Mini-SUV til lavpris

Vi har sett på bilen som mange hundre har kjøpt usett.

Publisert

HAMBURG (Nettavisen): La oss ikke legge noe særlig imellom: Opel er et selskap som ikke akkurat har medvind i seilene for tiden. Etter at merket ble kraftig nedprioritert av sin kriserammede eier GM før og under finanskrisen, gikk de fra å være et av Norges mest populære merker, til å bli et merke som ingen tenker på. Som de så fint selv sier det: Hovedproblemet er at man ikke står på «handlelisten» - mange tenker rett og slett ikke på at de finnes.

Og det er vanskelig å konkurrere med volumprodusentene, når potensielle kunder ikke engang sammenligner bilene. Mange tar kanskje en titt på en VW, en Toyota, en Volvo og en Ford.

Det hele er litt trist, for selv om Opel for noen år siden hadde en dinosaurisk modellpark, har selskapet de siste par årene fornyet stort sett alle modellene sine - og mange av de har rett og slett blitt flotte biler. Insignia er på mange måter en designperle, Astra har blitt en flott bil, Corsa er en leken småbil - og den nye Opel Zafira Tourer er kanskje den mest allsidige flerbruksbilene på markedet.

På toppen av dette har de den banebrytende Ampera å skryte av.

Inn i SUV-markedet

Og nå har Opel bestemt seg for at de skal inn i det kompakte SUV-markedet, en marked som tok Mitsubishi til nye høyder for et par år siden da de lanserte ASX. Og i likhet med Mitsubishi anser dette litt som en redningsbil. En liten SUV der du kan få en bil med høy bakkeklaring og firehjulstrekk til et hårsbredd over 300.000 kroner er ikke det dummeste en kan lansere i Norge.

Det viser også salgstallene ganske klart. Ifølge Opel har de over 900 biler i ordresystemet før bilen egentlig har kommet til Norge. Ikke alle disse bilene er kundesolgte biler enda, men det er snakk om et betydelig antall mennesker som mener at denne SUV-en er så lovende at den er verdt å bestille før man har fått prøvekjørt den.

Vi tok derfor turen til det nordlige Tyskland for å se hva Opel har fått til denne gangen.

Egentlig ikke en Opel...

Når sant skal sies kan det diskuteres om Mokka egentlig er en Opel. Det er GM sentralt som egentlig har utviklet bilen, i likhet med Ampera, og den ble først vist fram som Buick Encore i USA - og vil mer eller mindre også være lik med den kommende Chevrolet Trax som nylig ble avduket. Produksjonen er heller ikke spesielt tysk, der selve produksjonen foregår i Sør-Korea.

Det Opel har gjort er å tilpasse den til europeiske forhold, med noen mindre designendringer, og implementert alle sine interiør- og sikkerhetsløsninger.

Dette faktumet blir ganske tidlig klart når en begynner å kjøre bilen. Designmessig er Mokka en høy, kort og smal bil - noe som er en litt vrient kombinasjon når det kommer til kjøreegenskaper.

- Andre merker forsøker å kompensere dette ved å lage et stivt og hardt understell, men vi ønsket ikke å gjøre det. Vi ville heller laget et kompromiss som beholdt mer mykhet, sa Opels designsjef på en pressekonferanse under lanseringen.

Og dette er umiddelbart veldig tydelig når en setter seg i bilen. Den er myk i styringen og myk i understellet, og gir litt amerikanske assosiasjoner. Det gjør den usedvanlig lettkjørt, spesielt i urbane strøk - mens den kan bli litt vuggende på mer ujevn vei.

Støynivået i kupeen målte vi til rundt 66 dBA i motorveihastighet, noe som er relativt akseptabelt.

En fiffig firehjulstrekkløsning

Vi opplevde firehjulstrekkversjonen noe annerledes enn utgaven med forhjulstrekk. Dels fordi den med drift på alle fire har en helt annen bakaksling, men også fordi firehjulstrekkløsningen er en fiffig liten sak.

