Prøvekjørt: Nissan Micra

Inni er de like, men ikke utenpå

Nissan Micra ble lansert i 1983, men har vært borte fra Norge en stund. Nå er den tilbake, på samme lest som Årets bil 2025.  

TILBAKE: Elektriske Nissan Micra er ventet til Norge i oktober-november. 
Publisert

«Den som mener at alle småbiler er sparsomt utstyrt, kjenner ikke Micra», kunne man lese i annonsen som sto på trykk i bladet Vi Menn i lanseringsåret for Nissan Micra i 1983.

Der sto det også: «Mye av ekstrautstyret her må du betale ekstra for på andre biler. Varsellamper sier fra når bremsevæskenivået er for lavt og når håndbrekket står på. Et digitalt kvartsur gir nøyaktig tid».

Det handlet om en 379 centimeter lang bil på rundt 660 kilo. Til Norge kom den med 55 hestekrefter og en prislapp på 58 700 kroner. Da den ble erstattet av andre generasjon i 1993, var hele 1 650 000 enheter produsert. 

1983: Annonse i Vi Menn i juni 1983, lanseingsåret for Nissan Micra. 

Fjerde generasjon ble presentert i 2010, men da begynte det å gå mot slutten for Micra i Norge. Nissan Norge tok riktignok inn femte generasjon Micra, som kom i 2016, men da var den ikke lenger en relevant bilmodell i Norge. 

Alliansebil

Men etter et lengre opphold vender Micra nå tilbake i form av sjette generasjon, og for 315 000 kroner får du en godt utstyrt bil der klokken ikke lenger er noe man trekker frem. Selvsagt dreier det seg om en elektrisk versjon.

Den produseres ved Renaults ElectriCity-fabrikken i Douai i Frankrike, noe som langt på vei signaliserer at nye Micra er et resultat av Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, som ble grunnlagt i 1999.

TVILLINGER: Vinduer og tak deler de, for øvrig har Renault 5 (til venstre) og Nissan Micra ulik eksteriørdesign. 

Den er dermed praktisk talt en Renault 5, selv om det kanskje ikke synes utvendig. Tak og vinduer er de samme, for øvrig har Micras eksteriørdesign blitt meislet ut ved Nissans designsenter i London.

Designerne har gitt den et blidt og godslig utseende. Utformingen av LED-elementene til lysene gjør at det ser ut som om den har digre lykter foran og bak. 

Fronten er løftet et hakk sammenlignet med Renault, noe som bidrar til å gi Micra-en en noe mer SUV-preget fremtoning.

Les ogsåTest: Renault 5 E-Tech Electric: Humørspreder med fornuften i behold

PRØVEKJØRT: Micra fås med både 40 og 52 kWt batteri, og en rekkevidde opptil 415 kilometer. 

Google-basert

Innvendig er det vanskelig å skille den fra franskmannen - forutsatt at man har sittet i nye Renault 5. Betjeningen er en fin miks av knapper og skjermer.

Et 27 centimeter bredt instrumentpanel henger sammen med en like bred berøringsskjerm. Multimedia-systemet er basert på Google, noe som innebærer at navigasjonen besørges av Google Maps og dermed en helt oppdatert ruteguide.

BRUKERVENNLIG: Det kan se kaotisk ut, men vi synes dette er et brukervennlig oppsett med en god blanding av fysiske knapper, berøringsskjerm og stemmebruk. 
NOE UELEGANT: Tett mellom hendlene på rattets høyre side. Girspaken øverst. 

I tillegg har du Google Play, med over 100 apper tilpasset bilbruk – inkludert spill, musikk og videostrømming samt stemmebetjente Google Assistant. Apple CarPlay og Android Auto tilgjengelig trådløst.

Les også: Førsteinntrykk: Alpine A390: Den kommer med tre elmotorer, firehjulsdrift og forbikjøringsmodus

Brukervennlig oppsett

Under skjermen finnes luftventiler og en rad med knapper for klimakontroll. Senterkonsollen har koppholdere og oppbevaringsrom, to USB-C-kontakter og induksjonslader med sklisikker matte for mobiltelefon. 

Vi har tidligere høstet erfaringer med dashbord-løsningen fra Renault 4 og 5, og prøvekjøringen av Micra bare bekrefter at det er et brukervennlig oppsett, kanskje bortsett fra ansamlingen av hele tre hendler på høyre side av rattet: Gir, vindusvisker og en enhet for lydkilde. Det fremstår noe klønete og uelegant. 

