Test: Volvo XC60 T5 (2017)
Ingen tvil om at dette er en drøm for familien.

Volvos XC60 har i mange år vært en bil som familier har drømt om. Stor nok, praktisk og fin å se på.
Nå har den kommet i en ny utgave. 2. generasjon som baserer seg på den nye plattformgenerasjonen SPA som Volvo har utviklet etter at de endelig fikk penger til utvikling av nye modeller.
Og det er liten tvil om at pengeinnsprøytningen fra kinesiske Geely har gjort underverker, og Volvo fremstår nå mer og mer som en reell konkurrent i premiumsegmentet.
Dette betyr at XC60 nå må måles rett opp mot Mercedes' helt fantastiske GLC, Audis flotte Q5 - og ikke minst den nye generasjonen BMW X3 som er rett rundt hjørnet. Alle tre er biler som har hevet lista betydelig.
Utvilsomt fortsatt Volvo
Selv om Volvo har endret stort sett alt som endres kan med nye XC60, er det ingen tvil om at du står foran en Volvo. Designet gir oss veldig klare assosiasjoner til forrige generasjon XC90, fusjonert med den forrige XC60 - men i en modernisert form, og selvsagt med de svært markerte nye frontlyktene.


Med dette beholder Volvo den nær universelle aksepten merket har klart å opparbeide seg i Norge. Det er kanskje ingen andre merker som er så sosialt akseptert i alle sammenhenger som Volvo.
Fantastisk interiør
Innvendig er XC60 nær identisk med storebror XC90 og de andre nye modellene til Volvo. Noen har hevdet at det er markedets beste interiør, med heldigitalt instrumentpanel og en infotainmentskjerm som fremstår kraftig inspirert av Tesla.

Resten av interiøret er ganske enkelt delikat trukket i skinn og det som fremstår som påkostet plastikk. Det er minimalistisk, men likevel ytterst funksjonelt. Setene er også svært gode.
En variant ingen vil kjøpe
Utgaven vi har vært ute med denne gangen er den såkalte T5-utgaven, som vi med all ærlighet ikke har spesielt tro på at kommer til å selge spesielt godt.

Årsaken er ganske enkelt at den koster 10.000 kroner mer enn den ladbare hybridutgaven T8. Den har den samme 2-liters bensinmotoren - i T8-utgaven hentes det ut mer krefter fra motoren. I tillegg har den selvsagt en elmotor som i teorien kan la bilen kjøre 45 km på strøm.
Siden det er en ladbar hybrid får den også noen fordeler inn mot fremtidige lavutslippssoner.

Fordelen med T5-utgavn er derimot at den er vesentlig lettere. Fravær av hybridsystemet gjør at du slipper 340 kg!
Resultatet er at XC60 T5 er en bil som fremstår overraskende lett - selv om den strengt tatt veier 1700 kg. Det gir bilen ganske spennende kjøreegenskaper, der letthet og smidighet er påfallende - selv om bilen er satt opp med komfort som et absolutt hovedfokus.
Motoren og girkassen i seg selv er veldig «smooth» uten noen skavanker, og hele drivlinjen passer veldig godt til bilen. Det er i det hele tatt lite skavanker å ta tak i.

Dette er heller ikke noen lat skilpadde. 254 hestekrefter og 350 Nm gjør at 0-100 unnagjøres på under 7 sekunder - sannsynligvis mer enn nok til at de i baksetet vil ønske at du tar det litt med ro.

Og tar du det med ro, så vil nok de som sitter der bak være ganske fornøyd. Det enorme panoramasoltaket gir godt utsyn, og det er også rikelig med beinplass.

Vanskelig å si noe vondt
Den nye generasjon XC60 er ganske enkelt en veldig flott bil. De har videreutviklet en modell som folk har elsket, og gjort den betydelig bedre enn før. Nå viser Volvo for alvor at de kan kjempe med de store gutta på opplevd kvalitet og komfort.

Avgiftene gjør derimot at modellen vi har testet denne gangen trolig vil utgjøre en mikroskopisk andel av salget.
Vårt eneste egentlig ankepunkt er at bilen virker litt klinisk. Den får oss ikke til å føle noe. Alt er velgjort og riktig, men men ingenting utstråler lidenskap. Det til tross for at testbilen totalt har ekstrautstyr over 300.000 kroner.
Det gode
- Høy opplevd kvalitet
- Svært praktisk
- Høy komfort
- Flott interiør
- Kanskje markedets mest sosialt aksepterte bil
- Veldig gode lys
- Godt lydanlegg
Det dårlige
- Mangler en sportslig side
- Folkeligheten gjør at den mangler en X-faktor
Det grusomme
- Utstyrspakken er høyt priset