BMW iX3

Nå kommer elektriske X3

BMW har åpnet ordrebøkene for sin andre elektriske bil, SUV-en iX3.

Pluss ikon
<b>LUKKET:</b> Proporsjonene kjenner man fra BMW X3, men BMW iX3 skiller seg ut med designelementer som både optimaliserer luftmotstanden og gir modellen et eget uttrykk, som den lukkede grillen og luftspjellet bak forhjulene. 
LUKKET: Proporsjonene kjenner man fra BMW X3, men BMW iX3 skiller seg ut med designelementer som både optimaliserer luftmotstanden og gir modellen et eget uttrykk, som den lukkede grillen og luftspjellet bak forhjulene.  Foto: Produsent
Sist oppdatert

BMW har vært på det norske markedet med elbil siden 2014, men kun med vesle i3 som det nå ruller over 25 000 av på norske veier. Har du ønsket deg elektrisk BMW med plass til bagasje og familie har den tyske produsenten ikke hatt noe å tilby deg. Inntil nå. For nå er endelig den elektriske versjonen av X3 klar for bestilling. Prisene starter på 559 900 kroner. De første norske kundene vil få sin BMW iX3 i første kvartal 2021. iX3 kommer. Skåret i gleden er at den ikke har firehjulstrekk, men er en bakhjulsdrevet SUV. Om den vil komme med to elmotorer og firehjulstrekk på et senere tidspunkt, er foreløpig uvisst.

Motoren i iX3 er plassert rett på bakakslen, og har en effekt på 286 hk. Dreiemomentet er på 400 Nm, og 0-100 km/t skal den 2185 kilo tunge bilen greie på 6,8 sekunder. På samme måte som BMW i3, kan også iX3 kjøres med den effektive énpedals-løsningen. Toppfarten nås ved 180 km/t. iX3 får en rekkevidde på opptil 459 km (WTLP) fra et batteri med bruttokapasitet på 80 kWh. Ladekapasiteten på 150 kW DC/11 kW AC, gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan nå 80 prosent på 34 minutter, ifølge BMW. En ladestopp på 10 minutter gir dermed rundt 100 km nye rekkevidde. Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 prosent på 7,5 timer. En egen varmepumpe, som klimatiserer både kupéen og batteriet, er standard.

Bagasjeromsvolumet i iX3 er på 510 liter, som er kun 40 liter mindre enn på bensin- og dieselmodellene. Felles ryggen på baksetene ned, øker plassen til 1560 liter. Den elektriske versjonen av X3 kan også utstyres med hengerfeste og kan trekke tilhengere opptil 750 kilo.

<b>SÆREGNE DETALJER:</b> Diffusoren er detaljer som BMW iX3 er alene om. Bakkeklaringen er på 18 centimeter.
SÆREGNE DETALJER: Diffusoren er detaljer som BMW iX3 er alene om. Bakkeklaringen er på 18 centimeter.

Trådløs oppdatering

Som en rekke andre nye BMW-modeller, kan også BMW iX3 oppdateres trådløst («over-the-air»). Det åpner også opp for muligheten til å kjøpe nytt utstyr og tjenester etter at bilen er levert. Bilen kan oppdateres på to måter: Enten ved direkte nedlastning via bilens integrerte SIM-kort, eller gjennom smarttelefon og BMW Connected app-en. Oppdateringen lastes da først ned via et wifi-nettverk, eksempelvis hjemme, før den så synkroniseres med bilen. Eierne vil bli varslet når ny programvare er tilgjengelig for sin bil gjennom bilens infotainmentsystem eller i BMW Connected app-en på sin smarttelefon.

<b>HJEMMELADING:</b> Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 % på 7,5 timer.
HJEMMELADING: Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 % på 7,5 timer.

Utstyrsnivåer

iX3 kommer i tre versjoner der kun utstyrsnivået skiller.

– Vi har god erfaring med å tilby BMW i3 med ferdige utstyrspakker, derfor viderefører vi denne løsningen til BMW iX3. Kundene kan velge mellom tre forskjellige utstyrspakker hvor selv standardmodellen er svært godt utstyrt, uttaler Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

BMW iX3 Charged har blant annet følgende standardutstyr: 19-tommers aluminiumsfelger, elektrisk justerbare seter i kunstskinn («Sensatec» i fargene «Black» eller «Mocca», dashbord i kunstskinn («Sensatec»), panoramasoltak, takrails, adaptivt understell, BMW Live Cockpit Professional og navigasjonssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metallic lakk, sportsratt i skinn, automatisk baklukebetjening, oppvarmede forseter, trådløs lader for mobiltelefon, forberedelse for Apple Car Play og Andriod Autio, Ambiente interiørbelysning og LED- frontlykter

<b>GJENKJENNELIG:</b> Interiøret kjenner man i stor grad igjen fra de andre modellene i X3-familien. I BMW iX3 er logoen på rattet, girspaken, start-stopp-knappen og enkelte andre elementer omkranset av BMW i-blåfargen
GJENKJENNELIG: Interiøret kjenner man i stor grad igjen fra de andre modellene i X3-familien. I BMW iX3 er logoen på rattet, girspaken, start-stopp-knappen og enkelte andre elementer omkranset av BMW i-blåfargen

