken bak denne typen krigsskip var at USAs sjøforsvar så nødvendigheten av å skaffe seg en flåte med anvendelige krigsskip som egnet seg til å operere på grunt vann, langs kystlinjer, inne i fjorder eller elvemunninger, det være seg langs egen hjemlige kyst eller på andre kontinenter.

Den nyeste, USS Freedom LCS-1 forlot hjemmebasen i San Diego, California for første gang i juli 2016 for å være med på verdens største internasjonale maritime øvelse, Rim of the Pacific (RIMPAC).

Der øvde fartøyets besetning sammen med over 40 andre krigsskip, ubåter, over 200 fly og drøyt 25.000 soldater. Øvelsen fant sted i området rundt Hawaii og det sørlige California.

Det stillegående «strand-krigsskipet» har to sett mannskap på 40 personer hver seg som roterer med å seile fire måneder på og fire av. USS Freedom LCS-1 skal i hovedsak seile i farvannene utenfor kysten av California hvor det både skal brukes til å finne og tilintetgjøre eventuelle miner, og til patruljering i Stillehavet. Hjemmebasen er i San Diego.

Men er det godt nok til å vinne LDS-duellen med hovedkonkurrenten General Dynamics?

ANNERLEDES: Strengt tatt i slekt, men USS Independence har ikke så mye til felles med tradisjonelle cruiseskip.
ANNERLEDES: Strengt tatt i slekt, men USS Independence har ikke så mye til felles med tradisjonelle cruiseskip. Foto: US Navy

Småflyplass

USS Independence, designet, utviklet og bygget av General Dynamics, regnes som det ledende fartøyet i rekken av skip i den såkalte Independence-klassen, skip som også kan seile på grunt vann og tett på kyst og strandlinjer.

USS Independence kan enkelt bytte ut forskjellige våpen og utstyr tilpasset ulike oppdrag.

Independence er et hurtiggående, lite krigsskip som ikke krever et stort mannskap. Antall mannskap om bord teller 43. Senger og oppholdsrom og alskens andre fasiliteter for dem og for eventuelle tropper som blir transportert til sitt bestemmelsessted, ligger rett under broen.

Med en baug spiss som et spyd og en akterende nesten som en norsk småflyplass, er ikke USS Independence helt som andre krigsskip.

TIL KAI: USS Independence LCS 2 i ferd med å ta om bord en småbåt mens den ligger til kai ved USAs Navy Base i San Diego. Legg merke til hvor dominerende landingsdekket for helikoptrene er.
TIL KAI: USS Independence LCS 2 i ferd med å ta om bord en småbåt mens den ligger til kai ved USAs Navy Base i San Diego. Legg merke til hvor dominerende landingsdekket for helikoptrene er. Foto: Us Navy
SPYDSPISS: Her er USS Independence LCS 1 og USS Freedom (bak) sammen under en øvelse utenfor kysten av California i 2012. Legg merke til den spesielt spisse baugen. Begge drives med vannjet.
SPYDSPISS: Her er USS Independence LCS 1 og USS Freedom (bak) sammen under en øvelse utenfor kysten av California i 2012. Legg merke til den spesielt spisse baugen. Begge drives med vannjet. Foto: Lt. Jan Shultis (US Navy)

Amerikanernes mest moderne krigsskip har også eget dekk for helikopterlanding som er én og en halv gang større enn det som er standard på krigsskip, og det kan i tillegg både sjøsette og ta om bord igjen båter, bemannede og ubemannede, både akter og langs sidene.

I motsetning til vanlige krigsskip hvor våpen og utstyr er fast, kan USS Independence enkelt bytte ut forskjellige våpen og utstyr tilpasset ulike oppdrag.

Slik kan skipet ta oppdrag som spenner fra for eksempel å destruere miner, jakte på ubåter i, og nær grunt vann, eller gå i kamp mot mindre båter.

Dette fleksible krigsskipet kan utstyres med bemannede eller ubemannede luftfartøyer, ubemannede kjøretøy eller operativ bemanning.

Skroget er bygd etter et såkalt hurtiggående trimarandesign (en trimaran har tre skrog), er 127 meter langt og stikker bare drøyt fire meter under vann. Det midterste av skrogene på Independence er et forhøyet landingsdekk som dominerer akterenden av skipet.

Helikopterfasilitetene er større enn selv de som er på marinens store jagere og kryssere.

I tillegg er USS Independence utstyrt med en stor hangar og et operasjonssenter under hangar og landingsdekk.

ALUMINIUMSKROG: USS Independence på vei fra verftet til utprøving og testing ved Mole Pier at Naval Air Station Key West, på veien til hjemme­havnen i San Diego.
ALUMINIUMSKROG: USS Independence på vei fra verftet til utprøving og testing ved Mole Pier at Naval Air Station Key West, på veien til hjemme­havnen i San Diego. Foto: Naval Air Crewman 2nd Class Nicholas Kontodiakos (US Navy)

Raskt

Baugen er formet nærmest som en spydspiss slik at fartøyet skjærer gjennom vannet så godt som uten motstand.

To dieseldrevne vannjeter er nok til at krigsskipet kan holde en topp marsjfart på 81 km/t og enda raskere over kortere strekninger. Krigsskipet har også god lagringskapasitet, bedre enn noen av de mye større jagerne og krysserne.

Slikt gjør skipet velegnet til hurtig transport av mannskap og/eller utstyr, og som manøver-plattform. I tillegg til all annen last, har Independence lagringskapasitet både til flere pansrede personellkjøretøy og pansrede, terrenggående kjøretøy av typen Humvee, og mannskapene som følger med.

USS Independence er som en Pandoras eske: Det er ingen ende på alt som finnes.

Her er til og med en egen heis-anretning som gjør at flyfrakt på opptil seks meters lengde kan tas imot når skipet er til havs og plasseres der frakten hører hjemme.

Kommunikasjonssenteret er bygd slik at det kan bli avskjermet fra resten av broen om nødvendig. Skipet har selvfølgelig en egen rampe slik at de landbaserte, militære kjøretøyene egenhendig kan kjøre av og på båten. USS Independence styres med joysticks istedenfor det tradisjonelle roret.

HJEMMEFRONTEN: Den som prøver å nærme seg amerikansk kyst med overflatefartøyer, dieselubåter eller forsøker å legge ut miner, risikerer å møte på USS Independence. Her blir skipet «eksportert» ut fra hjemmehavnen i San Diego.
HJEMMEFRONTEN: Den som prøver å nærme seg amerikansk kyst med overflatefartøyer, dieselubåter eller forsøker å legge ut miner, risikerer å møte på USS Independence. Her blir skipet «eksportert» ut fra hjemmehavnen i San Diego. Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Gary Granger Jr. (US Navy)

Og vinneren i duellen?

US Navy falt mest for General Dynamics. Våpenprodusenten fikk dermed oppdraget med å produsere både USS Independence LCS 1 og USS Independence LCS 2.

Denne saken ble første gang publisert 01/03 2018.

Les også