KUNSTIG KLAMT: Sittekomforten er god, men setetrekket i imitert skinn kan oppleves nokså klamt. 

Bilen vi prøvekjørte var den topputstyrte versjonen Evolve til 334 900 kroner. Forsetene med manuell justering var trukket med imitert skinn. De blir fort klamme i varmen, og vi ville heller valgt stoffseter som vi har gode erfaringer med fra R5.

Rattet har godt grep og er også kledd i mykt, imitert skinn. Rattknappene er lette å betjene og både ratt og forseter kommer standard med varmefunksjon.

Rattet er utstyrt med en knapp for valg av kjøremodus, som Renault kaller Multi-Sense. Velger du sportsmodus, endres gassresponsen og styremotstanden blir litt kraftigere.

Micra kommer med førerassistanse- og sikkerhetssystemer som cruisekontroll med avstandsholder, blindsone- og filskiftevarsler, automatisk nødbremse ved rygging, varsling for kryssende trafikk bak og varsling for passasjerer som går ut av bilen.

Les også: Prøvekjørt: Renault 4 E-Tech Electric: Så stilig kan det gjøres

PLASS: 326 liters bagasjeplass i et dypt rom med høy lasteterskel. Baksetet kan deles 60/40.

Kvikk og komfortabel

Prøvekjøringen av Micra fant sted i og rundt Rotterdam. Byen er primært kjent for Europas største havn, men forsøker også å markere seg som et utviklingssenter for grønt skifte.

Nederland er imidlertid ikke kjent for morsomme veier, så vi fikk aldri testet hva Micra er god for, men erfaringene fra Renault 5 indikerer at Micra er en morsom bil å kjøre på svingete landevei.

BLIDT ÅSYN: LED-elementene gir Micra et blidt fjes. 

I Rotterdams nokså hektiske bybilde er den både lettmanøvrert, kvikk og komfortabel. Den pannekakeflate topografien i Nederland sørget et hyggelig forbruk: 1,36 kWt per mil etter 157 kilometer. 

Micra fås med både 40 og 52 kWt batteri og en rekkevidde opptil 415 kilometer. Prisene starter på 259 900 kroner, som er rundt 10 000 kroner mer enn rimeligste Renault 5. Nissans minste er jevnt over priset litt høyere enn R5, men merkene har lagt seg på noe forskjellig utstyrslinje, ifølge Nissan. Micra er ventet til Norge i oktober-november.

FORGJENGERNE: Seks generasjoner Micra samlet på ett gress. 

Les også: Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo: Folke-SUV med et sus av motorsport

Vi Menn Bil mener: 

Samarbeid for å kutte kostnader, effektivisere og overleve er en kjent dur fra en bilindustri under press fra flere hold. Det betyr flere modeller på samme plattform og mer av det samme. Utvendig skiller Micra seg fra sine slektninger, men det er litt nedtur at en tradisjonsrik modell som Micra er nesten uten egenart under skallet. På den annen side: Det en svært formildende omstendighet at innmaten er en Renault 5, som kåret til Årets bil i Europa i 2025. 

Tekniske data:

Nissan Micra 40 kWt Nissan Micra 52 kWt

Motor: EL EL

Batteri, kWt: 40/52

Effekt, kW/hk: 90/120 110/150 

Dreiemoment, Nm: 225 245

Egenvekt, kg: 1400 1524

Lengde/bredde/høyde, cm: 397/183/150 397/183/150

Akselavstand, cm: 254 254

Bagasjerom, liter:  326 - 1106 326 - 1106

Hengervekt, kg: 500 500

Standard dekkdimensjon: 195/55 R18 195/55 R18

Rekkevidde, WLTP km: 316 415

Maks ladehastighet (DC), kWt: 80 100

DC 100 kW charging station (15-80%): 30 min 30 min

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,0 8,0

Toppfart, km/t:  150 150

Pris fra, kr: 259 900 kroner

Alle priser: 

Nissan Micra, 40 kWt Engage: 259 900 kroner

(Rimeligste R5 koster fra 249 900 kroner)

Nissan Micra, 40 kWt Advance: 289 900 kroner

Nissan Micra, 50 kWt Advance: 314 900 kroner

Nissan Micra, 50 kWt Evolve: 334 900 kroner

(Prisene er inkludert leveringsomkostninger med 10 800 kroner (0% mva))

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn