Nye suv fra mercedes

Endelig som syvseter

Mercedes nye SUV kommer først med en 367 hester, men senere kommer en plug in-hybrid som skal ha svært god rekkevidde.

Pluss ikon
TRE SETERADER: Nye Mercedes GLE kan fås som syvseter.
TRE SETERADER: Nye Mercedes GLE kan fås som syvseter. Foto: Daimler AG
Sist oppdatert

Komforten har alltid vært en av styrkene til Mercedes, og bilprodusenten mener at deres nyeste versjon av SUV-en GLE vil ta kjørekomforten et stort steg videre. Årsaken er at nye GLE kommer med det Mercedes kaller E-Active Body Control. E-en skyldes at systemet benytter et 48-voltsbatteri som energikilde.

E-Active Body Control kan kombineres med en nyutviklet Airmatic luftfjæring. Dette er ifølge Mercedes det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Dette betyr at det ikke bare motvirker krengning, men også såkalt stepping på ujevnt underlag. Sammen med Road surface scan-systemet, som tilpasser understellet etter underlaget, og krengningskontrollen Curve, skal det løfte kjørekomforten til nye Mercedes-høyder.

KURVEHJELP: Med CURVE-systemet lener GLE seg inn i svinger som en motorsykkel.
KURVEHJELP: Med CURVE-systemet lener GLE seg inn i svinger som en motorsykkel. Foto: Daimler AG

Plug in-hybrid kommer

E-Active Body Control med 48-voltsystem blir imidlertid kun tilgjengelig som ekstrautstyr for motorvarianter med seks og flere sylindere. På dårlige veier gjenvinnes energi, noe som halverer energibehovet i forhold til det foregående systemet i S-Klasse, ifølge Mercedes.

Fra salgsstarten i høst blir GLE tilgjengelig med den nye sekssylindrede EQ Boost-motoren som vi kjenner fra CLS. GLE 450 4Matic får en effekt på 367 hk og et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm. Flere bensin- og dieselmotorer vil følge, i tillegg til en plug-in hybrid som ifølge Mercedes vil få "... svært god elektrisk rekkevidde".

LENGRE:Økt lengde (+105 mm) og akselavstand (+80 mm) gjør at GLE nå er tilgjengelig med en tredje seterad og får for første gang elektrisk justerbare bakseter på rad to
LENGRE:Økt lengde (+105 mm) og akselavstand (+80 mm) gjør at GLE nå er tilgjengelig med en tredje seterad og får for første gang elektrisk justerbare bakseter på rad to Foto: Daimler AG

Syvseter

Nye GLE har lengre akselavstand (+ 80 mm), med tilsvarende bedring av innvendig plass. Komforten skal være spesielt forbedret med valgfri, elektrisk justerbar andre seterad. En tredje seterad blir også tilgjengelig. Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 825 liter, og kan økes til 2055 liter ved å slå ned andre seterad.

Nytt brukergrensesnitt

GLE kommer med MBUX-grensesnittet som ble lansert med mye A-klasse. For GLE sin del innebærer det widescreen-cockpit med to skjermer på hver 31,2 centimeter. Skjermen på midtkonsollen er en berøringsskjerm, men MBUX-systemet i GLE er i tillegg utvidet med et kamera ved leselyset som skal gjenkjenne hånd- og armbevegelser.

Assistenten kan individualiseres og tilpasses avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer. Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt. Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.

WIDESCREEn: . Innvendig dominerer widescreen-cockpiten og de offroad-inspirerte håndtakene i midtkonsollen.
WIDESCREEn: . Innvendig dominerer widescreen-cockpiten og de offroad-inspirerte håndtakene i midtkonsollen. Foto: Daimler AG

Hjelp til hengeren

GLE kommer også med nye og forbedrede komfort- og sikkerhetsfunksjoner, blant annet en køassistent ( Active Tailback assist) som kan gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic før føreren blir oppmerksom på faren, for eksempel ved kø rundt en sving.

Gode lys hører også med. Og GLEs avanserte multibeam LED frontlykter kan varte opp med 650 meters fjernlys.

GLE kan nå også leveres med en tilhengerassistent som blant annet Volkswagen har. Trailer Maneuvering Assist heter den hos Mercedes, og vil være tilgjengelig for GLE i Europa. Systemet skal gjøre det betraktelig lettere å manøvrere tilhenger. Systemet styrer vinkelen automatisk med en begrenset hastighet på opptil 5 km/t. sensor på tilhengerkoblingen gir den nødvendige informasjonen.

Denne saken ble første gang publisert 13/09 2018, og sist oppdatert 13/09 2018.

Les også