Drømmebåt: Princess Y85

Rojal luksus

Princess Y85 er en hypermoderne luksusyacht for XXL-size lommebøker.

Pluss ikon
FUTURISTISK: Y85 har et hypermoderne design, med flater som glir nærmest sømløst sammen.
FUTURISTISK: Y85 har et hypermoderne design, med flater som glir nærmest sømløst sammen. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Plymouth-baserte Princess Yachts er på offensiven om dagen, og har nå lansert modellen Y85 – kanskje det mest luksuriøse denne britiske båtbyggeren noen gang har laget. Og det sier som kjent ikke så rent lite!

Princess Y Class-serie leverer generelt sett teknologi og håndbygget luksus fra øverste hylle, og et stikkord for interiør­designen er romslighet.

Y85 etterfølger Y75 og Y88, og produsentens egen designavdeling har samarbeidet tett med skipsbyggerne og -arkitektene fra britiske Olesinski, og stylistene fra italienske Pininfarina.

Resultatet er «skulpturell eleganse og enkelhet», som de selv karakteriserer stilen – og hvis de med det mener at interiøret er moderne og usedvanlig lekkert, og absolutt ikke overlesset, er vi med. Her er det som nevnt fokus på romslighet, og lyssettingen bidrar til følelsen av å ha god plass, uansett hvor du befinner deg.

<b>FLYBRIDGE:</b> På øverste dekk er det tilrettelagt for slaraffenliv – bar, solsenger og sittegruppe.
FLYBRIDGE: På øverste dekk er det tilrettelagt for slaraffenliv – bar, solsenger og sittegruppe. Foto: Produsent

Fra dekk til dekk

La oss begynne øverst, på flybridge, som er designet for å være stedet der vertskap og gjester sosialiserer i en ramme av teakbygget luksus og blått hav. Her er baren plassert vis-à-vis sittegruppen for inntak av mat og drikke. Her er det solsenger i skinn for den som bare vil drømme i noe som allerede er en drøm. Her er sitteplasser for drinker og solnedganger.

Og skulle solnedgangen foregå på motsatt side, er det også rigget for U-formet kos i alskens hvilestillinger fremme i baugen, der solsenger raskt kan konverteres til en sofa, og vice versa.

<b>SOFAGRUPPE:</b> På hoveddekket er det en stor sofagruppe i bakkant av bysse og spiseplass.
SOFAGRUPPE: På hoveddekket er det en stor sofagruppe i bakkant av bysse og spiseplass. Foto: Produsent

Varmt? En hydraulisk drevet badeplattform i hekken senker deg ned til fuktig avkjøling.

Men solen skinner jo ikke alltid på livets glade gutter og jenter. Noen ganger passer det bedre med mat og drikke på hoveddekket, skjermet for vær og vind.

Der ligger byssa like bak cockpit. Via en trykknapp kan en stor skillevegg heves/senkes mot resten av området. Lenger innover finner vi en stor seksjon med sofaer og bord.

<b>EIERLUGAR:</b> Eierlugaren fremst på nederste dekk har to store vinduer for god naturlig belysning.
EIERLUGAR: Eierlugaren fremst på nederste dekk har to store vinduer for god naturlig belysning. Foto: Produsent

Cockpit med sofa

Cockpiten er separert fra resten av hoveddekket, og for mannskapet er det enkelt å opptre diskret i forhold til for eksempel et pågående måltid, ved å benytte dører mellom sidedekk og cockpit/kjøkken. Cockpiten er som alle andre rom svært så romslig; såpass at det er god plass til en sofakrok i ett av hjørnene.

Tar vi turen til nederste dekk, finner vi der fire luksuriøse lugarer med egne tilstøtende bad, hver av dem rigget for to personer. Dette inkluderer eierlugaren, som har to langstrakte vinduer for god naturlig belysning, stort bad samt eget påkledningsværelse med garderober og skap. En av gjestelugarene har to enkeltsenger, de to andre har dobbeltseng.

I motsatt ende av yachten ligger mannskapslugarene med to enkeltsenger i separate rom, og felles bad og oppholdsrom. Og selvsagt er Y85 satt opp med det siste nye innen TV- og lydteknologi.

<b>UTELIV:</b> Akterut finnes en U-formet sofaseksjon.
UTELIV: Akterut finnes en U-formet sofaseksjon. Foto: Produsent
<b>BADEPLATTFORM:</b> En nedsenkbar bade­plattform gjør det enkelt for den som trenger avkjøling.
BADEPLATTFORM: En nedsenkbar bade­plattform gjør det enkelt for den som trenger avkjøling. Foto: Produsent

Nødhjelp inkludert

Y85 drives fremover av to MAN V12-motorer, og kundene kan velge mellom to alternativer. Toppfarten med det sterkeste alternativet oppgis til 33 knop.

Også båtprodusenter har fokus på miljø og drivstofforbruk, og de nye V12-motorene har 13 prosent lavere forbruk enn motorene de erstatter. Som forventet i en Princess, er motorrommet lydisolert, og støynivået skal være svært lavt i cruisefart.

«Princess Lifeline» er navnet på en ny nødhjelp-service alle som kjøper en yacht får med på kjøpet, gjeldende i to år. Systemet besørger døgnkontinuerlig medisinsk hjelp ved behov, samt kontakt med eksperter på sikkerhet, uansett hvor i verden man befinner seg.

<b>BYSSA:</b> En stor luke inn til byssa kan åpnes eller lukkes.
BYSSA: En stor luke inn til byssa kan åpnes eller lukkes. Foto: Produsent
<b>ROMSLIG:</b> Cockpiten er svært romslig, med en sofa­krok i ene hjørnet.
ROMSLIG: Cockpiten er svært romslig, med en sofa­krok i ene hjørnet. Foto: Produsent

Princess i Norge

Prisen på Y85 med 1800 hk-motor, basert på valutakursen i skrivende stund, er 52,5 millioner kroner. Vil du ha versjonen med 1900 hk, må du ut med 53,3 millioner kroner, norsk moms og hk-avgift inkludert.

Luksusyachter av typen Princess Y85 har knapt noe marked i Norge. Det finnes utvilsomt en del nordmenn som har råd til en Y85. Størrelsen er kanskje en større begrensing enn prisen. For norske farvann og bryggeanlegg er ikke tilpasset yachter av denne størrelsen. Klimaet er også en begrensende faktor.

– Men vi selger Princess-modeller opp til 75 fot her, både av V-, F- og S-seriene, opplyser Eva Dammen hos Vollen Båtsenter.

<b>SOLSENGER:</b> I baugen er det solsenger og sofa, og et bord til GT-en.
SOLSENGER: I baugen er det solsenger og sofa, og et bord til GT-en. Foto: Produktbilder
<b>GJESTELUGAR:</b> Tre luksuriøse lugarer er satt av til gjester.
GJESTELUGAR: Tre luksuriøse lugarer er satt av til gjester.

Tekniske fakta

Lengde: 26,2 meter

Displacement: Cirka 66,5 tonn

Drivstofftank: 11 000 liter

Vanntank: 1500 liter

Varmtvannstank: 205 liter

Gråvannstank: 600 liter

Motorer: 2 x MAN V12 (1800 hk eller 1900 hk)

Toppfart: 32 knop

Pris: Ca. 53 millioner kroner i Norge.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 03 2019

Denne saken ble første gang publisert 19/07 2019, og sist oppdatert 19/07 2019.

Les også