Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg leste nettopp at man må aldri setter barnet opp i passiv sittestilling for det kunne ødelegge den naturlige utviklingen... Ble litt redd jeg, hva betyr det egentlig? Jeg har selv en sønn på 6 mnd som "kan" sitte litt selv, men han tipper jo, og han faller litt sammen. Han sitter såklart aldri lenge av gangen, det hender avogtil at vi øver litt på dette. Men nå ble jeg skikkelig redd, kan jeg ha ødelagt noe nå? Skjønner ikke hvordan de skal lære å sitte hvis man ikke øver med dem? De kan jo ikke plutselig bare sitte vel?

SVAR:
Her er litt om barn på 6 mnd og deres utvikling.Barn på denne alderen ligger i mageleie og støtter seg på strake armer på åpen hånd. Barnet ruller fra rygg til mage. Barnet begynner å sette seg opp selv. Barn som blir satt opp før de er modne til det sitter ofte mer ustabilt med rund rygg. Det er ikke farlig å øve, men følg barnets kropp og reaksjoner. Ikke tving barnet til noe det ikke vil. Det å sitte i stol med god støtte ved måltider er også mulig å prøve ut nå. Etter at sitteøvelser er prøvd, så legg barnet i mageleie. Det er da godt for barnet å strekke ut ryggen.Flott er det at du tar opp dette emnet.