Spørsmål til jordmor:
Hei! Er det noe spesielt en ikke kan gi til et barn som er 15 mnd når det gjelder mat??? Sønnen vår vil ikke ha grøt lenger så nå får han brødmat til kvelds også. Gjør det noe??

SVAR:
Brødmat er helt flott å gi også på kveldstid. Det er på en måte grøt i fast form. Bruk grovt brød med litt myk plantemargarin og jernrikt pålegg. Eksempler på dette kan være leverpostei,kjøttpålegg eller jernberiket brunost og prim.Ved siden av kan du gi en vitamin C-rik matvare,som appelsin, kiwi, fruktjuice, nypeekstrakt, paprika eller revet kålrot.Dette vil kunne øke jernopptaket. Prøv etter hvert grovere grøt-typer, som f.eks. havregrøt.Som middagsmat kan han spise det samme som familien.Pass bare på at det ikke er for mye salt i maten. Gode måltider ønskes dere.