Prøvekjørt: Askeladden P60 Multi

Askeladden har laget den tøffeste og beste jolla i verden

Kanskje har Askeladden lagd verdens største og best dimensjonerte jolle, og ikke uten grunn: Den skal takle noen av de tøffeste kystfiskeforholdene i verden.

Pluss ikon
<b>GÅR UNNA:</b> Uten last om bord er dette en jolleaktigsak på seks meter.
GÅR UNNA: Uten last om bord er dette en jolleaktigsak på seks meter.
Sist oppdatert

Kjør hardt, men pass på trimknappen.

Det er rådet jeg får når jeg bakker ut fra brygga i Hagavik. Om bord i noe som til forveksling kan ligne en GH 10 på steroider. Den seks meter lange og 2,6 meter brede båten har nemlig kun en enkel styrekonsoll og førerstol på styrbord side. Resten av interiøret er som et gigantisk badekar. Eller mer korrekt: En stor fiskekum.

Men først en tur ut i fjorden for å kjenne på monsterjolla. På hekken sitter en Suzuki DF250, toppfarten er rundt 48 knop. Det stopper ikke nødvendigvis der, for du kan få båten med den største motoren i Suzukis modellprogram. DF350 med duoprop­løsning. De som har turt å gi full gass, sier vi snakker om 55 knop.

Akselerasjonstrykket er enormt, båten skvetter opp i plan på null komma niks og fortsetter ferden ufortrødent da jeg passerer 30 knop. Jeg trimmer ut, passerer 40 knop. Trimmer ut litt mer og ser 45-tallet rulle forbi på kartplotteren. Det er så vidt hekken og propellen er i berøring med vannet. Fartsvinden røsker i hodet og det er så vidt jeg klarer å tyde 48-tallet på GPS-en. Et lite vindkast og så er vi i gang med «chine­walking», der båten vipper fra side til side med økende tendens. Det lar seg heldigvis enkelt parere med en dose negativ trim, eller å slakke litt av på gassen.

<b>ALVORET:</b> Blåkveitefiskerne på Grønland laster til ripa og kjører på.
ALVORET: Blåkveitefiskerne på Grønland laster til ripa og kjører på.

Handler ikke om toppfart

Men den tilsynelatende overmotoriserte kjempejolla handler om alt annet enn adrenalinkick relatert til toppfart. Dette er en seriøs yrkesbåt, bygget for de tøffe farvannene langs Grønlandskysten. Her har man nemlig et kvotesystem for det attraktive blåkveite­fisket som skal favorisere kystfiskerne, sikre inntektspotensial og bosetting.

I samarbeid med den danske Askeladden-importøren – som også selger båter på Grønland – har Henrik Askvik og resten av Askeladden-teamet spesialutviklet en modell for dette fisket. Og resultatene så langt er gode. Etter introduksjonen høsten 2017 har verftet solgt rundt 100 båter.

– For å lykkes må båten ha noen grunn­leggende egenskaper, forteller Askvik.

Askeladden P60 Multi

<b>FISKEKASSER SØKES:</b> Den norske utgaven er noe lettere, men har like mye plass til fangst. 

Lengde: 6,0 meter

Bredde: 2,6 meter

Vekt tom: 1200 kg

Maks last med motor: 2280 kg

Drivstoff: 140 eller 280 liter

Personer: 10

Anbefalt motor: 150–350 hk

Pris med Suzuki DF150: 341 300,-

Pris med Suzuki DF250: 415 400,-

– Den må være trygg og sjøsterk, ha maksimal lasteevne og ikke minst: Tilfredsstille kravene til isforsterkning ifølge de nordiske kravene til yrkesbåter under 15 meter. – Regelverket sier en dekkslast på 2280 kilo, men vi vet at fiskere har levert 4,4 tonn last fra båten. Det er i så fall på egen risiko, sier Askvik.

Årsaken til at fiskerne laster om bord det de kan er enkel: Lang vei fra felt til fiske­mottak gir mer effektiv tidsbruk og lavere drivstoffomkostninger. Mer penger i kassa, med andre ord. Her kommer også fornuften ved kraftig motorisering inn. Det handler ikke om toppfart når du setter på en 300 eller 350 hester, men å ha god fart med full båt. Eksempelvis skal båten gå ca. 37 knop med full last og 300 hester på hekken.

– Værforholdene skifter minst like fort på Grønland som her på Vestlandet, og da er farten også en trygghetsfaktor, sier Askvik.

<b>RASK FRA FELTET:</b> Med 250 hester får vi opp 48 knop og en flott Arendalssøyle bak båten. Men det er uten fangst ...
RASK FRA FELTET: Med 250 hester får vi opp 48 knop og en flott Arendalssøyle bak båten. Men det er uten fangst ...

Lettere Norgesversjon

Ute i fjorden er det krappsjø på 1-1,5 meter og det er enkelt å kjenne at Askeladden P60 Multi går med større tyngde og autoritet i sjøen enn en vanlig fritidsbåt av samme type. Det skyldes delvis skrogkonstruksjonen, men også at båten er tyngre enn normalt, grunnet kraftigere laminat.

<b>INNREDNING:</b> Du kan velge mellom en lang rekke innrednings­alternativer og muligheter for å montere utstyr. 
INNREDNING: Du kan velge mellom en lang rekke innrednings­alternativer og muligheter for å montere utstyr. 

Den båten jeg kjører er heller ikke like tung som Grønlandsversjonen: – Her i Norge trenger vi ikke isspesifikasjonene, forklarer Askvik. Dermed er båten rundt 200 kilo lettere enn de 1400 kiloene Grønlandsutgaven av P60 Multi veier.

Norgesutgaven er tilpasset yrkesbruk eller ivrige hobbyfiskere. Den kan leveres i flere ulike konfigurasjoner med tanke på plassering av styrekonsoll og antall sitteplasser, targabøyle og hardtopløsning.

– Solid dimensjonering og forsterkninger gjør at man kan montere ulike typer fiskeredskap nesten hvor som helst i båten, opplyser Askvik.

Denne saken ble første gang publisert 15/08 2019, og sist oppdatert 16/08 2019.

Les også