BMW 330e xDrive Touring:


Første gang BMW gjør dette

En BMW skreddersydd for Norge.

Pluss ikon
<b>PLUG IN:</b> Dette er faktisk BMWs første ladbare stasjonsvogn. 
PLUG IN: Dette er faktisk BMWs første ladbare stasjonsvogn.  Foto: WILFRIED WULFF
Sist oppdatert

BMW 3-serie kom som plug in- hybrid for første gang i 2015. Ifjor ble den nye generasjonen lansert og i utvalget var det også en ny plug in-hybrid, BMW 330e Sedan, som raskt etablerte seg som en populær modell. Nå utvides den ladbare porteføljen med BMW 330e xDrive Sedan, BMW 330e Touring og BMW 330e xDrive Touring. Dette er første gang BMW lanserer en plug in-hybrid i et stasjonsvognkarosseri – og tilbyr xDrive firehjulsdrift på ladbare modeller i 3-serien.

Felles for alle variantene er motoriseringen. Under panseret sitter en toliters firesylindret TwinPower turbo bensinmotor som yter 184 hk som er koblet sammen med en elektrisk motor som jevnt yter 83 kW/113 hk. Samlet effekt på de to motorene er 252 hk, med et dreiemoment på 420 Nm. Med den nye standardfunksjonen XtraBoost, hvor det lagres ekstra energi i høyspenningsbatteriet på 12 kWt, kan effekten økes med ytterligere 30 kW/40 hk for kortere perioder. XtraBoost-funksjonen aktiveres når bilen settes i sport-modus og kan brukes helt frem til minimumsnivået på batteriet er nådd. XtraBoost aktiveres også ved kickdown (full akselerasjon).

Modellene BMW 330e xDrive Touring og BMW 330e xDrive Sedan har xDrive-firehjulsdriftsystem, med permanent kraftoverføring mellom akslene, uavhengig om bilen kjøres helt elektrisk eller på bensinmotoren. Modellene med xDrive firehjulsdrift har for øvrig samme bagasjeromsvolum som de andre modellene. Det betyr 410 liter for stasjonsvognen og 375 liter for sedanen.

Modellen BMW 330e Sedan tilbys allerede med tilhengerfeste. Med lanseringen av de tre nye plug in-hybridene i 3-serie-familien endres de tekniske egenskapene. Fra sommeren 2020 vil alle de ladbare variantene av BMW 3-serie kunne leveres med tilhengerfeste med en kapasitet på 1500 kg.

SOMMEREN 2020: BMW 330e xDrive Touring kommer til Norge i løpet av sommeren. Den koster fra 496 000 kroner.
SOMMEREN 2020: BMW 330e xDrive Touring kommer til Norge i løpet av sommeren. Den koster fra 496 000 kroner. Foto: WILFRIED WULFF

Ladetid og tekniske data

Høyspenningsbatteriet (12 kWh brutto, 10,8 kWh netto) lades fra 0-80 % på 2,6 timer i en ladestasjon med 3,7 KW-kapasitet, ifølge BMW. Fra 0-100 % er ladetiden 3,7 timer med samme effekt. Gjennom en vanlig 220 V stikkontakt (nødlading), er ladetiden 4,3 timer til 80 % og 5,9 timer til 100 %.

BMW 330e xDrive Touring koster fra 496 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 27/02 2020, og sist oppdatert 20/01 2021.

Les også