Prøvekjørt: Mercedes GLE 63 AMG S Coupé

Den veier 2,3 tonn og knuser sportsbilen til naboen

BMW X6 M har omsider fått en konkurrent.

Sist oppdatert

Jeg prøver å se på alle biler med et åpent sinn, men jeg gjorde et unntak for denne her. For det første har AMGs superkraftige versjoner av de store SUV-ene til Mercedes aldri hatt noen særlig finesse, og raske lastebiler er ikke noe for meg.

For det andre er hele ideen om en terreng-coupe uansett et åpenbart angrep på sunn fornuft. Det blir som joggesko med høye hæler. Men folk kjøper sånt også. Men etter at vi var blitt bedre kjent, klarte AMG GLE 63 S Coupe på mange måter å smelte fordommene mine.

Søtere enn GLE

GLE Coupe, som kommer fra Mercedes med mer moderate motorer i tillegg til denne råsterke Mercedes-AMG-versjonen, viser seg å være sjarmerende så det holder. Og i hvert fall søtere enn GLE, som den er basert på.

Coupeen har Mercedes’ nye generasjon av myke overflater, så den ligger noen hakk under den mer aggressive holdningen som BMW X6 M utstråler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SUV-GLA´SKAP: GLE 63 AMG S Coupe har en 5,5-liters V8 biturbo som yter 585 hk og 760 Nm.
SUV-GLA´SKAP: GLE 63 AMG S Coupe har en 5,5-liters V8 biturbo som yter 585 hk og 760 Nm.

Herlig innredet

Bakfra kan de buede vinduene, bjelkene, den stramme hekken og de horisontale baklysene få den til å minne om S-Klasse coupé, og til og med en AMG GT om du myser litt. Den klarer å se mindre ut enn den er. Bilens 22-tommers hjul (ekstra) virker ganske forvirrende på proporsjonene.

Kupeen foran er herlig innredet, og bak er det nok plass – også for voksne. Og bagasjerommet er enormt. Så nyttedelen av SUV-prinsippet er til stede.

585 hester

Men hva med ”sport”-delen? Motoren duger utvilsomt. Ingen beskjedenhet her. V8-eren med to turboer er ikke AMGs nye 4,0-liter, men den røffere 5,5-literen med mer dreiemoment. Den bærer alderen godt, og er effektiv og forførerisk. Denne S-versjonen har 585 hester og et dreiemoment på 760 Nm (den kommer også i en litt mindre vill versjon uten S-en).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AMG: Bilen har AMG kombi- instrument med AMG hovedmeny, inkludert Racetimer og S-modell-spesifikke applikasjoner, samt AMG Performance-ratt i svart nappaskinn og girhendler
i aluminium.
AMG: Bilen har AMG kombi- instrument med AMG hovedmeny, inkludert Racetimer og S-modell-spesifikke applikasjoner, samt AMG Performance-ratt i svart nappaskinn og girhendler i aluminium.

Fantastisk for forbikjøringer

Ved lave turtall går den så uanstrengt at du ikke skulle tro at den flyttet på 2275 kilo. Gir du litt gass så begynner dramaet. Den fyker bortover veien som en jetjager med fulle etterbrennere.

Tekniske data

Pris: fra ca. kr 2 179 900

Motor: 5461 ccm V8, dobbel turbo, 4WD

Hk: 585

Dreiemoment: 760 Nm

0–100 km/t: 4,2 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 1,19 l/mil

CO₂-utslipp: 278 g/km

Vekt: 2275 kg

Dette er en fantastisk bil for forbikjøringer. Du sitter så høyt at du får fordelen av å kunne titte over hekker og gjerder for å finne neste rette veistrekning. Dreiemomentet er så massivt at du raser forbi før rekker å si «AMG». Men pass på: Er motoren satt til Sport-modus, eller overføringen til manuell, blir girskiftene ledsaget av eksplosive smell fra eksosen. Folk kan tro det er skuddsalver

22-tommere

Jeg følte meg aldri nervøs da jeg kjørte AMG-en. Styringen og bremsene er kontante og presise. Det er bare hjulbuene til kupeversjonen av GLE som har plass til de nevnte 22-tommers felgene som er kledd med 325-dekk bak. De holdes i riktig posisjon av luftfjæring, adaptive dempere og aktive krengningsstag. Dette er standardutstyr for SUV-er med superkrefter, og innebærer at du ikke mister veigrepet med det første.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KOMFORT: Med tanke på kreftene og stivheten er den digre AMG-coupeen overraskende komfortabel.
KOMFORT: Med tanke på kreftene og stivheten er den digre AMG-coupeen overraskende komfortabel.

Litt andre grep enn BMW

AMG-en kan servere litt mild understyring på vei inn i en sving. Og dersom du har skrudd av ESP-en vil du også få litt av dette på vei ut; spesielt i modusene Sport eller Sport+ for chassis og drivverk. Men disse endringene i oppførsel er svært små, og det aller meste fungerer fint og progressivt.

Understellet til den store SUV-en til Mercedes har gjort litt andre grep enn BMW. Både GLE Coupe og den vanlige GLE-en, samt nye GLS, bruker en spesiell plattform, og ikke den fra E-klassen. Dette innebærer at de har grovere fjæring, som gjør dem bedre i terrenget. Men du kan føle vekten av disse komponentene som en rekke små og myke etterskjelv hver gang fjæringen jobber.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TITT-TEI: Kameraer hjelper deg å parkere bilen.
TITT-TEI: Kameraer hjelper deg å parkere bilen.

God i byen også

For øvrig er kjørekomforten god også i byen. Den triller gjennom gatene uten det maset man kanskje ville forvente. Den føles som en limousin sammenlignet med G-Klasse, men det sier kanskje ikke så mye.

S-versjonen har enormt mye utstyr. Du kan bestille en heving av fartssperren til 280 km/t dersom du har gjennomgått og bestått et kurs på AMG Driving Academy.

DOMMEN:

Lynende rask og overraskende nyttig. Ser ikke så brutal ut.

DIGERT: Rødlakkerte bremsekalipere med «AMG»-navnetrekk.
DIGERT: Rødlakkerte bremsekalipere med «AMG»-navnetrekk.

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også