Duell: BMW X3 vs Land Rover Disco Sport

På ett område vinner BMW-en glatt

Spørsmål & svar: Hvilken er den beste SUV-bruksbilen? Vi kjører duell

BILTEST: Duell: Land Rover Discovery Sport mot BMW X3. FOTO: Top Gear
BILTEST: Duell: Land Rover Discovery Sport mot BMW X3. FOTO: Top Gear
Sist oppdatert

De virker veldig store?

DISCO SPORT: Discovery Sport er litt mindre – og mye mer sporty – enn Disco 4, og erstatter Freelander i den mer funksjonelle enden av bilene til Land Rover. Den er basert på Evoque, men 8 cm mer lengde har gitt rom for et par ekstra seter; om enn små.

X3: Den er stor som X5 av første generasjon, mer eller mindre. Det er ikke negativt, særlig dersom du har bagasje eller barnegreier du skal laste inn. Rommeligheten i dagens versjon er et resultat av at X1 skal passe i modellrekka under den.

Hvilken er mest praktisk?

DISCO SPORT: De to bakerste setene (som er enkle å folde opp) er greie for unger, og seterekken i midten kan justeres og har masse beinplass. Dashbordet er nesten som i Evoque, og er fint og funksjonelt.

X3: BMW-en har ikke de to ekstra setene, selv om den faktisk er lengre enn Disco Sport. Du må klare deg med fem seter. Innsiden av X3 er ikke trang, men om du legger ned alt, er bagasjevolumet 98 liter mindre enn i Discovery Sport.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

GIR: Land Rover Discovery Sport. FOTO: Produsent
GIR: Land Rover Discovery Sport. FOTO: Produsent
KNAPPER: BMW X3. FOTO: Produsent
KNAPPER: BMW X3. FOTO: Produsent

Hva med motorene?

DISCO SPORT: Ikke noen tegn på den nye tolitersmotoren ennå, men den vil komme. Inntil videre kommer Sport med den raklete, gamle 2,2-liters dieselen. Den er kjapp nok, men litt for tørst. Bestill nitrinnsautomaten (som er litt treg iblant) for beste opplevelse.

X3: Her vinner BMW glatt. I denne bilen, X3 20d, sitter tolitersdieselen koblet til den velkjente og fantastiske åttetrinns automaten. På alle måter – økonomi, fart, veigrep, raffinement – er drivverket til X3 et stykke foran Land Rovers.

Hvordan er de å kjøre?

DISCO SPORT: Til tross for velbalansert styring og utmerket demping, vil ikke Discovery oppmuntre til engasjert kjøring. Men det er en tilfredsstillende rytme over måten den tilbakelegger strekninger på. Det gjør den til en målbevisst og behagelig hverdagsbil.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

FØRERMILJØ: Land Rover Discovery Sport. FOTO: Produsent
FØRERMILJØ: Land Rover Discovery Sport. FOTO: Produsent
FØRERMILJØ: BMW X3. FOTO: Produsent
FØRERMILJØ: BMW X3. FOTO: Produsent

X3: X3 er mer engasjerende å kjøre enn Disco når ting blir litt utfordrende. Men styr for all del unna M-Sport: Den fastere fjæringen ødelegger kjøreopplevelsen til X3. Den krasjer ned i hull i veien, og forparten av bilen vil riste over ujevn veibane.

Pluss og minus

Land Rover Discovery Sport

+ Rommelig, praktisk interiør, avslappende å kjøre.

- Motoren ødelegger det som ellers er en veldig sympatisk bil.

Tekniske data

Land Rover Discovery Sport 2,2 SD4

Pris: Fra kr 579 900

Motor: 2179 ccm 4 syl

HK: 190

Dreiemoment: 420 Nm

0-100 km/t: 8,9 sek

Toppfart: 185 km/t

Oppgitt forbruk: 0,61 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 162 g/km

Vekt: 1854 kg

DOMMEN:

Den mest praktiske mellomstore SUV-en. Men vent på den nye motoren.

Tekniske data

BMW X3 20d

Pluss og minus

BMW X3

+ Utmerket motor og girkasse, oppfører seg fint tross størrelsen.

- Ukomfortabel med sportsunderstell, har ikke sju seter, ser ikke ung og frisk ut.

Pris: Fra kr 590 300

Motor: 1995 ccm 4 syl

HK: 190 hk

Dreiemoment: 400 Nm

0-100 km/t: 8,1 sek

Toppfart: 209 km/t

Oppgitt forbruk: 0,52 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 138 g/km

Vekt: 1820 kg

DOMMEN:

Fin konstruksjon, men taper mot myke og elegante Discovery.

Denne saken ble første gang publisert 11/07 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også