Nå gjør denne bilen noe som nesten er umulig

Nordmenn har stått i lange køer for å få denne bilen.

Nordmenn har sittet og ventet på at BMW skal begynne å levere sin elbil i3 med større batteripakke. Nå skyter den forbi Golf på bestselgerlistene.
Publisert

I Norge er bilsalget nesten litt kjedelig. Hver eneste måned, år inn og år ut, er det VW Golf som er den definitivt mest populære bilen i Norge. Og forspranget de siste par årene har økt, nå som den kommer både som elbil og populær ladbar hybrid.

Norges mest solgte modeller - november 2016

  1. BMW i3: 1014
  2. VW Golf: 905
  3. Toyota RAV4: 513
  4. Mitsubishi Outlander: 406
  5. VW Tiguan: 406

Nye Tesla Model X ser ut til å være litt for dyr til å treffe topplistene. I november ble det satt skilt på 126 stj.

Men nå viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at normenn har stått i lange køer for å vente på BMWs oppgraderte elbil i3. Oppgraderingen er at rekkevidden er økt med 50 prosent.

I november ble det satt skilt på hele 1014 biler av denne typen - noe som gjør at den slår ut Golf med relativt solid margin. For totalt ble det solgt «bare» 905 Golf, inkludert vanlige utgaver, ladbar hybrid og elbil.

Dette viser med all tydelighet at nordmenn har sittet på gjerde med tanke på elbil i påvente av nye elbil-varianter med lenger rekkevidde som nå kommer på rekke og rad.

Neste år kommer Golf med 50 prosent lenger rekkevidde, og ikke minst den nye Opel Ampera-e.

Det voldsomme salget av i3 gjør også at BMW som helhet nå befester seg som Norges 3. mest solgte bilmerke, bak VW og Toyota.

Elbil-salget til nye høyder

Resultatet av det høye salget av i3, er at elbilsalget nå er i ferd med å igjen stabilisere seg på nye rekordnivåer. Både september og november viser seg å være historisk gode år for elbil-salget i Norge.

Elbil-salget er også med på å dra ned CO2-utslippet fra nye biler. Opplysningsrådet for veitrafikken opplyser at gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler i november fra 88 gram per kilometer - ned fra 99 gram i fjor.

Norges mål er at dette skal ned til 85 gram innen 2020.

Screen9v2