Prøvekjørt: Land Rover Defender Heritage

Mye vil bli savnet, men kanskje ikke kvaliteten

Kjøreturen er grusom om du ikke hiver inn et tonn bagasje.

LAND ROVER: Et langt kapittel i Land Rovers historie forsvinner når produksjonen av denne typen Defender avsluttes. FOTO: Produsent
LAND ROVER: Et langt kapittel i Land Rovers historie forsvinner når produksjonen av denne typen Defender avsluttes. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

Den ser fin ut, ikke sant? Med gammeldags Grasmere-grønn farge og stålhjul. Skikkelig retro, og skikkelig kul. Det er lett å glemme at under denne fernissen på den siste Defenderen som blir produsert, ligger det moderne teknikk, og en bil med fine kjøreegenskaper og et håndbrekk som ikke slår til deg på leggen.

Den er hva den er: En ny Defender kledd for å ligne en gammel Defender. Men likevel er den en gammel Defender under. Land Rover lager tre versjoner: 400 av denne Heritage-versjonen, 600 Adventure med snorkler og takgrind, samt 100 med navnet Autobiographys. Heritage-versjonen kommer som enten en 90 Hard Top eller Station Wagon, eller en 110 med lang aksel-avstand.

15 lange biler ble importert til Norge, og solgt ut nesten før de ankom, for 602 900 kroner som lange varebiler.

Det har ingen hensikt å sammenligne priser her, og i hvert fall ikke under norske forhold. Denne bilen har et utslipp og en vekt som plasserer den skyhøyt på avgiftsstigen, så en personbilversjon av lang type ville tippet over millionen i utsalgspris. Derfor ble setene plukket ut ved ankomst til Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DEFENDER: Den eneste trøsten er at det vil finnes mange på veiene i lang, lang til framover. FOTO: Produsent
DEFENDER: Den eneste trøsten er at det vil finnes mange på veiene i lang, lang til framover. FOTO: Produsent

Kjøreturen er grusom

Men du får en god del metall for pengene, selv om en syvseters Defender 110 ikke har så mye plass innvendig som du forventer. I stedet inviterer Heritage deg til å beundre de klassiske detaljene og hente fram ånden fra den første registrerte prototypen fra mars 1948.

Folk elsker Defenderen. Folk tiltrekkes av den, og alle vil gjerne fortelle om egne opplevelser. Derfor vet jeg at soltaket har en tendens til å lekke og at den manuelle bakruta vil gli litt ned av seg selv inntil du åpner mekanismen og strammer den til. Jeg opplevde det selv i løpet av prøvekjøringen. Men det gjør ikke noe. Ingen verdens ting. Dette er ingen rival til Volvo XC90. Den triller av sted som den pensjonisten den er.

Kjøreturen er grusom om du ikke hiver inn et tonn bagasje, og det klunker og dunker fra tunge, oljete deler.

Og nå er det dessverre tid for å lukke dette kapittelet og åpne slusene for tidenes bil-gravøl. For når Defender er borte, har vi mistet noen av røttene våre. Og vi kommer virkelig til å savne den, men kanskje ikke kvaliteten. Den eneste trøsten er at det vil finnes mange på veiene i lang, lang til framover.

DOMMEN:

En Defender som er lakkert for å se gammel ut. Kuleste pensjonisten i gata.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BRITISK: Det blir ikke særlig mer britisk enn enn Defender 110. FOTO: Produsent
BRITISK: Det blir ikke særlig mer britisk enn enn Defender 110. FOTO: Produsent

Tekniske data

Pris: 602 900,- (som varebil, utsolgt)

Motor: 2198 ccm, 4 syl, turbo, AWD

HK: 122

Dreiemoment: 259 Nm

0–100 km/t: 17 sek

Toppfart: 145 km/t

Forbruk: 0,64 l/mil,

CO2-utslipp: 168 g/km

Vekt: 2041 kg

Denne saken ble første gang publisert 14/12 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også