Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil

Mercedes CLS har vanvittige ytelser og luksuskomfort.

KOMFORTABEL: CLS er en av de mest komfortable bilene som finnes i dag.

KOMFORTABEL: CLS er en av de mest komfortable bilene som finnes i dag. Foto: FOTO: Mercedes-Benz

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Ekstremt komfortabel

+ Gode kjøreegenskaper

+ Elegant utseende

+ Flott motor

+ Luksusfølelse

- Litt lav takhøyde

- Kostbar

I 2004 lanserte Mercedes-Benz en meget spesiell bil. CLS var en coupé med fire dører, og det var ikke noe folk flest var vant til. Bilen er mer sportslig enn en S-klasse, men mer luksuriøs enn en E-klasse og den er mye mer praktisk enn todørsvarianten CL.

I det siste har det kommet flere konkurrenter på banen. Porsche lanserte sin Panamera for en god stund siden, Audi har akkurat kommet med sin A7 og det ryktes også at BMW kommer med en firedørscoupé snart. Da var det på tide at Mercedes også kom med en ny versjon av CLS.

Kjøreegenskaper: 5

Med én gang vi satte oss bak rattet og rullet noen mil med komfortinnstilling på fjæring og girkasse, var ikke sportslighet det første vi tenkte på. Det inntrykket endret seg kjapt når vi kom over på svingete landeveier. Ved hjelp av to knappetrykk ved siden av girkassen forvandler bilen nemlig karakter. Den går fra å være en bedagelig motorveicruiser til å bli en overraskende kapabel og sportslig coupé.

Det er ikke snakk om noen dramatikk, og CLS er fortsatt langt unna å være noen sportsbil. Til det er den for stor og tung. Den er bare imponerende kapabel og trivelig å kjøre på alle typer vei.

ELEGANT: Du må være forberedt på at folk snur seg etter bilen din hvis du kjøper en CLS.

ELEGANT: Du må være forberedt på at folk snur seg etter bilen din hvis du kjøper en CLS. Foto: FOTO: Mercedes-Benz

Motor: 6

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2987

EFFEKT, HK VED O/MIN: 265/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 620/1600-2400

EGENVEKT, KG: 1815

TILHENGERVEKT, KG: 0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 494/188/142

BAGASJEROM, LITER: 520

STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/45R17 Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,2

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 945 000

PRIS TESTBIL, KR: 1 207 000

Sekserdieseler er som regel flotte, og denne er absolutt intet unntak. Med sine 620 Nm er den bamsesterk, og det fører til uanstrengt kjøring. Motoren er koblet til en 7-trinns automatkasse som gjør en god jobb med å fordele kreftene.

Ved normal kjøring holder den turtallet lavt, og da flyter du bare fremover på en bølge av dreiemoment. Tråkker du derimot den høyre pedalen ned mot teppet, tar det ikke lange tiden før bilen gjør et tigersprang fremover.

En annen fordel med sekserdieseler er lyden. Der en firer ofte høres litt upolert og raklete ut, jobber sekseren silkemykt i forhold. På lave turtall høres bare en jevn brumming, og når man kommer litt oppover på skalaen tar sekserlyden over.

Ytelser: 5

265 hester og vanvittige 620 Nm mellom 1600 og 2400 o/min er de tørre tallene. I praksis gir dette bilen enorme fartsressurser, og det er mellomakselerasjonen som er det mest imponerende.

Nær sagt uansett fartsområde og gir, er det bare et lite pirk på gasspedalen som skiller mellom lovlig hastighet og førerkortbeslag. 60-100 km/t gikk i våre målinger unna på 3,5 sekunder. 80-120 km/t tok ikke mer enn 4,5 sekunder. Det er tilnærmet nøyaktig like fort som BMW 530dA, Jaguar XJ 3,0D og Audi A7 3,0 TDI.

Eksteriør: 6

GOD FØLELSE: Interiøret er eksklusivt, og man sitter som en konge i skinnsetene.

GOD FØLELSE: Interiøret er eksklusivt, og man sitter som en konge i skinnsetene. Foto: FOTO: Mercedes-Benz

Det er ingen tvil om at CLS tiltrekker seg oppmerksomhet av det positive slaget. Den lange, lave og brede bilen har en tilstedeværelse på veien som få "normale" biler kan matche. Likevel blir det langt fra slitsomt - som noen kanskje kan syntes det vil bli med en superbil som SLS.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 3,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,7

60-100 KM/T, 6. GIR: 8,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 5,5

80-120 KM/T, 6. GIR: 6,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,5

STØY TOMGANG, dBA: 40,7

STØY 50 KM/T, dBA: 57,1

STØY 80 KM/T, dBA: 61,4

STØY 100 KM/T, dBA: 64,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,78

LED-lyktene i fronten er med på å gi den et eksklusivt preg, og generelt sett oser bilen av eleganse.

Interiør: 5

Mercedes hang en stund litt etter på interiørfronten. Det gjorde at de ble oppfattet som en smule trauste og gammeldagse sett opp mot konkurrentene. Det har imidlertid endret seg med de nye modellene. På innsiden fremstår CLS som både luksuriøs og moderne.

Dette er nok ikke bilen man velger hvis plass er det viktigste kriteriet. Likevel har de fire setene mer enn god nok plass til voksne. For det er nemlig bare fire seter i bilen. Bakseteplassen er tilstrekkelig, men takhøyden kan bli litt knapp for de som er over snittet høye.