BMW iX3 Charged Plus har, i tillegg til utstyret i Charged, blant annet følgende standardutstyr: 20-tommers aluminiumsfelger, elektriske justerbare sportsseter (med korsyggstøtte) i skinn («Vernasca» i fargene «Black», «Mocca», «Cognag» eller «Canberra Beige»), Comfort Access (nøkkelfri betjening), Acoustic glazing (forbedret akustisk demping for siderutene fremme), Iconic Electric Sound, adaptive full-LED frontlykter med fjernlysassistent, Parkeringassistent Plus, Head-Up display, Harman Kardon Surround høyttalersystem og Gesture Control (styring av infotainmentanlegg med håndbevegelser)

BMW iX3 Fully Charged har, i tillegg til utstyret i Charged Plus, blant annet følgende standardutstyr: Tilhengerfeste, mørkt taktrekk, bortfall av blå eksteriørdetaljer, mørke ruter og «Shadowline» (sort optikk).

Produksjonen av iX3 starter i september på BMW Brilliance-fabrikken i Shenyang i Kina der også andre BMW X3-modeller produseres. Lanseringen vil først starte i Kina, før andre utvalgte land, deriblant Norge, og får sine første biler produsert i år.

Bærekraft

Et av ankepunktene som ofte trekkes frem i diskusjonen om elbilenes bærekraft er at det benyttes sjeldne mineraler i produksjonen, og at mineralene kommer fra gruver som drives under høyst tvilsomme forhold. Ifølge BMW er motoren i iX3 bygget uten sjeldne mineraler. Andelen kobolt i batteriet skal være redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon batteri.

Modell/pris/maks rekkevidde/forbruk

REKKEVIDDE: BMW iX3 får en rekkevidde på opptil 459 km (WTLP) fra et batteri med bruttokapasitet på 80 kWh

iX3 Charged/559 000 kroner/459 km/18,6 kWh/100 km

iX3 Charged Plus/615 000 kroner/453 km/18,9 kWh/100 km

iX3 Fully Charged/631 800 kroner/450 km/19,0 kWh/100 km

*WLTP

Nylig signerte den tyske bilgiganten en langsiktig avtale med det svenske selskapet Northvolt for levering av battericeller. Avtalen har en verdi på to milliarder euro og battericellene skal produseres på Northvoltgigafactory fra 2024. Fabrikken er under utbygging i Skellefteå i Nord-Sverige. BMW oppgir at opptil 40 prosent av CO2-utslippet fra produksjonen av en elbil kommer fra produksjonen av battericellene, men 100 prosent av energien som trengs for å produsere battericellene ved Skellefteå-anlegget, skal komme fra vind- og vannkraft.

Ifølge BMW vil Northvolt og BMW Group kun kjøpe kobolt og litium, som er nødvendige råmaterialer for battericelle-produksjonen, fra gruver som oppfyller miljøstandardene som begge selskapene krever. Ifølge BMW Group praktiserer selskapet full åpenhet om sine leverandører og råvarenes opprinnelse. BMW kjøper kobolt og litium fra gruver i Marokko, og har også inngått avtaler med nye gruver i Australia.

Northvolt er er den tredje leverandøren av battericeller som BMW Group har inngått samarbeid med. BMW har også langsiktige avtaler med CATL og Samsung SDI. CATL har for tiden et nytt produksjonsanlegg under bygging i Tyskland.

I 2023 skal BMW ha 25 ladbare modeller å tilby, og frem mot 2025, forventes salget av BMWs ladbare modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år. Neste helt elektriske modeller fra BMW er i4 og iNEXT.

<b>KJENT:</b> Har du kjørt en nyere BMW vil dette være kjent. Kun den blå detaljen på girspaken avslører at bilen er elektrisk. 
KJENT: Har du kjørt en nyere BMW vil dette være kjent. Kun den blå detaljen på girspaken avslører at bilen er elektrisk. 
<b>SKINN:</b> Setene fås i kunstskinn eller skinn. 
SKINN: Setene fås i kunstskinn eller skinn. 
<b>KINA:</b> BMW iX3 skal produseres i Kina der bilen lanseres først. 
KINA: BMW iX3 skal produseres i Kina der bilen lanseres først. 
<b>FORDELSPROGRAM:</b> Med BMW Charging får BMW iX3-kundene et eget fordelsprogram ved bruk av eksempelvis IONITY-ladestasjoner. Flere detaljer rundt BMW Charging blir gjort kjent senere.
FORDELSPROGRAM: Med BMW Charging får BMW iX3-kundene et eget fordelsprogram ved bruk av eksempelvis IONITY-ladestasjoner. Flere detaljer rundt BMW Charging blir gjort kjent senere.
<b>NESTE ELBIL:</b> BMW i4. Bilen er foreløpig kun vist som konsept
NESTE ELBIL: BMW i4. Bilen er foreløpig kun vist som konsept
<b>NESTE ELBIL:</b> BMW iNEXT. 
NESTE ELBIL: BMW iNEXT. 

Denne saken ble første gang publisert 19/07 2020, og sist oppdatert 14/09 2020.

Les også