Prøvekjørt: BMW X4 M40D

Den sportslige diesel-SUVen

Liker du kombinasjonen høyere bakkeklaring og sportslige egenskaper, er M Performance-utgaven av nye BMW X4 et utmerket, men kostbart alternativ.

Pluss ikon
PRØVEKJØRT: BMW X4 M40d.
PRØVEKJØRT: BMW X4 M40d. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: Da BMW presenterte den produksjonsklare versjonen av X6 i Detroit i 2008, ble det raskt på rene at de hadde lansert sin mest kontroversielle modell. Hva i alle dager skulle dette være godt for?

En SUV med coupe-karosseri? Salgstallene stilnet noe av kritikken, og i 2014 var det klart for lillebror X4. Den bygget videre på X3, og var sammensmelting av de typiske trekkene ved en BMW X-modell og en coupé. I fjor kom en ny versjon av X4 , og sent i 2018 ble versjonen fra M Performance-avdelingen tilgjengelig, M40d. Dette er dieselspydspissen i X4-familien.

Les også: Test av Volvo V60 Cross Country

<b>DELT:</b> Meningene om hekkpartiet på nye X4 er delte.
DELT: Meningene om hekkpartiet på nye X4 er delte. Foto: Martin Jansen

Fronten på X4 har mye til felles med X3. M-versjonene har imidlertid større luftinntakt. Hekken skiller seg tydelig fra X3. En ting er selve utformingen med fallende taklinje, men også baklyktene er distinkte og skiller nye X4 også tydelig fra forgjengeren. De nye L-formede baklyktene med LED-teknologi går i ett med skulderlinjen og strekker seg innover på bakluken. I redaksjonen er mottakelsen blandet. Skal det være slikt på BMW? Nye 3-serie har lignende utforming på baklyktene.

Les også: Vi tester Audi e-tron på norsk vinterføre

<b>DRIVING EXPERIENCE:</b> Trykk deg til ønsket karakter på understellet.
DRIVING EXPERIENCE: Trykk deg til ønsket karakter på understellet. Foto: Martin Jansen

ER DEN MORSOM Å KJØRE: Ja, takket være et avansert understell. Selv om basisen er felles med X3, så har X4 en noe sportsligere karakter og noe mer dynamiske veiegenskaper. Svingete veier er gjerne det som skal til for å avdekke SUV-enes svakheter sammenlignet med en modell med samme understell og motor, men lavere tyngdepunkt.

Men understellet på X4 M40d greier å trylle bort mye av SUV-følelsen. Det skal sportsdifferensialen ha mye av æren for. Den fordeler kreftene på hjulene sideveis og får deg forbløffende effektivt gjennom svingene selv uten elektroniske styrte stabilisatorstag. I tillegg fordeler firehjulstrekksystemet xDrive kreftene fleksibelt og trinnløst mellom for- og bakaksel.

Styringen er såkalt variabel sportsstyring med servotronic. Den helt elektroniske servostyringen gjør X4-en lettere på rattet enn hva man var vant med fra tiden med hydraulisk styring. Noen vil kanskje savne hardheten, men styringen er presis. Bilen vi kjørte hadde i tillegg adaptivt M sportsunderstell som tilpasser understellet elektronisk etter kjøreforholdene og kjøresituasjonen. Det justerbare understellet er ekstrautstyr til 7.750 kroner. Da kan du velge karakteren på understellet selv med Driving experience-knappene på midtkonsollen.

<b>DUNKELT:</b> Mørk og maskulin, men svært brukervennlig cockpit.
DUNKELT: Mørk og maskulin, men svært brukervennlig cockpit. Foto: Martin Jansen

HØYDEPUNKTER: Understellet er nevnt, men selve indrefileten er rekkesekseren med et slagvolum på 2993 cm3. Den brummer trivelig og lydbildet får hjelp av det M Performance-spesifikke eksosanlegget. Motoren produserer 326 hester og et dreiemoment på 680 Nm allerede ved 2000 omdreininger. Og rask er den. 0-100 km/t på cirka fem sekunder for en høyreist bil på 1900 kilo er raskt.