Også bagasjeplassen er godkjent. 520 liter er akkurat like mye som BMW 5-serie sedan, og det er femten liter mindre enn det du finner i hovedkonkurrenten Audi A7. Innlastingen er imidlertid forholdsvis trang, og det kan bli litt kronglete å få stor ting på plass bakerst. Baksetene kan felles ned for mer plass, men skiluke er ikke tilgjengelig.

Komfort: 6

Vår testbil var utstyrt med luftfjæring, og i komfortstilling taklet den alt av ujevnheter på en glimrende måte. Når støynivået i tillegg er lavt og setene er fantastiske å sitte i, er det vanskelig å gi bilen noe annet enn en sekser her.

SIKKERHETSUTSTYR: Det er en hel del utstyr tilgjengelig. Både nattkamera, adaptiv cruise control og blindsonevarsling er tilgjengelig.

SIKKERHETSUTSTYR: Det er en hel del utstyr tilgjengelig. Både nattkamera, adaptiv cruise control og blindsonevarsling er tilgjengelig. Foto: FOTO: Mercedes-Benz

I forsetene sitter man som en konge. Helelektriske seter er standard, og vår bil hadde i tillegg seter med sidevanger som blåser seg opp i sving og massasje. Det kan ta litt tid å finne en perfekt sittestilling, men det er mest på grunn av alle justeringsmulighetene. Men når du først har funnet den, har du egentlig ikke lyst til å forlate setet før om et par uker.

Stiller man luftfjæringen til det sportslige, så blir den en smule stump på små ujevnheter som asfaltskjøter. Det er likevel ikke den innstillingen man tar i bruk i byen eller ved rolig kjøring. Da er komfortprogrammet klart å foretrekke.

Sikkerhet: 4

CLS er ikke testet av EuroNCAP, og det er grunnen til at vi foreløpig setter karakter fire her.

Vi tror likevel at CLS er en sikker bil. Alt av forventet elektronikk er standard, og det samme er systemet som varsler om at det er på tide med en pause. For noen ekstra tusenlapper kan du også få ting som blindsonevarsler (8360 i kombinasjon med filholder), adaptiv cruisekontroll (inkludert i kjøreassistentpakke til 25.070) og nattkamera (13.930).

Pris/utstyr: 3

Vår fullt utstyrte testbil hadde en prislapp på 1,2 millioner kroner. Det er unektelig mye penger. Startprisen med denne motoren er på 945.000 kroner, men man runder fort millionen etter en kikk på ekstrautstyrslista. Startprisen er et stykke over den eneste direkte konkurrenten Audi A7, som koster fra 880.000 kroner med en 245-hesters dieselmotor under panseret. Sistnevnte har også firehjulsdrift. Dette kommer også på CLS snart, og da blir startprisen omtrent 50.000 kroner høyere.

Likevel viser en runde med bilkonfiguratorer at sluttprisen på to likt utstyrte biler ikke nødvendigvis blir så forskjellig. Mercedes-utstyret er en smule billigere, og den har også noe mer standardutstyr enn Audien.

SNAU TAKHØYDE: I baksetet butter man fort i taket om man er over snittet høy.

SNAU TAKHØYDE: I baksetet butter man fort i taket om man er over snittet høy. Foto: FOTO: Mercedes-Benz

Når det kommer til annenhåndsverdi, er det generelt sett vanskelig å spå for alle biler. Når vi snakker om spesielle biler som dette, er det tilnærmet umulig å si hvordan verditapet vil være. Det er et lite marked for slike biler her til lands, og det kan gjøre at verditapet blir stort i forhold til mer konvensjonelle biler. Likevel kan man være heldig å treffe på den personen som vil ha akkurat din bil, og som dermed er villig til å gi deg en god pris.

Miljø: 4

Det er vanskelig å kalle CLS 350 CDI noe miljøbil. Det er den ikke, men det er heller ikke meningen. I vår testrunde brukte den 0,78 liter på mila - noe som er et stykke unna det oppgitte tallet på 0,61 l/mil. Nå er riktignok vår testrunde en god del tøffere enn EU-syklusen, men flere biler på samme størrelse har klart seg med mindre drivstoff. For eksempel klarte A7 samme runden med et forbruk på 0,68 l/mil og Jaguar XJ 3,0D klarte seg med 0,74 l/mil.

DETALJORIENTERTE: Alt av knapper og brytere er godt plassert, og de har også en eksklusiv følelse som vanskelig kan beskrives.

DETALJORIENTERTE: Alt av knapper og brytere er godt plassert, og de har også en eksklusiv følelse som vanskelig kan beskrives. Foto: FOTO: Mercedes-Benz

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 1207000

Konklusjon

Mercedes CLS er en vanvittig deilig bil, og med sekserdiesel under panseret og luftfjæring på plass, har du en komfortcruiser som takler det aller meste av utfordringer.

Det koster naturlig nok en god del penger, men det gjør alle bilene i denne klassen. Det er heller ikke spesielt vanskelig å få en stor sedan til å koste det samme, men en CLS føles definitivt mer luksuriøs enn en E-klasse.

Hvorvidt man velger denne eller Audi A7 blir i bunn og grunn en smakssak, ikke minst fordi A7 har stor bakluke og er mer fleksibel. Den er også mer sportslig enn CLS. Bruker du imidlertid baksetet mye, kan det kanskje være verdt å kikke på en av de store sedanene.

Vi velger imidlertid å rangere CLS over A7, da vi ser på komfortegenskapene som noe av det aller viktigste i en bil som dette. Der er CLS overlegen konkurrenten fra Ingolstadt.

Les også:

Denne Porschen har du råd til

Norges 10 råeste bruktbiler

Slik kan du spare 50.000 på drømmebilen

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag