Nå har BMW grunn til å være bekymret
Mercedes' nye hever listen mange hakk.

MARSEILLE (Side3): Da BMW lanserte sin nye 3-serie, snakket vi om at bilen satt en helt ny standard for klassen, og siden har merket kunnet dominere i dette segmentet.
Les også: Denne skaper en ny standard for knallgod
Men nå har Mercedes bestemt seg for å slå knallhardt tilbake, og det gjør de gjennom den splitter nye C-klassen.
Og la det ikke være noen tvil: Dette er en bil som har hevet seg på absolutt alle måter - samtidig som innstegsprisen i Norge faktisk har gått ned med noen kroner.
Mer behagelig for øyet
Mercedes har alltid hatt et ganske konservativt design på sine storselgere, og C-klassen har tidligere vært kanskje det beste eksempelet på dette. Men med den nye generasjonen, har Mercedes bestemt seg for å være mer aggressiv i designet. Linjene er røffere, samtidig som en åpenbart har forsøkt å hente inspirasjon fra den nye S-klassen.

Det noe tøffere preget enn tidligere kommer også av at bilen er strukket seg en god del, men med helt andre proporsjoner. For mens lengden på bilen er økt med rundt fire centimeter, har akselavstanden økt med det dobbelte. C-klasse har nå lenger akselavstand enn både 3-serie, A4 og Lexus IS300h.

Mindre overheng gir både et mer sportslig uttrykk, og bedre kjøreegenskaper - men det skaper også mer innvendig plass.
Det eneste vi ikke helt klarer å bli komfortabel med er det nye baklyktene, som ser litt snodige ut rett bakfra.
Stasjonsvognen kommer forøvrig ikke før til høsten.
Flott innvendig
Og det er på innsiden at Mercedes virkelig har hevet seg mange, mange hakk. Den utgående C-klassen er relativt kjedelig innvendig, mens nye C-klassen har endret store deler av interørdesignet.

Setejusteringen finner du fortsatt høyt på døra, men der stopper også mesteparten av likhetstrekkene. Det nye interiøret fremstår nærmest som en fusjon av S-klassen og interiøret som Mercedes har innført på sine minste biler - A-, B-, CLA- og GLA-klassen (MFA-plattformen). Det betyr samtidig at alle knappene for mobiltelefon i dashbordet er borte.
I praksis betyr det at oppbyggingen av hele interiøret følger den elegante oppskriften fra S-klassen, mens en har hentet instrumentpanelet fra GLA-plattformen. En har også valgt å gå for en ikke-integrert multimedieskjerm, slik vi kjenner fra MFA-bilene. Størrelsen på skjermen kan du velge selv.

Skjermen styres som vanlig med en kontrollenhet mellom setene, som nå også har fått en trykksensitiv overflate - tilsynelatende mest fordi konkurrentene har innført det.
Resultatet av det hele har blitt et interiør det er veldig lett å finne seg til rette i. Design er individuelt, men vi føler ikke dette står noe tilbake for BMW- og Audis ganske minimalistiske tilnærming - og mer gjennomført enn Lexus IS300h.

Bilen er som nevnt en del lenger enn sin forgjenger, men dette er i liten grad noe som påvirker bagasjerommet. I stedet har en brukt størrelsesøkningen til å gi mer plass både foran og i baksetene. Det er nå såpass godt med plass i baksetene at det på ingen måte er noe problem for voksne mennesker å sitte godt.

Kjøreegenskaper
Samtidig som Mercedes har gjort den nye C-klassen lenger, og med betydelig lenger akselavstand, så har de kuttet vekten. Grunnvekten er redusert med 70 kg, og en har fjernet denne vekten på en måte som har redusert tyngdepunktet.
For alle som bryr seg om kjøreegenskaper, er det en meget god kombinasjon - i tillegg til at det også gir lavere drivstofforbruk og lavere engangsavgift.

Under vår testing av bilen på franske veier, fremstår bilen mer kjøreglad og spennende enn sin forgjenger. Den elektriske styringen er utstyrt med dynamisk utveksling avhengig av hastighet. Dette tar litt tid å venne seg til, men er virkelig en nytelse når en først blir vant til det.
Men Mercedes har også med den nye C-klassen innført muligheten til å ha luftfjæring, og alle modellene vi har testet har denne muligheten. Luftfjæring er meget bra for komfort, og gir muligheter til å justere bilens kjøreegenskaper.

