Mitsubishi Eclipse Cross
Tilbake med elbil etter 16 år
Mitsubishi Eclipse Cross blir elektrisk - med god hjelp av et annet merke.

Mitsubishi var tidlig ute med elbil med den vesle, smale og ganske rare i-MiEV - verdens første serieproduserte elbil, ifølge Mitsubishi. Vi prøvekjørte den for første gang tilbake i 2009. Siden har Mitsubishi vært usynlig på elbilfronten, men nå er det klart for elektriske Eclipse Cross, et navn som har vært knyttet til ladehybrid i Norge.
Eclipse Cross blir Mitsubishis første helelektriske SUV i Europa og markerer starten på en ny fase i merkets elektrifisering, ifølge Mitsubishi.
Mitsubishi er i strategisk partnerskap med Renault og Nissan, og Eclipse Cross slekter således på Renault Scenic E-Tech. De er begge bygget på den såkalte CMF-EV-plattformen, i likhet med blant andre Nissan Ariya og Alpine A390.
Les også: Prøvekjørt: Mitsubishi i-MiEV prototyp: Denne elbilen koster ti millioner

600 kilometer rekkevidde
Eclipse Cross kommer i første omgang med et 87 kWt-batteri, 600 kilometer rekkevidde og 170 kW hurtiglading. Når det gjelder ytelsene er det tale om 218 hestekrefter og 300 Nm. Null til hundre skal den greie på 8,4 sekunder og toppfarten er 170 km/t. Kjente tall fra Renault Scenic, som vi testet i fjor. Da viste våre egne målinger at Scenic E-Tech har en rekkevidde som ikke bare er god på papiret.
Les også: Testkjørt: Mitsubishi i-MiEV: Tomt for strøm etter sju mil
Ifølge Mitsubishi er Eclipse Cross utstyrt med et vannavkjølt termisk styringssystem som optimaliserer batteriet og dermed rekkevidden. I tillegg har den både varmepumpe og PTC-varmer, som sørger for effektiv oppvarming og kjøling i kupéen uten å belaste batteriet unødvendig.

Neste år kommer også en versjon som Mitsubishi omtaler som mid-range. Trolig dreier det seg som en utgave med 63 kWt batteri.
Les også: Test: Renault Scenic E-Tech: Deilig normal og med solide elbilkvaliteter
Praktiske aspekter
Med en lengde på 447 centimeter er den nøyaktig like lang som nevnte Renault Scenic E-Tech. Dessverre er det ikke bare størrelse, batteri og ytelser den deler med Renault-en. For mange er det trolig naturlig å tenke at en SUV fra Mitsubishi har firehjulsdrift, men ikke i dette tilfellet. Som Scenic E-Tech har Eclipse Cross forhjulstrekk.

Når det gjelder lastekapasiteten, så har bagasjerommet et volum på 478 liter, som øker til 1670 liter dersom setene felles ned. Mitsubishi har ikke oppgitt hengervekt for Eclipse Cross, men trolig kan den trekke 1100 kilo som Scenic.
Les også: Test: Mitsubishi Eclipse Cross: Etterlengtet fornyelse
Google-basert
Også dashbordet er likt som i Scenic med en blanding av knapper og skjermer. Rattet har den såkalte Multi-Sense-bryteren som du velger kjøremodus med. Velger du sportsmodus endres gassresponsen og styringen. Foran rattet finnes et 31 centimeter bredt display som forsyner sjåføren med den mest essensielle informasjonen. Panelet glir over i en vertikalt stilt berøringsskjerm, kun adskilt av en luftventil.

Multimediaen er basert på Google, noe som innebærer at Google Maps står for navigasjone. I tillegg har du Google Play, med over 100 apper tilpasset bilbruk – inkludert spill, musikk og videostrømming samt stemmebetjente Google Assistant. Apple CarPlay og Android Auto tilgjengelig trådløst. Dette gir enkel tilgang til alle appene, samt Siri- og Google-stemmestyring.
Les også: Test: Mitsubishi Outlander PHEV: Frister nok mange, men kommer med to klare ulemper

410 watts lydanlegg
Trådløs lading av mobiltelefon med opptil 15 watt er tilgjengelig i likhet med to USB-C-porter som er plassert i det fremre armlenet. De musikkglade kan glede seg over et 410 watts Harmon & Kardon-anlegg. At bilen kommer med åtte års garanti er nok også noe mange vet å sette pris på.
Produksjonen starter i fjerde kvartal 2025 ved fabrikken i Douai i Frankrike, og blir en del av kompakt-SUV-familien sammen med nye Grandis og flaggskipet Outlander PHEV. Prisene på Eclipse Cross er foreløpig ikke klare.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn