Test BMW 640i xDrive Gran Coupé

En skikkelig feit luksusbrakke

BMWs luksuskrysser innbyr til de virkelig lange turene.

BMW 640i xDrive Gran Coupe

BMW 640i xDrive Gran Coupe Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Nydelig langturskomfort

+ Fortsatt sportslig

+ Ser kostbar ut

+ Svært god akselerasjon

- Høy pris

- Dyrt ekstrautstyr

- Uoversiktlig

Smarte industriroboter og fleksible produksjonslinjer gjør det mulig å lage flere karosserivarianter og likevel holde på lønnsomheten.

Selv 6-serien, tradisjonelt BMWs todørs luksuscoupé, finnes nå i tre karosserivarianter. Det er spesielt at en bil med så marginalt nedslagsfelt også kommer som cabriolet og firedørs Gran Coupé.

I år har 6-serien fått en facelift, med retusjer på designfronten og et oppgradert interiør med nye og mer moderne utstyrsopsjoner.

Vår testbil; en BMW 640i xDrive Gran Coupé oser luksus alle veier. Drøyt fem meter lang, nesten 1,9 meter bred og bare 1,39 meter høy. Legg på 320 hester og avansert firehjulsdrift, så har du resepten på en herlig langturskrysser.

Kjøreegenskaper: 5

Vår BMW 640i xDrive Gran Coupé har M Sportspakke og elektronisk demperkontroll (EDC) og disker opp en sjelden blanding av komfort og sportslighet. Noen supermanøvrerbar sportsbil kan BMW 640i xDrive Gran Coupé likevel aldri bli, det sørger både mål og vekt for.

Men av erfaring vet vi at BMW kan få kilo og centimetere til å renne av med et tastetrykk eller to. Og ganske riktig, med sportsinnstillingene på plass i menysystemet blir innstyringen skarp, fjæringen kontant, gassresponsen giftig. Og aller best: En rå eksoslyd.

KAN DET MESTE: I BMW 640i xDrive Gran Coupe kan du klinke til i svingene, eller skli bedagelig avgårde med topp komfort.

KAN DET MESTE: I BMW 640i xDrive Gran Coupe kan du klinke til i svingene, eller skli bedagelig avgårde med topp komfort. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 6

6-serie Gran Coupé kommer i tre motorversjoner (om du ser bort fra M-versjonen): 640d/313 hk, 650i/450 hk og vår testbil, 640i med 320 hk. Alle tre enten med bakhjuls- eller firehjulsdrift med det velkjente xDrive-systemet.

Testdata

BMW 640i xDrive Grand Coupé

  • 0–100 km/t, sek: 6,5
  • 60–100 km/t, 5. gir: 5,3
  • 60–100 km/t, 6. gir: 6,9
  • 60–100 km/t, kickdown: 3,3
  • 80–120 km/t, 6. gir: 7,0
  • 80–120 km/t, 7. gir: 8,9
  • 80–120 km/t, kickdown: 4,0
  • Støy tomgang, dBA: 35,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,1
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,97

Er det noe BMW kan, så er det rekkeseksere. Klangen og sangen fra en slik gir klassisk BMW-stemning på førerplassen.

Allerede et blikk på spesifikasjonene forteller deg at dette både blir en rask og behagelig opplevelse. Ikke minst fordi dreiemomentet på solide 450 Nm er tilgjengelig allerede fra 1300 o/m, og ikke slakker av før ved 4500 o/m.

Koblet opp mot BMWs supre åttetrinns sportsautomat er du sikret en kjøreopplevelse der du kan velge mellom det smidige og behagelig, eller det kontante og sportslige. 

Ytelser: 5

En bil som BMW 640i xDrive Gran Coupé, fortjener en lang utenlandstur. Parkerer du denne i garasjen og tar fly i stedet, kvalifiserer det til smekk på labben.  