I utgangspunktet er firehjulstrekkversjonen en forhjulsdrevet bil, men en clutch drar med seg bakhjulene når den føler det er behov for det. Ved litt trykk i svingene fører det til et bedre veigrep, og en får draget på glatt føre. Samtidig slipper en å bruke unødvendig ekstra drivstoff når det ikke er behov for trekk over alt.

Motoralternativer

Nye Mokka kommer egentlig i tre forskjellige motoralternativer: En 1,7-liters dieselmotor på 130 hestekrefter, en 1,4-liters turbobensinmotor på 140 hestekrefter - og en innstegsmodell som er en 1,6-liters bensinmotor på 115 hestekrefter.

Om du velger sistnevnte i billigste utstyrsnivå får du Mokka til under 240.000 kroner. Hvordan denne motoren oppleves i Mokka har vi ikke fått testet.

1,4-liters bensinmotor, som gir den billigste firehjulstrekkmuligheten til 304.000 kroner, var etter vår mening den beste opplevelsen. Motoren later til å ha et veldig jevnt pådrag i hele turtallsspekteret, uten påfallende turbospark, og tilstrekkelig med krefter. Gangen i motoren er lavmælt, og hele kombinasjonen får bilen til å fremstå veldig lettkjørt og behagelig. Sportslig er ikke ordet å bruke, men det er heller ikke et spesielt relevant ord i denne sammenheng.

En liten bekymring er drivstofforbruket. Opel oppgir at bensinmotoren bruker 0,64 liter per mil (4x4), noe som er 0,05 liter mer enn Mitsubishi ASX med bensinmotor (4x2). Dette gir en ren CO2-straff i engangsavgift på 10.000 kroner.

Dieselmotoren fremstår litt grov i målet, men gir på mange måter en litt mer SUV-følelse i bilen. Denne i kombinasjon med firehjulstrekk er ifølge Opel selv det de regner med å selge mest av i Norge.

Automatgir er forøvrig kun tilgjengelig i kombinasjon med dieselmotor og forhjulsdrift. Skal du ha firehjulsdrift, må du gire manuelt.

En kompakt bil

En liten bil medfører naturlig nok at den plassmessig ikke er voldsomt romslig, men vi er egentlig ganske overrasket over hvor mye plass en har som baksetepassasjer - så fremt personene i forsetet ikke setter seg på bakerste nivå på ren plass.

Bilen oppleves litt smal, og selv i forsetene opplever man at man sitter relativt nærme hverandre. Derimot er det svært godt plass under taket.

Dette går derimot litt på bekostning av bagasjerommet. Mens Mitsubishi ASX kan skryte av 442 liter, er det i Mokka i overkant av 360 liter.

Det er spesielt påfallende at bredden på bagasjerommet er relativt snau, en kan rett og slett ikke legge noe særlig inn mot hjulbuene. Det betyr at dette primært er en bil som fungerer noe dårlig hvis barnevogn fortsatt er en del av familielivet.

Billig - kunne vært billigere

Mokka er en bil som på mange måter kan gjøre det samme for Opel som ASX gjorde for Mitsubishi. Ingen av bilene er spesielt revolusjonerende, og begge gir en tilgang til en SUV med firehjulstrekk til en hyggelig pris.

På mange måter føler vi at nye Mokka slår ASX på de fleste felter, med unntak av bagasjerom, og bare med dette som grunnlag bør det være gode muligheter for Opel å begynne klatringen mot gamle høyder. Samtidig er det litt trist at det litt høye forbruket på bensinmotoren gjør at de ikke kan skryte av firehjulstrekk til under 300.000 kroner - men at det blir «like over». Det er en viktig psykologisk forskjell. Du kan derimot få bilen med automatgir til under 300.000 kroner, men da uten firehjulsdrift.

Opel regner med at Mokka primært vil appelere til de litt oppe i årene, som er forbi småbarnsstadie. De håper også at urbane mennesker som ønsker en relativt billig og lettkjørt bil, som vil ha mulighet til å gateparkere steder andre må gi opp på vinteren, skal kunne fristes. I sitt prissegment er det absolutt ingen dum proposjon.

Bilen vil rulle ut til butikkene i november.