Prøvekjørt: Toyota Hilux 2.8D-4D Invincible
Kledelige krefter
Etter fire år får Hilux en oppfriskning, med mer og etterlengtet motorkraft og en ny toppversjon.
Hilux regnes av mange som pickup-kongen i Norge, mye takket være renommeet som nærmest uslitelig. Det finnes utallige fanklubber og statusen som driftssikker med utrolige tåleevner er sikret for evig og alltid – ikke minst takket være det britiske bilprogrammet Top Gear. Jeremy Clarkson & Co gjorde alt for å ta livet av bilen. Den ble blant annet druknet i Den engelske kanal og plassert på toppen av en bygning som ble revet med dynamitt. Den startet likevel. Clarksons testbil var rett nok av den fjerde Hilux-generasjonen (YN) fra 1980-tallet. Antall deler som fortsatt er med til dagens generasjon, begrenser seg trolig til en håndfull skruer.
Dagens modellgenerasjon ble presentert i 2015. Toyota hadde åpenbart hatt som mål å ta vare på bilens ry som umulig å ødelegge – i tillegg til et helt nytt karosseri hadde den fått en særdeles stabil ramme. Begge deler viste seg på vekten. Den nye 2,4-litersdieselen, som kom samtidig, fikk det litt tungt i pickupen. Da Vi Menn Bil testet Hilux i 2017 var den en av de tregeste bilene som bladets journalister hadde målt på flere år. Hadde den vært en vanlig bil, ville den blitt omtalt som undermotorisert. En 2,8-litersmotor med 177 hestekrefter ble tilbydd i andre verdensdeler, men til oss kom den ikke. Blant årsakene var at den ikke klarte de nyeste avgasskravene.
Ny kjøreopplevelse
Men nå klarer 2,8-literen kravene, og som en bivirkning av videreutviklingen har effekten økt til 204 hestekrefter. Dette er med på å gi Hilux en helt ny kjøreopplevelse. Den ikke bare føles kvikkere. Med 2,8-literen skal Hilux greie 0–100 km/t på 10,7 sekunder som er over to sekunder raskere enn forgjengeren. Den nye motoren leveres utelukkende med automatgir. Turtallet på tomgang er senket til frydefullt lave 650 omdreininger i minuttet. Det er på den ene siden deilig for ørene, men ikke minst bidrar det til utmerket dosering av kreftene i terrenget. Da handler det jo ofte om å kjøre langsomt.
På veien overbeviser Hilux med rask igangsetting uten turboforsinkelse, og den nye sekstrinnsautomaten girer riktigere og roligere. I enkelte situasjoner er imidlertid automatikken fortsatt på bærtur, og farer gjennom ulike girtrinn. I første- og tredjegir slurer automatikken; den går ikke i direkte inngrep, noe som ville senket turtallet. Uansett fremstår motor og automatkasse som langt mer besluttsom enn med 2,4-literen – ganske enkelt fordi sjåføren ikke trenger å tråkke like hardt på gassen for å få opp farten.
Invincible-styling
Toyota skryter også av videreutvikling av understell og styring. Ny fjæring og nye dempere skal sammen med en servostyring som fortsatt er hydraulisk, men som nå er blitt hastighetsavhengig, øke både komfort og håndterbarhet. Du må nok være fintfølende for å merke forskjellene. Mer enn noe annet er Hilux et robust arbeidsdyr, selv om den nye toppversjonen ifølge Toyota har siktet seg inn mot livsstilssegementet. Innvendig har det også skjedd forbedringer.
Berøringsskjermen i dagens Hilux vinner ingen konkurranser i brukervennlighet. Derfor er det svært gledelig at nye Hilux har vanlige knapper og brytere for enkelte funksjoner. Det gir enklere og raskere betjening. Multimedia-systemet er også forbedret med raskere software og skjermrespons, og kan integrere både Apple CarPlay og Android Auto. Utstyrslisten inkluderer nøkkelløs tilgang, startknapp, satellittnavigasjon, automatisk klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak og et JBL Premium lydanlegg med ni høyttalere.
Bilen på disse bildene er pyntet med Invincible-styling. De lavere utstyrsversjonene Duty, Comfort og Executive er uten denne pynten. Da er det bare den nye grillen og de nye lyktene som skiller den nye Hilux fra den gamle.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 02 2021
Toyota Hilux 2,8D-4D Invincible
Motor: Firesylindret turbodiesel, langsstilt foran
Sylindervolum: 2755 cm³
Effekt: 204 hestekrefter ved 3400 o/min.
Dreiemoment: 500 Nm ved 1600–2800 o/min.
Avgassnorm: Euro 6d-ISC
Hjuloppheng: Foran: uavhengig, skrufjærer. Bak: stiv aksel, bladfjærer
Dekkdimensjon: 265/60 R 18
Girkasse: Sekstrinnsautomat med lavgir
Firehjulsdrift/kraftfordeling: Bakhjulsdrift, innkoblbar firehjulsdrift; 0:100 eller 50:50 foran/bak
Lengde/bredde/høyde: 533/190/182 cm
Akselavstand: 309
Svingdiameter: 13,4 meter
Lasteareal: 153 x 154 cm
Egenvekt/nyttelast: 2355/855 kg
Tilhengervekt: 3500/750 kg
0–100 km/t: 10,7 sekunder
Toppfart: 175 km/t
Tankvolum: 80 liter
Forbruk (oppgitt): 0,70-0,73 l/mil
CO₂-utslipp: 185–194 g/km
Pris: 559 800 kroner (D-Cab 4d SR+ Invincible X)
Debuterte i 1968
Toyota Hilux debuterte i mars 1968 og var en videreutvikling av pickup-modellene Briska og Light Stout. Hilux ble utviklet av Toyota, men bygget og produsert av Hino Motors. Motoren var en 1,5-liter som produserte 70 hestekrefter. Da som nå var Hilux basert på en rammekonstruksjon med fjærben og skruefjærer foran og stiv aksel og bladfjærer bak. Første Hilux var 422 centimeter lang, altså godt over meteren kortere enn dagens versjon.
Denne saken ble første gang publisert 15/01 2021, og sist oppdatert 15/01 2021.