Toyota Hilux

I Norge lenge før offisiell lansering

Den splitter nye versjonen av den ikoniske bilmodellen dukker i "Børning 2".

HILUX: Denne Arctic Trucks-ombygde versjonen av nye Toyota Hilux har dukket opp i Norge lenge før offisiell lansering. Bilen skal være med i "Børning 2". FOTO: Arctic Trucks
HILUX: Denne Arctic Trucks-ombygde versjonen av nye Toyota Hilux har dukket opp i Norge lenge før offisiell lansering. Bilen skal være med i "Børning 2". FOTO: Arctic Trucks
Sist oppdatert

Isuzu selger flest pickup-er i Norge, men likevel er det Toyota Hilux som regnes som pickup-kongen i Norge, mye takket være renommeet som nærmest uslitelig. Det finnes utallige fanklubber og statusen som driftssikker med utrolige tåleevner er sikret for evig og alltid - ikke minst takket være Top Gears etter hvert så legendariske forsøk på å ta livet av en Hilux.

En ny Hilux er ventet til Norge på sensommeren, men allerede nå har det dukket opp to eksemplarer av modellen i Norge. Det er snakk om to ombygde versjoner som skal være med i filmen "Børning 2". Det er Toyota-spesialisten Arctic Trucks som har fått bilen til Norge. Årsaken er at nye Hilux allerede er lansert i Russland der Arctic Trucks har en avdeling.

- Nye Hilux er lansert i Russland og Emiratene, der vi har avdelinger. Vi har dermed allerede god kjennskap til bilen, og lykkes med å få et par eksemplarer til Norge fra Russland, sier Ørn Thomsen, daglig leder i Arctic Trucks Norge AS

Arctic Trucks er kjent for å bygge om Hilux (samt andre modeller fra Toyota, Isuzu, Jeep og VW). Hilux-en som er med i "Børning 2" er en 35-ombygging. Det vil si at den har 35-tommers hjul og at fjæringen er løftet med 40 mm foran og bak. Dessuten monteres skjermbreddere som gjør at den ser kraftigere ut, og diverse annet utstyr.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HILUX: From Russia with love. Med god hjelp av Arctic Trucks og filmen "Børning 2", har nye Hilux fått snikpremiere i Norge. FOTO: Arctic Trucks
HILUX: From Russia with love. Med god hjelp av Arctic Trucks og filmen "Børning 2", har nye Hilux fått snikpremiere i Norge. FOTO: Arctic Trucks

Den åttende i rekken

Toyota Norge har holdt kortene tett til brystet når det gjelder nye Hilux, men vi vet likevel en god del om nye Hilux - den åttende i rekken siden Hilux så dagens lys i 1968.

Ifølge spesifikasjonene for Europa blir Hilux tilgjengelig med fire motoralternativer:

2,4 D-4D med 150 hk og 400 Nm

2,5 D-4D med 103 hk og 260 Nm

2,8 D-4D med 177 hk og 450 Nm (samme som Land Cruiser)

2.7 bensin med 165 hk og 245 Nm

Vi vet ikke hvilke motorer som blir tilgjengelige på det norske markedet, men vi vil tippe det er dieselmotorer som gjelder. Da står valget mellom de nye motorene på henholdsvis 2,4 eller 2,8 liter, begge med såkalt «variable nozzle»-turbo og intercooler. Disse motorene erstatter 2,5- og 3,0-literen.

Den 2,7-liter store bensinmotoren eller 2,5-literen med 103 hk er neppe aktuelle. På det europeiske markedet kan Hilux leveres med sekstrinns manuelt gir eller en nu sekstrinns Super ECT-automatkasse, avhengig av hvilken motor man velger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mer sporty utforming

Eksteriøret er definitivt helt nytt. Fronten er langt mer moderne og den delen av bilen som skiller seg mest fra forgjengeren. Bredere smalere lykter med LED-teknologi og en bredere, smalere grill og en frontfanger med mer sporty utforming, sørger for det.

Nye Hilux har også mer markerte skjermer og ny bakluke med integrert ryggekamera. På hjulmenyen står 16-, 17- eller 18-toms aluminiumsfelger.

Da vi testet dagens Hilux skrev vi følgende: "Sittestillingen er helt fin og setene holder bra standard. Dermed er vi egentlig ferdig med skrytet i komfortkapittelet.» Det er ikke rimelig å forvente at en pickup skal konkurrere med en normal familiebil på komfort. Men selv etter pickupstandard er Toyota Hilux en meget rustikk kjøreopplevelse. Toyota skal ha tatt grep for at nye Hilux skal være en mer komfortabel opplevelse. Det skjer definitivt noe i pickup-segmentet når nye Navara får en multilink-løsning enn bladfjærer bak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Slik ser nye Hilux ut

Berøringsskjerm

Interiøret i nye Hilux er blitt personbilaktig. Dagens Hilux har design og løsninger som minner om fem-seks år gamle personbiler, ser vi på bildene at nye Hilux er langt mer moderne og forseggjort. Mest spennende er uten tvil det nye infotainmentsystemet og den syvtommers touchskjermen øverst i midtkonsollen.

Avhengig av motorvalg vil Toyota tilby både manuell girkasse og automatgir. Begge med seks trinn. Og visstnok skal nye Hilux endelig få hengervekt på 3,5 tonn, akkurat som erkerival Isuzu D-Max og nye Nissan Navara. Til sammenligning har Volkswagen Amarok 3,2 tonn, mens Mitsubishi L200 kan trekke 3,1 tonn.

Hilux er ventet til Norge nærmere sommeren

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også