Spørsmål til jordmor:
Jenta mi på 3 mnd våkner nesten hver natt pga luftplager. Jeg hører at hun ligger å promper og gråter. Syns det er rart at det plager henne nattestid da det ikke virker som et problem på dagtid? Kan det skyldes at jeg ikke får henne til å rape etter nattmaten? Kan luften som svelges gå gjennom hele tarmsystemet?

SVAR:
Hei! Det høres ut som jenta deres strever litt med luft i systemet, både i mage og tarm. Dette kan forbeygges med en god rap eller promp. Ved å gi litt maltekstrakt i litt vann eller morsmelk, kan dette være med på at det blir lettere for jenta å få ut luften. Litt ammete til både mor og barn er også effektfullt for enkelte barn. Det er ufarlig å prøve ut. Lurt er det å få henne til å rape etter nattmaten, så lenge hun er plaget. Lykke til.