Prøvekjørt: Volvo XC60 T8
Tidenes mest solgte Volvo er nå kun for de med tykk lommebok
Nye og ladbare Volvo XC60 med 80 kilometer el-rekkevidde er en bil svært mange kunne tenkt seg. Avgiftspolitikken gjør at det blir med tanken for de aller fleste.

SUV-en Volvo XC60 har vært en svært populær bilmodell i Norge siden den ble introdusert sent i 2008.
Da Vi Menn Bil testet den mot Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK før jul i 2008, ble det konkludert med at bilen hadde trygge veiegenskaper, bra bagasjerom, rommelig kupe og komfort, mens motorstøy/vibrasjoner, gammelmodig girkasse og uoversiktlig karosseri ble trukket frem som minus. Det endte med terningkast fire.
Les også: Test: Volvo XC60 D5 AWD: Volvos trygge mellomting
Stødig som Kebnekaise
Siden ble det bedre. Da samme magasin testet XC60 mot Range Rover Evoque, Audi Q3 og BMW X1 i 2011, ble den trukket frem som testens mest komfortable og terningkast fem - stødig som Kebnekaise og komfort som den beste Ikea-stolen.


Da hadde XC60 rukket å etablere seg som en av Norges mest solgte SUV-er. Tett oppunder 2000 biler ble solgt i 2008 og 2009, og siden lå salgstallene mellom 2000 og 2500 registrerte biler per år frem til 2018 da hele 3686 versjoner ble registrert. Salgsbykset skyldtes at XC60 fra 2017 kunne fås som ladbar hybrid.
Les også: Test: Volvo XC60 D3 Premium automat: Komfort-SUV i særklasse
Tidenes mest solgte Volvo
Siden introduksjonen i 2008 og frem 31.desember 2024 er det registrert 35 371 XC60 i Norge, og tidligere i år kunne Volvo fortelle at med 2,7 millioner solgte modeller hadde XC60 passert ikoniske Volvo 240 som den mest solgte Volvo-modellen gjennom tidene.

Langt bedre berøringsskjerm
Tidligere i år kom en oppgradert utgave av XC60 som vi prøvekjørte i Sverige tidligere i år. Det ble en kort prøvetur i forbindelse med et pressearrangement for Volvo EX30 Cross Country, men man trenger ikke mange minuttene bak rattet for å kjenne at bilen bærer med seg alle kjennetegnene på små forbedringer av et allerede svært vellykket og helstøpt produkt.


Mest fremtredende innvendig er en større berøringsskjerm med infotainmentsystemet Volvo Car UX. Dette nye systemet er allerede i bruk i EX30, EX90 og nye XC90, og har Google i bunn. Med en Snapdragon Cockpit-chip fra Qualcomm er multimediasystemet mer enn dobbelt så raskt som det forrige. Dessuten er skjermbildet mye skarpere enn tidligere.

Nappaskinn og ventilerte seter
Når det gjelder materialutvalget, så kommer XC60 med oppfrisket interiørdekor og nye materialer. Det dreier seg om Volvos egenproduserte kunststoff, Nordico, basert på resirkulerte materialer, eller Navy Herringbone Weave-trekket, et tekstil av polyester med tydelige sømmer som er inspirert av hav og strikket cardigan, ifølge Volvo.
For 23 900 kroner ekstra kan du ventilerte seter i nappaskinn. Utformingen av koppholderne er ny og forbedret. Det samme er den trådløse mobilladeren.

Rene luksusbilen
Nye Volvo XC60 bygger videre på en formidabel suksess, noe den nyter godt av. Volvo har ikke klusset med suksessoppskriften, kun pusset på den. XC60 er en meget behagelig bil å kjøre.
At den kan kjøres rundt 80 kilometer på kun elektrisk drift er noe som passer manges bruksmønster som hånd i hanske. Sittekomforten, interiørkvaliteten, brukervennligheten og kjøreegenskapene gjør at den i sum oppleves som rene luksusbilen.

Drepende pris
Dessverre signaliserer også prislappen det. Arbeiderpartiets gamle sjeføkonom, Erik Brofoss, er blitt tillagt utsagnet: «Det er utrolig hva folk kan betale i skatt, bare de blir vant til det». Her kan man tilføye avgifter. For den politiske iveren etter å bli kvitt ladbare hybrider har gjort biltypen svært kostbar.
Konsekvensen er at en populær bil som Toyota RAV4 PHEV ikke lenger er å få kjøpt, mens nesten like populære XC60 er blitt så dyr at den kun er aktuell for en engere krets av kjøpere med tykk lommebok. For selv om den er en veldig flott bil, er en startpris på 1 006 900 kroner drepende. Trøsten er at det elektriske alternativet, EX60, skal avdukes 21. januar neste år.

Moderate forventninger
På tross av en rekke oppgraderinger, tror Volvo Car Norge på begrenset etterspørsel etter denne ladbare hybriden etter årets avgiftsøkninger og et tilnærmet helelektrisk norsk nybilmarked. I 2024 ble det registrert i overkant av 400 utgaver av XC60.
– Vi er glade for å fortsatt kunne tilby XC60 til bilkjøpere som ikke ønsker seg en elbil ennå. XC60 er en av Volvos største suksesser gjennom tidende, og er blitt enda bedre med disse oppgraderingene. Vi kommer til å fortsette å selge ladbare hybrider så lenge kundene vil ha det, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 51 2025