Test: Ford Kuga 2,5 PHEV

Smilet er på plass

Ford er spesialister på å lage vanlige biler med usedvanlig mye kjøreglede. Noe den nye ladehybridutgaven av Kuga er et strålende eksempel på. 

Pluss ikon
<b>I FIN FORM:</b> Smekkert crossoverkarosseri skjuler bra plassforhold. 
I FIN FORM: Smekkert crossoverkarosseri skjuler bra plassforhold.  Foto: Terje Bjørnsen
Publisert

Moroa startet i 1998, med det som den gang var den helt nye Ford Focus. Den satte fart i en ganske traurig kompaktklasse og en standard andre produsenter måtte følge etter. Gledelig nok hadde Ford samme innfallsvinkel til SUV/crossoverklassen da den første Kuga så dagens lys 10 år senere. Og etter en periode der det har vært hit og dit i merkets modell- og drivlinjeutvalg, ser mye ut til å falle på plass med introduksjonen av 3. generasjon Kuga.

En helt ny bil, omsider også med den for Norges del helt obligatoriske ladeversjonen. Allerede i 2013 lovet Ford masse ladebiler, men det er først nå det skjer noe på den fronten. Riktig blir det ingen ren elbil av Kuga, i stedet skal den bryne seg på en haug andre crossover/SUV-modeller i prisområdet rundt 500 000 kroner. Her er det allerede trangt om plassen, blant annet med veteranen Mitsubishi Outlander i spissen, utfordreren RAV4 i vannskorpa, mens BMW X1 og Volvo XC40 frister med premiumimage.

<b>OBLIGATORISK:</b> Digitalt dashbord med en overflod av informasjon hører med i en ny bil.
OBLIGATORISK: Digitalt dashbord med en overflod av informasjon hører med i en ny bil. Foto: Terje Bjørnsen

Kan noe mer

Dessverre for Ford kommer ladehybriden kun med forhjulsdrift; det ville nok vært en velkommen suksessfaktor med drift på alle fire. Noen stor katastrofe er det strengt tatt ikke, og Ford Kuga kan friste bilkjøperne med andre egenskaper. Den viktigste har vi allerede svingt innom, for på de dynamiske kvalitetene har Kuga mye å skilte med. Du merker det fra første kilometer: Selv i en beskjeden rundkjøring kommer den med et løfte om noe mer.

Og det er mer. I vår ST-versjon er fjæringen strammet opp, testversjonen er i tillegg utstyrt med 19-tommers i stedet for 18-tommers hjul. Resultatet er en sjelden kombinasjon av finpolert kjøreglede og smidig komfort. Du suser gjennom svingene på nylagte skinner, og bilen beholder roen selv når ujevnhetene kommer tett. Da absorberer understellet det aller meste og sørger for at Kuga følger svingbuen bortimot perfekt.

Det handler naturlig nok ikke mest om hvor fort det går, mer om følelsen av å bli engasjert i det du og bilen holder på med. I forhold til mange andre i denne klassen er Ford – muligens med et unntak for BMW – de beste på akkurat det.

<b>NESTEN PERFEKT:</b> Med gode tilvalgspakker får du bra utstyr til fornuftig pris. Enkelte interiørdetaljer er ikke helt i 500 000 kroners-klassen. 
NESTEN PERFEKT: Med gode tilvalgspakker får du bra utstyr til fornuftig pris. Enkelte interiørdetaljer er ikke helt i 500 000 kroners-klassen.  Foto: Terje Bjørnsen

Drivlinjen fungerer

Men det skal mer til enn å slite ut smilemusklene til sjåføren. Og på to andre områder har Kuga klasseledende egenskaper. Drivlinjen er ikke den mest spennende, her har du en 2,5-liters firesylindret bensinmotor med nøysom Atkinson-syklus, koblet opp til en trinnløs automatkasse. Ikke veldig ulikt den løsningen Toyota har hatt suksess med i mange år.

