Krevende jobb for losen

Forvandlet til småby

Da verdens største kranrigg kom til Aibel-verftet for å hente en modul til Snorre A-plattformen, så Haugesund plutselig ut som en småby. 

Foto: Øyvind Sætre / Aibel
Publisert

Kranløftefartøyet «Sleipnir» er en halvt nedsenkbar plattform og verdens største i sitt slag. Dekket er 220 meter langt, 102 meter bredt og står på åtte ben. Når de to roterende kranene jobber i tandem og løfter samtidig, kan farkosten ­løfte 20 000 tonn tunge konstruksjoner 175 meter opp i luften.

I påsken var «Sleipnir» i Haugesund for å hente en modul som skal ta imot oljen fra de nye brønnene på Snorre Expansion Project. Det vil ifølge Equinor øke utvinningen fra Snorre-feltet med i underkant av 200 millioner fat og forlenge levetiden utover 2040. Det var ingen enkel jobb for de to norske losene fra Kystverket som skulle lose den gigantiske kranriggen trygt gjennom trangt farvann. – «Sleipnir» er det dypeste og bredeste fartøyet som noen gang har gått inn til Haugesund. På det smaleste var det bare noen få meter klaring på hver side, uttaler losen Modstein Hansen, som jobbet sammen med losformann Svein Egil Monsen. Oppdraget var såpass komplisert at Kystverket satte to mann på jobben. Det var særlig monsterriggens dypgang som var utfordrende. Langfredag ble modulen heist på plass på Snorre A.

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2020.

Les også