Sjekk den utrolige forvandlingen til BMW 1-serie
BMWs stygge andunge har blitt det den var ment å være.

LISBOA (Side3): La det ikke være noen som helst tvil: BMWs 1-serie har aldri vært kjent for å være en nevneverdig vakker bil. Dimensjonene har aldri helt stemt, og spesielt i front ser den ut som en tegneseriefigur som snufser og gråter noe voldsomt.
Bakfra har det heller ikke stemt. Den har aldri virket helt ferdig designet. Det har manglet noe.
Dette har i grunn vært litt synd, for i kjent BMW-stil har det meste annet stemt. Skjønnheten kommer ikke innenifra, og det som kanskje burde vært BMWs mest solgte modell – med tanke på pris og nordmenns forkjærlighet for «Golf-klassen» - har havnet overraskende langt ned på bestselgerlistene.
Kraftig ansiktløft
Men nå har BMW kommet med det de selv omtaler som sin mest omfattende facelift noen gang. Bilen har fått totalt redesignet både forparten og bakparten, noe som gjør at bilen nå ikke bare ser ut i måneskinn: Den ser endelig ut i dagslys også!

Profilen på bilen er ikke endret i nevneverdig grad, så den har fortsatt litt annerledes uttrykk (vi fikk et lite øyeblikk Ferrari FF-assosiasjoner) – men den nye fronten og hekken gir oss en følelse av svanen som gjennomgår sin endring i eventyret.
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å utbrodere dette i breide drag, en titt på før-nå-bildene taler for seg.

En har heller ikke gjort noe nevneverdig med dimensjonene, så bagasjerommet forblir på 360 liter, noe som er midt på treet i denne klassen.

Nye motorer
Men oppgraderingene denne gangen slutter på ingen måte på skallet. BMW har benyttet anledningen til å gjøre store endringer på motorsiden.

Noen vil sikkert sette pris på at den sekssylindrede motoren i 135i nå har fått 7 hestekrefter ekstra. Motoren er en fantastisk sak, men kanskje ikke den helt store bestselgeren her til lands.

I tillegg har alle dieselmotorer fått lavere forbruk og høyere effekt.
Mer oppsiktsvekkende er det kanskje at BMW nå kommer med to 3-sylindrede motorer. Den ene er en 1,5-liters variant på 109 hestekrefter og 180 Nm dreiemoment - en modifisert variant av den som sitter i i8. Den andre er en 1,5-liters dieselmotor på 116 hestekrefter og ryddige 270 Nm dreiemoment. Sistnevnte skal ha et forbruk på ned mot 0,34 liter per mil.
Ingen av disse tresylindrede motorene har dessverre vært tilgjengelig på den internasjonale siden produksjonen av disse motorene først starter i sommer.
Teknologisk løft
Automatgirets fremtog fortsetter også, og på modellen som BMW regner med blir en av bestselgerne her til lands – 120d xDrive – er nå 8-trinns automat nå standard.

Ellers er det den vanlige runddansen med litt mer tilgjengelig utstyr. Radabasert cruisecontrol som går ned til null og opp igjen er nå endelig tilgjengelig, og BMW følger nå også opp med flere kamerabaserte sensorer.
Når det kommer til interiør kan vi ikke si at vi har lagt merke til en eneste endring av betydning. Det betyr det samme konservative, men velfungerende interiøret som tidligere.
Men hvordan fungerer det?
Selv om 1-serien ikke har vært BMWs vakreste bil, har det definitivt vært et av de beste eksemplene på at tyskerne kan dette med å lage velbalanserte og gode chassis. Med rett motor har bilen tidligere vært en nytelse å kjøre - kanskje spesielt på litt løst underlag.

Dette har åpenbart tyskerne selv forstått, for så langt vi kan forstå, har de ikke gjort en døyt med verken understell eller oppsett.
Med tanke på at BMW hevder dette er den største midlivsoppgraderingen de noen sinne har gjort, så kan det fremstå litt underlig - men hvorfor endre på noe som fungerer?
Under den internasjonale lanseringen har vi fått teste verstingmodellen M235i med manuell girkasse (326 hestekrefter), og den mer norgesrettede 120d xDrive med automatisk girkasse.

Førstnevnte er en etterlevning av den moderne klassikeren 1M Coupé, og kan i grunn ikke beskrives med noe annet enn lovord for den som setter pris på en velbalansert bil med mye krefter. Den er rett og slett en drøm å kjøre. Kraften er eksplosiv, stabiliteten er upåklagelig både i høy fart og når den presses på svingete vei - men samtidig fungerer den overraskende godt i bymiljø og på dårlig vei.
Med en startpris uten firehjulsdrift og nevneverdig ekstrautstyr på 736.900 kroner, er dette dessverre noe som er forbeholdt de få.

120d xDrive med norgesmotor (redusert effekt fra 190 til 163 hestekrefter) og automat har en startpris som ligger 330.000 kroner lavere, og har et vesentlig lavere forbruk - og med xDrive (kun tilgjengelig på 190-utgaven) også en bedre fremkommelighet på vinteren. Motoren har et meget godt dreiemoment, selv om kreftene naturlig blekner litt sammenlignet med M-powered-bestet som vi har kjørt samtidig. Bilen besitter heldigvis den samme fine stabiliteten og kjøredynamikken.
Ut fra foregående utgave, har motoren 7 gram lavere CO2-utslipp, og et forbruk uten xDrive på hyggelige 0,39 liter per mil.

Har blitt bilen den burde ha vært
Den oppgraderte 1-serien har blitt en facelift i rette forstand: Det har vært fint lite å klage på for dem som er blinde for design, så de har ikke gjort noe med fantastiske dynamiske kjøreegenskaper.
En har derimot fokusert på det som virkelig har vært utfordringene, noe som primært har vært design. Bilen er vesentlig lettere for øynene enn tidligere, og mer effektive motorer i kombinasjon med mer tilgjengelig teknisk utstyr blir aldri galt.
Vi kommer tilbake til bilen når de nye 3-sylindrede motorene blir tilgjengelig. De første - 116i/116d fra midten av april, mens 118i kommer til sommer/høst.
Under kan du se en video av slik BMW selv gjerne vil fremstille den nye 1-serien.