Det åttetrinns automatgiret girer umerkelig ved vanlig kjøring, men henger litt lenge på giret dersom du gir på og plutselig slipper opp når bilen er i sportsmodus. De standardutstyrte sportssetene er gode, og de rause sidevangene gir god støtte. I bilen vi prøvekjørte var setene utstyrt med både varme og ventilasjon, men det er ekstrautstyr til drøyt 6.000 kroner.

Les også: Skjærgårdsjepp med overraskende hyggelig prislapp - Yamarin 46 SC

<b>LAVT:</b> Baksetepassasjerer over 180 cm vil ønske at de kunne bytte til X3.
LAVT: Baksetepassasjerer over 180 cm vil ønske at de kunne bytte til X3. Foto: Martin Jansen

LIKER IKKE: Baksetene er gode, men som baksetepassasjer vil du ganske raskt ønske deg X3. Høyden er for lav. Da inntrer det merkelige aspektet at du sitter høyt, men samtidig lavt. Er du over 180 cm vil hode straks subbe taket.

KULHETSFAKTOR: M-bokstaven på karosseriet er nærmest en garantist for god stemning. Den store nyregrillen og de store luftinntakene gjør at X4 M40d ser sprek ut. Vi er ikke like begeistret for hekken. Enderørene er fete, men totalinntrykket er klumpete og tungt og den får ikke hjelp av den nye designen på baklyktene.

<b>4X4:</b> xDrive-firehjulstrekk gjør X4 til en fenomenal vinterbil. I god BMW-tradisjon er firehjulstrekket bakhjulsvektet.
4X4: xDrive-firehjulstrekk gjør X4 til en fenomenal vinterbil. I god BMW-tradisjon er firehjulstrekket bakhjulsvektet. Foto: Martin Jansen

EKSTRAUTSTYR: Listen over ekstrautstyr er overraskende kort til BMW å være. Harman Kardon Surround Sound-anlegget koster 12.100 kroner, for head up-displayet må du punge ut med 12.200 kroner ekstra og vinterpakken med rattvarme og kupévarmer koster 14.000 kroner. Panoramasoltaket koster 12.900 kroner, og skal du dra henger med M40d må du ut med 10.300 kroner for hengerfeste.

<b>BAGASJEROM:</b> Bagasjerommet har et oppgitt volum på 525 liter - 25 liter mindre enn X3. M40d er dermed ikke bare bygget for gøy og posering. De praktiske egenskapene kan plusses på med et hengerfeste til 10 300 kroner. Tillatt hengervekt er på 2,4 tonn.
BAGASJEROM: Bagasjerommet har et oppgitt volum på 525 liter - 25 liter mindre enn X3. M40d er dermed ikke bare bygget for gøy og posering. De praktiske egenskapene kan plusses på med et hengerfeste til 10 300 kroner. Tillatt hengervekt er på 2,4 tonn. Foto: Martin Jansen

KONKURRENTER: Nærmeste konkurrent med diesel er Mercedes GLC 350 d 4M Coupé med 258 hester. Prisene starter på 888.900 kroner. Konseptmessig er AMG-versjonen GLC 43 4M Coupé med 367 hk mer nærliggende. Den koster fra 1.102.900 kroner.

Likte du denne saken? Sørg for å få godt lesestoff rett i innboksen din: Meld deg på vårt nyhetsbrev.

TEKNISKE DATA: BMW X4 M40D

Motor, cm3: 2993
Effekt, hk ved o/min: 326/4400
Dreiemoment, Nm ved o/min: 680/2000
Egenvekt, kg: 1895
Tilhengervekt, kg: 2400
Bagasjerom, liter: 525/1430
Lengde/bredde/høyde, cm: 475/192/162
Akselavstand, cm: 286
Bakkeklaring, cm: 20,3
Standard dekkdimensjon: 245/45R20 (foran) og 275/40R20 (bak)
Forbruk, NEDC l/mil: 0,64
CO2-utslipp, g/km: 170
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,9
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 975 400
Pris fra testbil, kr: 1 184 050

Denne saken ble første gang publisert 31/01 2019, og sist oppdatert 31/01 2019.

Les også