Nye Mercedes CLs coupe

I kupeen kan du velge mellom 64 ulike lysfarger

Kommer med den kraftigste dieselmotoren fra Mercedes noensinne.

Publisert

Da Mercedes lanserte CLS i 2003 var det starten på et nytt bilsegment som i dag også består av modeller som Audi A7 og BMW 6-serie Gran Coupé. Her kan også nevnes VW Arteon, Kia Stinger og Audi A5 Sportback. Nå lanserer Mercedes tredje generasjon av CLS Coupé. Den nye fronten har diamantgrill og singellamell i trapesform i likhet med sportsmodellene i AMG GT-familien. De nye frontlyktene er redesignet og har vinkelrette kjørelys.

Innvendig er det mye som minner om nye S-Klasse. Rattet har berøringsknapper, og CLS kan fås med to 12,3-tommer store displayer for visning av instrumenter og multimedia. Med atmosfærebelysningen «Ambient lighting» kan du velge mellom 64 ulike farger. Når temperaturinnstillingen på klimaanlegget endres, endres også fargene i et kort øyeblikk for å vise om temperaturen øker (rød) eller reduseres (blå). Dette omfatter også de nye luftdysene. De nye setene er designet utelukkende for CLS Coupé, og bilen har nå plass til fem personer i stedet for fire som i forgjengerne. De tre baksetene kan foldes ned i 40/20/40-konfigurasjon for å utvide bagasjerommet, som normalt rommer 520 liter.

Høyfrekvent lyd

Den nye rattet er ikke det eneste som hentet fra S-Klasse. CLS Coupé får blant annet Multibeam LED-lys med ULTRA RANGE som gir den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov. Det resulterer i en lysstyrke som ligger over referanseverdien på 1 lux over 650 meter. Aktive assistansesystemer hjelper fører å holde avstand til bilene rundt og hastigheten kan justeres automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Dette suppleres av en forbedret Active Lane Change Assist som skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen. Flere sikkerhetssystemer er nå standard på CLS Coupé og inkluderer blant annet Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, ATTENTION ASSIST, Speed Limit Assist og PRE-SAFE® Sound, som sender ut en høyfrekvent lyd i forkant av en uunngåelig ulykke for å redusere potensielle hørselsskader. En annen nyhet i CLS Coupé er "ENERGIZING komfortkontroll" som kobler sammen ulike komfortsystemer i bilen, som for eksempel klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner, og gjør det mulig for eier å konfigurere et bestemt velværeoppsett.

Nye motorer

Allerede fra lansering blir CLS Coupé tilgjengelig med tre nyutviklede motorer. Begge dieselmotorene får Camtronic variabelt ventilløft, Nanoslide-belegg på sylinderveggene og ny effektiv renseteknologi. CLS 400 d blir tilgjengelig med den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz med 340 hk og 700 Nm. I tillegg til dieselmotorene kommer også en nyutviklet R6 bensinmotor med 48-voltsystem, integrert startgenerator og partikkelfilter. Sistnevnte yter 367 hk og 500 Nm, med ytterligere 200 Nm og 22 hk tilgjengelig via EQ Boost i kortere perioder. Den integrerte elektriske motoren (EQ Boost) assisterer forbrenningsmotoren, f.eks. ved akselerasjon og forsyner batteriet med strøm ved hjelp av regenerering.

- At alle de nye variantene av CLS Coupé har 4Matic som standard. At CLS kommer med EQ Boost viser at overgangen mot å elektrifisere hele porteføljen er godt i gang, sier Kjetil Myhre, Direktør Mercedes-Benz personbil.

Bilen er ventet til Norge i mars 2018.

Denne saken ble første gang publisert 30/11 2017.

Les også