Biltest

Test: Mazda6 facelift (2017)

Dette har vært en favoritt - og nå har den blitt litt forbedret.

Pluss ikon
SKJULT: Dette er facelift-versjonen av Mazda6. Hvis du lurer på hvilke designendringer Mazda har gjort, så finner du dem ikke utvendig.
SKJULT: Dette er facelift-versjonen av Mazda6. Hvis du lurer på hvilke designendringer Mazda har gjort, så finner du dem ikke utvendig.
Publisert

Mazda er en bilprodusent som har klart det umulige. De var tidligere en nesten integrert del av Fords produksjon, men så ble de utstøtt av amerikanerne og satt ut for å dø.

Da alle andre bilprodusenter kastet inn enorme mengder utviklingsressurser på nye trender som downsizing, hadde ikke Mazda penger til nybrottsarbeid.

Det så ekstremt mørkt ut.

Du skal lete lenger før du finner noe som tyder på at dette er en facelift.
Du skal lete lenger før du finner noe som tyder på at dette er en facelift.

Men fremfor å gi opp - eller forsøke å konkurrere med rikingene på rikingenes premisser, valgte de å tenke smart.

De skapte det som har fått samlebetegnelsen SkyActive, som langt på vei handlet om å ta eksisterende kunnskap og bruke det på en ny måte. De lagde for eksempel bensinmotorer som hentet fordeler fra dieselmotorer - og motsatt. De begynte å se på hvor de kunne hente synergier.

Og det ble en kjempesuksess. Bil etter bil har blitt en overraskende god opplevelse. CX-5. CX-3. Mazda6, Mazda3 - og ikke minst den nye MX-5.

Med SkyActive har Mazda jobbet med å hente fordelene med dieselmotorer og implementert det i bensinmotorer - og motsatt. Dermed har de sluppet å utvikle dyr turboteknologi.
Med SkyActive har Mazda jobbet med å hente fordelene med dieselmotorer og implementert det i bensinmotorer - og motsatt. Dermed har de sluppet å utvikle dyr turboteknologi.

Hvor går man videre?

Nå har tiden kommet for den obligatoriske midtlivsoppgraderingen for Mazda6. Og sjelden har det vært klarere at Mazda er et selskap som ikke har overflod av ressurser å bruke på å endre på ting som fungerer.

Noen lager nesten en helt ny bil med sin facelift, men Mazda har ikke forsøkt å heve seg over nyere konkurrenter som VW Passat og Ford Mondeo.

Ryktene skal ha det til at de har gjort en del forbedringer med dieselmotoren sin, men testbilen vi har vært ute med denne gangen er bensin. Vi har derfor ikke fått oppleve disse forbedringene.

Og skal vi være brutalt ærlige, så er det ikke store endringene på resten av bilen. Designmessig er det, så vidt vi kan forstå, ingen endringer - muligens med unntak av fargen på takrails.

Innvendig er det gjort endringer, men du skal være Mazda-kjenner for å legge merke til dem.

Knappene på ratet har fått ny utforming, og den høyre av tre instrumentområder er blitt digital.
Knappene på ratet har fått ny utforming, og den høyre av tre instrumentområder er blitt digital.

I instrumentkrustelet er det implementert en liten digital skjerm, det er en ny sportsbryter ved siden av girspaken. Dessuten har HUD-en har fått fargeelementer - alt før var blått - og betydelig bedre oppløsning.

Øvre bilde viser gammel HUD, under ser du den nye. Oppløsningen er forbedret, og det er innført farger.
Øvre bilde viser gammel HUD, under ser du den nye. Oppløsningen er forbedret, og det er innført farger.

Bilen er også forbedret for norske forhold ved at varme i rattet nå er på plass - et ratt som forøvrig har fått bedre knappeutforming.

Og det er for alle praktiske formål designendringene på bilen.

Interiøret er elegant også i andre seterad.
Interiøret er elegant også i andre seterad.

Endringer under huden

Mazda har dog strukket seg litt lenger enn dette.

For det første har Mazda jobbet ganske mye med støydemping i 2017-modellene av Mazda6 og CX-5. Nå var aldri Mazda6 en spesielt støyende bil, så her kommer det ikke så klart til uttrykk - men på CX-5 vil dette få stor betydning. Igjen blir dette altså en litt diffus forbedring.

De siste fire årene har også Mazda forbedret sine aktive sikkerhetssystemer, noe den oppgraderte bilen får glede av. Blant annet er systemet for automatisk nødbrems forbedret - og bilen gjenkjenner nå trafikkskilt.

Bagsjerommet er fortsatt romlig.
Bagsjerommet er fortsatt romlig.

G-Vectoring

Den siste nyvinningen er noe Mazda omtaler som G-Vectoring Control, som handler om at rattutslag kan påvirke motoren. Ifølge reklamen skal dette være et system som kutter litt av motorkraften på vei inn i en sving for å få mer av vekten over på forhjulene for bedre grep - og så et ekstra pådrag ut av svingen for økt stabilitet.

Dette er noe som en god sjåfør tenker på under veldig aktiv kjøring, men er en løsning Mazda mener kan ha noe for seg for vanlig kjøring.

Bilen forsøker seg på vektoverføring i svinger gjennom å overstyre dreiemomentet. Under vanlig kjøring er det umulig å legge merke til - men bilen er god å kjøre.
Bilen forsøker seg på vektoverføring i svinger gjennom å overstyre dreiemomentet. Under vanlig kjøring er det umulig å legge merke til - men bilen er god å kjøre.

Det kan godt være at dette systemet har noe for seg, men dessverre har vi ikke fått mulighet til å teste dette direkte opp til en modell uten. Under vår korte prøvekjøring, var vi ikke i stand til å kjenne noen form for overstyrstyring av gassresponsen.

Mazda6 har alltid vært en hyggelig bil å kjøre, og det eneste vi kan si med sikkerhet er at den ikke har blitt noe dårligere av nyvinningen. Bilen oppleves stabil og god i svinger - men det gjorde den også tidligere.

Nok til neste generasjon

Mazda6 facelift er på ingen måte noen revolusjon - men en bitteliten evolusjon.

Da bilen ble lansert, var den klassens definitivt beste valg etter at nesten alle bilfabrikkene hadde sluttet å tenke på «familiestasjonsvognen», og i stedet fokusert på SUV-er. Men etter lansering har spesielt Ford og VW gitt Mazda kraftig konkurranse. Oppgraderingen sørger for at bilen fortsatt er relevant.

Inn i den kampen kan Mazda dra med seg et svært godt kvalitetsrykte og priser som skaper hodebry for konkurrentene.

Denne saken ble første gang publisert 31/05 2017.

Les også