Testmålingene viser at at BMW 640i xDrive Gran Coupé er nettopp den langtursekspressen den utgir seg for å være:

Egenvekten er betydelige 1,9 tonn, men i forbikjørings- og mellomakselerasjon savner du lite.

En nedgiring er alt som trengs for solid fartsøkning, og når du henter alle kreftene inn til tjeneste kjennes det nesten litt overdrevet ut. Nei, vi er selvsagt ikke helt i Tesla-land, men i forhold til Jaguar XJ 3,0 SC AWD eller Audi A7 3,0 TDI quattro (320 hk) holder BMW 640i xDrive Gran Coupé godt følge.

TA PLASS: Baksetekomforten i BMW 640i xDrive Gran Coupe er en langtursekspress verdig.

TA PLASS: Baksetekomforten i BMW 640i xDrive Gran Coupe er en langtursekspress verdig. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 6

Kombinasjonen av ytre mål og de fint avrundete formene designerne kan tillate seg når de har så mye metall å jobbe med, gir et tungt, småsint uttrykk i fronten. En følelse av at denne bilen har et veigrep som aldri vil gi slipp.

Tekniske data

BMW 640i xDrive Gran Coupé

  • Motor, cm³: 2979
  • Effekt, hk ved o/min: 320/5800-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1300-4500
  • Egenvekt, kg: 1900
  • Tilhengervekt, kg: 1600/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 501/189/139
  • Bagasjerom, liter: 460–1265
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-17 Y
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,82
  • CO₂-utslipp, g/km: 192
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 196 100
  • Pris testbil, kr: 1 632 550

I profil er det den lange, lave profilen til en stor luksuscoupé som åpenbarer seg. Designmessige inntrykk som stemmer godt med egenskapene.

Interiør: 5

På tross av coupéaktige former, lever BMW 640i xDrive Gran Coupé opp til forventingene som behagelig langturstransport for fire.

På tross av lav høyde, er det tilstrekkelig takhøyde og god benplass i baksetet.

Og siden seteutformingen så til de grader sier «for to», er det liten grunn til å tro at det blir noen klagesang bakfra. Bagasjerommet har en hovedoppgave; transportere kostbare koffertsett fra et luksushotell til et annet.

Dashbordet er elegant, men likevel BMW-enkelt. Betjeningen foregår i stor grad via betjeningshjul og skjerm i midtkonsollen. På en bil med så mye utstyr og funksjoner, må du regne med at det tar litt tid før det sitter i fingrene.

Komfort: 6

Selv med store 20-tommers hjul holder støybildet og fjæringen seg på godt komfortnivå. Skulle det likevel virke sjenerende, kan vi anbefale å skru opp lyden på testbilens Bang og Olufsen-anlegg til 54 800 kroner.

Med hjuloppheng og girkasse i komfortmodus, glatter bilen ut de fleste ujevnheter med tung arroganse. Og for den lange europaturen, gjør det ikke noe å koste på seg de svært behagelige komfortsetene med aktiv seteventilasjon til snaut 20 000 kroner.

STRAM REGI: Selv om BMW 640i xDrive Gran Coupe har bøttevis av utstyr og funksjoner, klarer BMW å holde på en klassiske cockpit-layout.

STRAM REGI: Selv om BMW 640i xDrive Gran Coupe har bøttevis av utstyr og funksjoner, klarer BMW å holde på en klassiske cockpit-layout. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 4

BMW 6-serie er ikke testet av EuroNCAP og får standardkarakter 4. Det nærmeste vi kommer, er BMW 5-serie som ble testet med godt resultat i 2010.

6-serie har de samme aktive og passive sikkerhetssystemene som andre BMW-er i samme pris- og størrelsesklasse, og vi har ingen grunn til å tro noe annet enn at den holder toppklasse på dette området.

Pris/utstyr: 2

Vår testbil koster fra snaut 1,2 millioner og den «billigste» 6-serie Gran Coupé (640i med bakhjulsdrift) er i denne sammenheng ubetydelig rimeligere (ca. 60 000 kroner). Alt dette er selvsagt før du har tatt den obligatoriske BMW-turen innom ekstrautstyrsmenyen.