Utfordringen med luftfjæring er derimot at det er bedre for komfort enn det er for sportslige kjøreegenskaper. Mercedes har innført en lang rekke understellsinnstillinger, Eco, Comfort, Sport, Sport+ og egendefinert. I Comfort-innsillinger er bilen en nydelig cruisingbil, mens den strammer seg godt opp i de to sportsinnstillingene.

Vi ser likevel frem til å teste bilen med tradisjonell fjæring, for med luftfjæring er både BMW og Audi er råere når en presser på langs svingete vei. C-klassen klarer seg langt bedre enn sin forgjenger, men med luftfjæring er det vanskelig å konkurrere på sportslighet med bilene fra Bayern.
At bilen er satt opp for komfort, understrekes også av at Mercedes fortsatt benytter en automatisk girkasse som er helt superb på kjøring opp til 85%, men som avslører sitt komfortoppsett når en virkelig presser på.

Lavere forbruk
På motorsiden er det i utgangspunktet ikke gjort store endringer, men Mercedes leverer som kjent et utvalg av solide motorer. Med den nye C-klassen har det også blitt gjort mindre justeringer som har fått ned forbruket med opp til 20 prosent.
Det lavere forbruket kommer selvsagt ikke bare av endringer i motoren. Noe kommer av lavere vekt, et mer effektivisert eco-program og ikke minst lavere luftmotstand.

Mercedes har gått til det ekstreme når det gjelder luftmotstand, og hevder de nå er best i klassen. Om du ikke går for Avantgarde-utstyrsnivå (den med stjerne i grillen), har Mercedes laget lukkbare «persienner» i grillen som lukkes når det ikke er behov for ekstra kjøling, og på den måten reduserer luftmotstanden.
(Senere i år kommer det også en hybridvariant.)
Utstyr opp og ned i mente
Det er kanskje unødvendig å påpeke, men selv om bilen har en relativt akseptabel innstegspris, har du i kjent tysk premiumstil en rikelig ekstrautstyrsliste å velge i. I Norge har en gjennomsnittlig C-klasse ekstrautstyr for 150.000 kroner, og en gjennomgang av ekstrautstyrslisten viser at dette på ingen måte er noen øvre grense.

Du kan kjøpe på alt fra dynamisk cruise controll til elektrisk soltak, til skinninteriør, til LED-lys, til AMG-stylingpakke, til integrert digital-TV, til den nevnte luftfjæringen, til lydanlegg fra Burmester, til 360-graders ryggekamera, automatisk bagasjelokk, til meget påkostet infotainmentsystem med harddisk og 8,4" skjerm (over 30.000 kroner), DAB-radio (heller ikke det er standard) - og så mye, mye mer.

Det vi derimot har lyst til å påpeke spesielt er Mercedes nye head-up-display (HUD). Dette er et ekstrautstyr til merkbare 11.280 kroner, og er kanskje den største og beste HUD-løsningen vi har testet så langt. Informasjonen du har i frontruta er så komplett, og tilpasser seg hele tiden det du faktisk har behov for å vite.
Løsningen var såpass stor at vi ved første øyekast var bekymret for at den ville være i veien, men fungerte bare som et utmerket tillegg.
Skaper uro i segmentet
Det interessante med den nye C-klassen er at den på mange måter er to ting på en gang: Det er ikke bare en ny bil, men den fremstår også som bedre på absolutt alle måter.

Den er penere, den har mer plass, den er lettere, den er billigere, den er stillegående, den har mer tilgjengelig ekstrautstyr, den er bedre å kjøre (og heldigvis kan du velge om du vil ha luftfjærer eller ikke), den er bedre å sitte i - og den har så mye sikkerhetsutstyr at om du har installert alt sammen, skal det faktisk godt gjøres å krasje.
Dermed har Mercedes hevet sin C-klasse fra å være relativt uniteressant, til å bli en bil det er lett å ha lyst på. Det gjør at BMW ikke lenger står igjen som det åpenbart beste valget i klassen - og Audi får det ikke lettere ved å tilby en «facelift» av en bil som egentlig ble lansert i 2008.
Nye C-klasse har en innstegspris på 370.000 kroner (C180), mens du bikker 400.000 kroner om du skal ha automatgir, noe som nesten er en selvfølge.