Spørsmål til jordmor:
Hei :-) Jeg er ei jente på 14 snart 15 år som har fått vite at ei vennine av meg er gravid. Jeg syns at hun bare må ta konsekvensene av det valget hun tok da hun valgte å ha sex med sin daværende kjæreste. Hun har altså valgt å ha barnet. Hun har tidligere skulket mye skolen, men etter hun fikk vite om graviditeten sin, har hun sluttet helt å gå på skolen. Jeg syns at det er dumt siden hun er jo egentlig ganske smart. Så hun dropper altså ut av skolen. Jeg og mine bestevenniner har ofte gått innom til henne etter skolen bare for å snakke med henne å sjekke om hun har det bra. Men nå har ryktene startet å surre. Folk lurer på hvorfor hun ikke har vært på skolen på 3 måneder, og det er vanskelig å lyve for alle! Mange gutter og noen jenter har gjettet seg til det, men vennina vår sier at vi skal si til alle at det ikke er sant. Men jeg er en forferdelig løgner og folk tror jo ikke på oss akkurat heller.. Uansett så gikk jeg og bestevenninene mine innom henne som vanlig på tirdag. Vi banket på lenge fordi vi visste at hun var hjemme. Men hun åpnet aldri. Vi ringte, men hun trykket på opptattsignal, vi ringte moren som også trykket på opptattsignal. Vi var der i en halv time å rngte på før vi gav opp. Onsdag gikk vi også innom, vi banket på lenge da også. Tilslutt kom moren ut og gav oss denne beskjeden: "Anna er litt forkjølet så hun vil ikke snakke med dere i dag!" Vi ble helt paffe, og fikk ikke til å si noe. Vi gjorde jo ikke akkurat dette for å plage henne, bare for å vise at vi bryr oss. Så idag gikk vi innom en siste gang. Vi banket lenge på og hørte folk inne, men ingen lukket opp. Vi ringte mobilen hennes og morens. Begge trykket på opptattsignal før de skrudde av telefonene. Vi la igjen beskjeder og jeg sendte en melding hvor det stod: "Vi savner deg, åpne opp døra!" Det jeg fikk tilbake var: ""jeg er ikke hjemme" Hvis hun ikke var hjemme kunne hun ihvertfall tatt telefonene siden mobilen var jo tydeligvis på. Vi ble så irriterte. Hvorfor skal vi gidde å løpe etter henne og støtte henne, når un behandler oss slik. Hun har itillegg slettet facebook-profilen sin. Så når babyen kommer og hun bare har moren sin som venn, skal vi da gå tilbake til henne?

SVAR:
Flott at du klarer å ta opp dette. Fint at du/dere bryr dere. Jeg forstår at denne situasjonen er vanskelig for dere alle. Tips til dere er å skrive et brev til deres venninne. Gjenta brevskrivingen etter noen uker, uansett om dere får svar elle ikke. Krev ikke noe av henne, men fortell at dere bryr dere. Jeg tror deres venninne trenger dere i lang tid fremover. Tiden kan være på deres side. Ikke gi henne noe "stempel". Hun må få være seg selv, men tilby deres tjenester. Hun kan trenge lang tid, på å bli trygg i sin egen situasjon. Har dere mulighet, kan dere også skrive til moren hennes og forklare at dere ønsker å bidra til beste for hennes datter. Lykke til med deres oppdrag.