100 år siden første flyvning over Atlanterhavet

Nei, Charles Lindbergh var ikke den første til å fly over Atlanterhavet

Åtte år før Lindberghs bragd, fløy to briter fra New Foundland til Irland.

<b>KOPI</b> En replika av Vickers Vimy. Flyet som Alcock og Brown brukte som verdens første mennesker fly over Atlanterhavet.
KOPI En replika av Vickers Vimy. Flyet som Alcock og Brown brukte som verdens første mennesker fly over Atlanterhavet. Foto: Pdanter/Wikipedia
Sist oppdatert

For hundre år siden gjennomførte to britiske flyvere første nonstop flyvning over Atlanterhavet.

I april 1913 lovet London-avisen Daily Mail å tildele en premie på 10 000 pund til den første som klarte å krysse Atlanterhavet med fly «fra et hvilket som helst sted i Nord-Amerika, Canada eller Newfoundland til et hvilket som helst sted i Storbritannia eller Irland innen 72 fortløpende timer».

<b>KRASJLANDET:</b> Alcock og Brown overlevde den harde landingen. Flyet hadde vært ute for flere alvorlige hendelser før de etter drøyt 15 timer traff landjorda i Irland.
KRASJLANDET: Alcock og Brown overlevde den harde landingen. Flyet hadde vært ute for flere alvorlige hendelser før de etter drøyt 15 timer traff landjorda i Irland. Foto: Ukjent/Wikimedia Commons

Den første verdenskrig avbrøt konkurransen om dette. Etter freden i 1918 ble den gjenopptatt.

LES OGSÅ: De tryggeste setene på flyet, ifølge 35 år med flykrasjdata

Ansatte krigsflyger

John Alcock (1892-1919) og Arthur Whitten Brown (1886-1948) var to britiske flyvere som hadde overlevd motorsvikt, nedskyting og fangenskap under verdenskrigen. I januar 1919 kom den arbeidsledige Alcock innom Vickers-flybyggerne i Weybridge i England.

Ledelsen der vurderte å delta i konkurransen om å krysse Atlanteren, men hadde ikke funnet noen pilot. Alcocks entusiasme overbeviste Vickers-teamet, og han fikk jobben.

Kort tid etter ble Brown, med sine kunnskaper om langdistanse-navigasjon, ansatt som navigatør. Han var også arbeidssøkende.

Åpen cockpit

Et modifisert 14 meter langt Vickers Vimy-bombefly med et vingespenn på nesten 23 meter ble demontert i England og fraktet til Newfoundland. Det ble montert igjen og omhyggelig testet.

To rivaliserende fly hadde feilet før Alcock og Brown skulle gjøre vågestykket. De hadde med seg smørbrød, kaffe og øl og satt ved siden av hverandre i den åpne cockpiten.

Tunglastet med drivstoff

Istedenfor bomber var flyet med de to Rolls Royce Eagle-motorene – hver på 360 hk – lastet med drivstoffkanner. Det var så tungt at da det lettet fra Lester’s Field kl. 13.45 på ettermiddagen 14. juni 1919, strevde det med å komme til værs.

Det lyktes til slutt, og så var de underveis over Atlanterhavet, men møtte på tykk tåke. På grunn av motorbråket var snakk umulig, og de mistet tidlig all radiokontakt. Alcock skrev til Brown: «Hva med å åpne en flaske øl?»

(To uker tidligere hadde den første transatlantiske flyvningen blitt gjennomført med amerikanske NC-4-flybåter. Flyene brukte over 23 dager, over 72 fortløpende timer – og kunne ikke tildeles prisen på 10 000 pund.)

<b>POST:</b> Alloc og Brown tar om bord post før rekordflyvningen.
POST: Alloc og Brown tar om bord post før rekordflyvningen. Foto: Holloway/Wikipedia

Motorproblemer

Etter fem timer lettet tåken, men de fikk flere nye problemer. Styrbord motor begynte å avgi en hakkende lyd som fra et maskingevær. En del av eksosrøret hadde smeltet vekk, men stoffet omkring var uskadd. De hadde ikke noe valg lenger; en titt på stjernehimmelen gjennom en åpning i skylaget viste at de var halvveis. De kunne ikke snu og fløy videre i natten til en plutselig storm grep tak i flyet og drev det rundt som en snurrende drage.

Storm

Vimy’en ble presset nedover i et bratt stup fra 5000 fots høyde. De fikk rettet opp flyet og strøk over de hvite bølgetoppene. Kompasset viste at de fløy vestover i rundt 190 kilometer i timen. De snudde for å komme på rett kurs, og flyet steg igjen.

At Brown skal ha klatret ut på vingen for å fjerne is fra motorens luftinntak, er muligens en usann historie som Brown selv aldri sa noe om.

LES OGSÅ: Slik er ulykkesflyet Boeing 737 Max 8

Krasjlandet

Flyet klatret over snøstormen og kom inn i roligere luft mens det nærmet seg Irland. I 5000 fots høyde møtte flyverne varmere luft, isen på vingene tinte, og de så fast grunn under seg. Minutter senere krasjlandet de i en torvmyr nær Clifden (bildet).

Pilotene gikk uskadde ut av flyet klokken 08.40 lokal tid om morgenen 15. juni. De hadde brukt 15 timer og 57 minutter (andre kilder: over 16 timer) på første direkte flyvning over Atlanterhavet.

Alcock og Brown ble feiret som helter. Prispengene ble utdelt av daværende luftfartsminister Winston Churchill, ifølge Historienet.no. De to heltene ble også adlet av kong George 5. Alcock døde for øvrig senere samme år i en flyulykke over Frankrike.

Flyvningen, som ble mye omtalt, gikk etter hvert i glemmeboken i USA. Den ble overskygget av av soloflygningen til Charles Lindberg i 1927. Han var den første til å fly alene fra kontinent til kontinent.

Vickers Vimy

Flyet som ble brukt til den første flyvningen over Atlanterhavet var en Vickers Vimy IV fra andre verdenskrig. Flyet var et tomotors bombefly.
Lengde: 13,28 meter
Vingespenn: 20,75 meter
Motor: 2 x Rolls-Royce Eagle VIII vannkjølte V12 motorer med 360 hk hver
LAST: Flyet kunne bære 1123 kg med bomber.

Kilder:
Wikipedia: Transatlantic flight of Alcock & Brown
The Atlantic Challenge i ", Ther Reader's Digest Book of Strange Stories Amazing Facts", London 1991, s. 234-235
www.aviation-history.com/airmen/alcock.htm

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2019, og sist oppdatert 02/07 2019.

Les også