Volvo tilbakekaller ALLE nye Volvo XC90 i Norge

Mulig feil på airbag er årsaken til at 10.000 biler innkalles.

Norges-favoritten Volvo XC90 har problemer med airbagene.
Publisert

Etter lang tids venting og en storstil lansering med brask og bram fikk endelig de første kundene sin helt nye og etterlengtede Volvo XC90 i midten av mai i år.

Dette er en bil som både kunder og ikke minst Volvo selv har hatt stor forventinger til. Med en utviklingskostnad på mer enn 70 milliarder kroner er denne bilen det største industrielle prosjektet i Sverige noensinne.

Les stor test av Volvo XC90 her

Mulig feil på airbag

Nå har de interne kollisjonstestene avslørt at det kan være en feil på en av airbagene i bilen.

Ikke første gang Volvo tilbakekaller

I februar 2008 tilbakekalte de 82.000 biler på grunn av feil med drivstoffpumpen. 442 av dem var i Norge. Da gjaldt det modellene S40 og V50 av årsmodellene 2004-2006.

I desember 2007 tilbakekalte produsenten 50.000 biler, den gang modellene S40, V50 og C30. Feilen av at dieselpartikkelfilteret tettet seg raskere enn forutsatt, noe som skapte brannfare.

Bare uker før dette, tilbakekalte de 18.000 biler av typene V70 og XC70 - biler som hadde sidekollisjonsputer som reagerte for tregt, og 38.000 biler av 2006-årgangen av Volvo S60, V70, XC70 og XC90. Feilen med sistnevnte modeller var økt brannfare på grunn av svakheter ved skruer og holdere ved motorens innsprøytningssystem.

Det ble også tilbakekalt 20.000 biler i 2005 og 100.000 biler i 2003.

Det er snakk om at gardinairbagen i forbindelse med tredje seterad på modellene med syv seter, muligens ikke løser ut som den skal og dermed ikke beskytter passasjerene godt nok ved en eventuell kollisjon.

Grunnen er, etter det vi erfarer, et deksel som er montert rundt denne airbagen.

Dette er bilene Volvo aldri laget

Alle bilene i Norge

– Vi har levert i underkant 600 av den nye helt Volvo XC90 til norske kunder så langt. Alle disse bileierne vil bli kontaktet av oss for å sjekke ut denne mulige feilen, for sikkerhets skyld. Det sier PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo car Norway til Broom.no.

– Det er ikke rapportert om noen uhell vedrørende dette, det er altså en ren rutineoppfølging av Volvo Cars strenge krav til sikkerhet, forteller Gutteberg Hansen videre.

I Norge er det altså snakk om rundt 600 biler, i Sverige rundt 1.000 biler, mens det globalt er snakk om at Volvo må tilbakekalle 10.000 biler.

Artikkelen er først publisert på broom.no.

Slik blir verstingene rene miljøbiler

32 år – men nesten som ny!

Endelig kan du bruke den som familiebil

Joda, dette er faktisk meningen!