Vår bil er riktignok fullpakket av saker man ikke umiddelbart trenger (men mye du gjerne vil ha). Men at tilleggsutstyret koster bortimot 440 000 kroner havner langt utenfor skalaen.

Det handler ikke bare om «unødvendigheter», men også at mye som burde vært med i en så høy grunnpris koster ekstra, og at prisen på mye av ekstrautstyret definitivt er beregnet på folk med svært god økonomi.

Stiger du ut av en BMW 6-serie, er det altså ingen fare for å bli oppfattet som fattig.

DIGITALE TIDER: Runde instrumenter, men dashbordet er digitalt og kan konfigureres med forskjellig instrumentvisninger.

DIGITALE TIDER: Runde instrumenter, men dashbordet er digitalt og kan konfigureres med forskjellig instrumentvisninger. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 2

Drivstofføkonomi er neppe noe stort poeng for den som har råd til å klaske godt over millionen i disken hos BMW-forhandleren.

Med stor bensinmotor, firehjulsdrift og to tonn matchvekt skjønner vi tegninga lenge før vi avslutter vår forbrukstest.

Ifølge EU-normen skal bilen bruke 0,82 l/mil og slippe ut 192 gram CO₂/km. Selv med lett gassfot, bruker vi 0,97 l/mil. Et tall som fort øker med 30–40 % om du bruker alle kreftene bilen oppmuntrer til.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW 640i xDrive Gran Coupé inviterer deg inn i en herlig fantasiverden. En dekadent luksuskrysser du suser til Rivieraen med, cruiser rundt i sus og dus, før du setter snuten hjemover.

Og bilen kan det den skal beherske: Sportslig og rask det ene øyeblikket, tilbakelent og behagelig det neste.

Men prisen på både bil og utstyr blir i overkant fantastisk for vår smak. Særlig når konkurrenter som Audi A7 koster langt mindre.

M-PAKKE: Da får BMW 640i xDrive Gran Coupe blant annet 20-tommers hjul.

M-PAKKE: Da får BMW 640i xDrive Gran Coupe blant annet 20-tommers hjul. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris Fra 1 200 000 kroner

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Storbiler
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro 320 hk, 2015

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil
Veil. pris: 1 035 600

Bedre norgesbil finner du ikke

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 272 hk, 2015

Bedre norgesbil finner du ikke
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie

Test: BMW 518d Touring aut., 2013

Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie
Veil. pris: 509700

Mye billigere firehjulsdrift

Test: BMW 520d xDrive aut. Touring, 2013

Mye billigere firehjulsdrift
Veil. pris: 585400

En skikkelig feit luksusbrakke

Test BMW 640i xDrive Gran Coupé

En skikkelig feit luksusbrakke
Veil. pris: Fra 1 200 000 kroner

Rask luksus med firehjulsdrift

Test: Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD 2013

Rask luksus med firehjulsdrift
Veil. pris: 1069700

Skulptur i bevegelse

Jaguar XJ 3,0 V6 S/C AWD 2013

Skulptur i bevegelse
Noen ganger er det best å være passasjer

Test: Lexus LS 600hL 2013

Noen ganger er det best å være passasjer
Veil. pris: 1981900

Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

En av Norges beste biler

Mercedes E 250 CDI 4Matic T 2013

En av Norges beste biler
Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt fantastisk

Test: Mercedes S 500 4Matic

Komforten er helt fantastisk
Veil. pris: 1594900

- Den beste bilen jeg har kjørt!

Test: Mercedes-Benz S 500 Coupé 4Matic, 2015

- Den beste bilen jeg har kjørt!
Veil. pris: 1805000

Endelig med firehjulsdrift!

Test: Tesla Model S P85D, 2015

Endelig med firehjulsdrift!
Veil. pris: 763000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning