Mercedes GLE erstatter dagens M-klasse og er ventet til Norge i september. I utvalget finner vi blant annet 500 e 4Matic og 500 4matic. De gjør begge 0-100 km/t på 5,3 sekunder, men den ene er 519.000 kroner rimeligere enn den andre. Hvorfor?

Svarer ligger i den lille e-en i 500 e 4Matic, som betyr at den er en ladbar hybrid. Den har et langt lavere oppgitt CO2-utslipp enn 500 4Matic noe som innebærer avgiftsfordeler.

Den ladbare versjonen har sågar flere hestekrefter enn den store bensinversjonen. GLE 500e er sågar rimeligere enn GLE 400 som har langt færre hestekrefter, lavere dreiemoment og svakere akselerasjon fra 0-100 km/t.

Sterkere, men billigere

Dette betyr at du for under én million kroner kan få en luksus-SUV med 442 hk, et dreiemoment på 650 Nm og et oppgitt forbruk på 0,37 liter per mil.

- GLE 500 e kombinerer 333 hester (bensin) med en elektrisk motor på 116 hk. Med det norske avgiftssystemet kan vi tilby en klasseledende SUV med total systemytelse på 442 hk til en meget konkurransedyktig pris, mener Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz Personbil

I tråd med Mercedes' nye navnestruktur vil oppgraderingen av ML nå kalles GLE, der GL indikerer SUV-segmentet og E avslører klassetilhørighet. Nye GLE kommer med 4Matic firehjulstrekk som standard og tilbys med fem motorsalternativer ved salgsstart.

Tekniske data

GLE250d350d400500500e
Motorvolum21432987299646632996
Nm500620480700650
Hk204258333435442
0-100 km/t8,67,16,15,35,3
Toppfart210225247250245
Forbruk5,9-5,76,6-6,49,2-8,811,5-11,03,7-3,3
CO2-utslipp156-149179-169215-209269-25885-78
Pris:789.000925.0001.073.0001.480.000961.000

 

De første bilene forventes å ankomme Norge i september 2015. De første GLE 500 e ankommer i november.

Det kommer også en AMG-versjon med 585 hk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!