Når noe mindre kan gjøre noe bedre
Kraftig prisnedgang gjør ikke bilen noe dårligere.

Det har gått halvannet år siden vi for første gang kjørte Lexus GS, og vi skal ikke legge skjul på at vi likte pakken.
Kombinasjonen av Lexus fløyelsmyke hybriddrift i kombinasjon med langt, langt høyere opplevd kvalitets- og luksusfølelse, gjør at GS leverer på nær sagt alle plan.
Joda, det stikker frem på enkelte områder at dette er en veldig påkostet Toyota, men etter at du har irritert deg ferdig de første gangene du «avslører» deler du også finner i en Avensis, så gjør det ingenting.

Et par problemer
Hovedproblemet med GS har derimot vært todelt: For det første er det en sedan. Det ser bra ut og alt det der, men du får lite bagasjerom for pengene, og Lexus har ingen planer om å lage en stasjonsvogn for det relativt begrensede markedet på verdensbasis.
Det andre problemet har vært at selv om GS450h er en hybrid, er det fortsatt en 3,5 liters V6-motor under panseret, og med 1910 kg med vekt. Det gjør at bilen i påkostet F-sport-utgave - den utstyrsvarianten du har lyst på - koster 884.000 kroner.
En liter utgjør ekstremt mye
Men dette problemet er nå «løst», for Lexus har kommet med en ny utgave av GS, som nå har fått navnet 300h. Design- og utstyrsmessig er det en identisk bil, men 3,5-liters V6-motoren er byttet ut med en 2,5-liters rekkefirer.
Bilen har også av litt uforklarlige årsaker også mistet 57 hestekrefter fra elmotoren, noe som gjør at den nå «bare» har 147 el-hester.

I Sverige eller andre land som har litt mer edrulige bilavgifter ville en slik bil være nær sagt meningsløs, men i Norge betyr denne endringen mye. Veldig mye.
Prisforskjellen mellom de to bilene er 273.000 kroner.
(Grunnet en feil i databasen til Opplysningsrådet i Veitrafikken kom vi i skade for å skrive i denne testen at avgiftsforskjellen er over 300.000 kroner, men dette stemmer ikke. Avgiftsforskjellen er rundt 175.000 kroner)

Har det fungert?
Spørsmålet som åpenbarer seg er selvsagt om det er verdt å gå ned såpass kraftig for å spare pengene.
Og det enkle svaret er ja.
Årsaken er at GS450h i utgangspunktet aldri var noen sportsbil. Du kan godt ha det litt moro, og det er et herlig drag i bilen når gassen presses i bunn, men masse krefter var aldri det viktigste med bilen. Den er uansett for tung å kjøre virkelig sportslig med, og bilens styrke lå i komfort og cruising.
Når du kjører en GS så tenker du mest på hvor behagelig bilen er, mens kreftene kommer som en bonus.
Og når GS300h fortsatt har 223 hestekrefter, så er dette mer enn nok til å gi den gode følelsen. Det føles litt mer masete de få sekundene du virkelig presser den opp i fart på motorveien, men ellers føles bilen bare behagelig.

Radikalt annerledes
Vi var nylig ute og kjørte BMW i3, der tyskerne snakket mye om konseptet med «énpedalskjøring», der hele poenget er at når du slipper gassen, er det effektivt å bremse fordi bilen skal gjenvinne så mye bevegelsesenergi.
På GS300h er det nesten det motsatte. Når du slipper gassen, føles det nesten som om du setter på cruisecontrol. Bilen siger opp i fart, og regner med at det er passe fart når du slipper gassen. Det er en diametralt annerledes måte å kjøre bil på, men det er utrolig komfortabelt.

Regnerering av bevegelsesenergi oppstår først når du bruker bremsen, der den først slår inn motorbrems, og etter hvert bremseskiver hvis det er nødvendig. Det er behagelig å kjøre, og det er behagelig å sitte på med.
Mye for pengene
Og noe særlig mer er det i grunn ikke å si om GS300h. Med ny motor og prislapp er bilen gått fra å være uoverkommelig luksusbil, til å bli en overkommelig luksusbil. Vi snakker her om en godt utstyrt premiumbil til like over 600.000 kroner.

I F-sport-pakken finner vi et heldigitalt instrumentpanel, en av markedes største infotainment-systemer på 12,3", GPS, ryggekamera, paringssensorer, 2-soners AC, adaptivt understell, skinninteriør, cruise control, regnsesor, lydanlegg med 12 høyttalere og mye mer.
Vår testbil er også utstyrt med en ekstra utstyrspakke til 93.000 kroner, som gir deg adaptiv cruise control, HUD, blindsonevarlser og et meget hyggelig Mark Levinson-anlegg, soltak og litt annet snacks. Men sannheten er at selv om et par av tingene er veldig allright - særlig HUD - så er det ikke nødvendig. Du kan kjøpe en «ren» F-sport-utgave og være fornøyd.

Overkommelig luksus
Tilhengere av Audi, BMW og Mercedes vil helt sikkert ha litt å trekke her og der, men realiteten er at GS300h gir 95 prosent av opplevelsen til 60-70 prosent av prisen.
Legg så til at Lexus har de soleklart mest fornøyde kundene i Norge og at bilen i alle fall på papiret har et forbruk på en halvliter per mil. Da blir det nesten vanskelig å forstå at Lexus bare regner med å selge 30 biler i år.