Det blir litt mer spennende av solid brutto batterikapasitet på 14,4 kWh, og enda bedre når vi kjører forbruks- og rekkeviddetest: Bilen går 54 kilometer på strøm, og nøyer seg med et totalforbruk på 0,35 liter per mil gjennom de resterende milene av 200 kilometerssløyfen. Et lite skår i kjøregleden er det at drivlinjen ikke leverer ytelser i den klassen vi er blitt bortskjemt med fra ladehybrider. Trøsten er at den går fort nok til å dekke alle normale akselerasjonsbehov.

<b>LETTLASTET:</b> Ladehybriden er rommelig, selv om batteriet stjeler noe plass. Skyvbart baksete er et pluss.  
LETTLASTET: Ladehybriden er rommelig, selv om batteriet stjeler noe plass. Skyvbart baksete er et pluss.   Foto: Terje Bjørnsen

Du tenker ikke plass første gang du ser Kuga, men innvendig har bilen ganske sjenerøse mål. En smart detalj er det skyvbare baksetet, delt i en 60/40-løsning. Du kan justerer 15 centimeter i lengderetning, der bakseteplassen går fra liten kompaktbil til limousinklasse i et skyv. Det gir selvsagt også bedre fleksibilitet i et allerede lettlastet bagasjerom.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr

Vi Menn Bil mener

Hvis du klarer deg uten 4WD, er Ford Kuga en av de mest tiltalende ladehybridene i crossover/SUV-klassen. Du får en velkjørende, underholdene bil med effektiv drivlinje og bra plass. Skal vi sette fingeren på noe, må det være at noen konkurrenter har et mer polert interiør og enda mer saft i frasparket. Som vanlig gir Ford et bra pris/utstyrsforhold.

TEKNISKE DATA

Ford Kuga PHEV ST-Line sammenlignet med Volvo XC40 T5 TwinEngine

Bilmerke Ford Volvo

Modellbetegnelse Kuga PHEV ST-Line XC40 T5 TwinEngine

Motor, cm3: 2488+EL 1477+EL

Effekt, kW/hk: 165/225 192/262

Dreiemoment, Nm: Ikke oppgitt 425

Egenvekt, m/fører, kg: 1844 1875

Tilhengervekt, kg:1200/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 463/188/167 443/186/165

Bagasjerom, liter: 554-1481 460-1336

Standard dekkdimensjon: 225/60-18 235/55-18

Batterikapasitet, kWh: 14,4 9,7

Rekkevidde, WLTP km: 56 45

Rekkevidde i 200 km test: 54 41

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,14 0,25

CO2-utslipp, g/km: 32 38

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,2 7,3

Toppfart, km/t: 200 205

Pris fra, kr: 439 000 480 000

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 9,3 7,6

60-100 km/t, kickdown: 4,6 4,0

80-120 km/t, kickdown: 5,5 5,0

Støy 50 km/t, dBA: 61,5 63,0

Støy 80 km/t, dBA: 65,5 67,5

Støy 100 km/t, dBA: 68,0 70,0

Testforbruk, l/mil: 0,35 0,48

Flere versjoner

Ladeversjonen av Ford Kuga har et stort hull i repertoaret: Den kommer kun i forhjulsdrevet utgave. For mange nordmenn er SUV ensbetydende med firehjulsdrift, og for dem som ønsker bedre framkommelighet på vinterføre, finnes det fortsatt alternativ i Kuga-stallen. 

Først ute med 4WD er 2,0 EcoBlue-versjonen, med en kraftig toliters dieselmotor på 190 hk og 400 Nm dreiemoment. I tillegg har den større bagasjerom (645 mot 544 liter) og høyere tilhengervekt (2100 mot 1200 kilo) enn PHEV-utgaven. For dem med dieselaversjon og 4WD-behov finnes det håp i hengende snøre: Senere i høst kommer Kuga i en vanlig hybridversjon med 4WD. 

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2020.

Les også