Førsteinntrykk: Toyota C-HR+
Her er den nye Toyota-en i Norge
Toyota ruller ut den ene storselgeren etter den andre. Vi har kikket nærmere på elektriske C-HR+, som blir den sterkeste Toyota-personbilen noensinne.

Toyota første helelektriske bil, bz4X, fikk en nokså blandet mottakelse, noe som primært skyldtes rekkevidden. Den har likevel solgt som varmt hvetebrød.
Siden introduksjonen høsten 2022 og frem til utgangen av april i år er det registrert over 15 000 bZ4X. Den er dermed Norges nest mest solgte bil i perioden, og Toyota Norge er snart utsolgt for første generasjon bZ4X. En fornyet versjon er straks på plass.
Mer i ermet
Og Toyota har mer ermet. I september begynner leveringene av elektrisk Urban Cruiser, som over 3000 personer har reservert. Toyota åpner straks for bestilling av bilen som koster 356 000 kroner med firehjulsdrift.
Litt senere i år kommer også elektriske C-HR+. Den er nylig lansert, men allerede har 1084 personer reservert bilen, som ennå ikke har fått pris. Straks skal Toyota også vise frem enda en elektrisk SUV.
– Den blir vår mest solgte bil neste år, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Det dreier seg trolig om en elektrisk variant av RAV4.
Les også: Førsteinntrykk: Toyota Urban Cruiser: Prisbombe fra Toyota

Sterkeste Toyota-personbil noensinne
Men tilbake til C-HR+, som vi har kikket nærmere på. Med en lengde på 452 centimeter legger den seg mellom kompakte Urban Cruiser og den større bZ4X. Elektriske C-HR+ er 16 centimeter lengre enn hybride C-HR, som ikke lenger selges i Norge. Akselavstanden er 275 centimeter.
C-HR+ finnes i en versjon med 57 kWt-batteri, men det er kun 77 kWt-batteriet (bruttokapasitet) som er aktuelt for Norge.
Bilen kan fås enten med forhjulsdrift, 224 hestekrefter og en rekkevidde på 600 kilometer (WLTP), eller firehjulsdrift, 343 hestekrefter og opptil 525 kilometer rekkevidde (WLTP).
4WD-versjonen er faktisk den sterkeste personbilen fra Toyota noensinne. Den skal greie 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
Toyota Norge regner med at 4WD-versjonen vil utgjøre mellom 80 og 90 prosent av salget i Norge.

Maks DC-ladekapasitet er 150 kW, noe som betyr at batteriet skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på rundt 30 minutter ved optimale forhold. Gledelig er det at batteriet kan forhåndtempereres til mest mulig optimal ladetemperatur enten ved å bruke navigasjonen eller ved å aktivisere funksjonen manuelt.
Les også: Prøvekjørt: Toyota Corolla Cross AWD-i: Du verden, en ny modell klar for Norge som ikke er elbil?!

Godt førsteinntrykk
Bilen vi fikk kikke på i Toyotas lokaler i Drammen er lite annet enn et skall og ikke kjørbar, men demonstrerer likevel tydelig hvordan interiøret i bilen blir. Det gir et godt førsteinntrykk, noe som underbygges av at det er så godt som ryddet for blank plast. I stedet er det matt plast og paneler med kunststoff som råder.

Senterkonsollen er høy, og så bred at det er plass til to ladeplater for trådløs lading av mobiltelefon ved siden av hverandre. De har selskap av girvelger og store knapper, blant annet for snøkjørepgram som reduserer momentet for å gi bedre fremkommelighet. To koppholdere finnes i en fordypning på konsollen foran oppbevaringsrommet mellom setene.
Les også: Prøvekjørt: Toyota Hilux GR Sport II: Som meislet ut av granitt – men med én hake
Arvet av Lexus
Over konsollen ruver en 36 centimeter bred berøringsskjerm som er hentet fra Lexus RZ. Toyota har beholdt knapper og brytere for de mest brukte funksjonene, i tillegg til hendler. Rattknappene virker også svært brukervennlige.


C-HR+ kan ikke fås med ekte skinn, i stedet er det stoff og kunstimitasjon som gjelder. Setene virker imidlertid bekvemme. Det gjelder også baksetet, selv om høye personer kan få problemer med å få lårene nedpå sitteputen.

Kan trekke henger
Bagasjerommet tar 416 liter, som er på størrelse med Nissan Ariya. Bakseteryggen kan felles ned i 60:40-splitt og mangler skiluke. C-HR+ kan imidlertid trekke henger: 750 kilo med 2WD og 1500 kilo med 4WD.
Bilen kommer i to utstyrsvarianter, Active eller Executive, med 18- eller 20-tommers felger. På listen over standardutstyr på Active-nivå finnes blant annet adaptive LED-frontlys med fjernlys som automatisk blokker ut annen trafikk uten å blende ned, elektrisk bakluke og seter i stoff/kunstskinn.

Executive har i tillegg utstyr som elektrisk justerbart førersete (manuell justering på passasjersetet), elektronisk parkeringsassistanse 360-graders kamera samt seter i børstet kunstskinn. C-HR+ kan også fås med panorama-soltak og JBL-anlegg.
Prisene på bilen er ikke klare, men Toyota starter leveringer av C-HR+ på tampen av året. Det omfatter også versjonen med firehjulsdrift.
Les også: Test: Nissan Ariya e4orce: Går stille i dørene, men leverer varene
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn