Spørsmål til jordmor:
hei. sikkert et veldig dumt spørsmål dette her, men jeg lurer på hvor lenge man skal ta en baby opp for å rape? er det så leneg han får pupp/flaske? Hva når han får grøt? En kjempeflott side dette her.

SVAR:
Ingen spørsmål er dumme.Og det er ikke alltid lett å gi ett riktig svar. Det er nok mange "veier til Rom"! Sett barnet opp etter mating eller legg det over skulderen.Det er ikke alle barn som raper etter mat og drikke. Men det er lurt å la det bli en vane å prøve å la barnet rape.Stryk barnet på ryggen og hold barnet i en stilling hvor det evt. er lett å rape.Grøten er fastere i form, og gir ikke så mye luft i magen.Tenk når du selv drikker f.eks. kullsyreholdig drikke eller vanlig mat! Rapen kommer ikke alltid. Flatus eller luft bak kan også komme isteden for rap. Bruk gjerne malt i melk og grøt, om barnet har vanskelig for å få ut luft eller om avføringen er hard. Takk for oppmuntring av sidene i BAM.