pickup-er er råere enn Ford F-150 Raptor når det kommer til ytelser. Av de serieproduserte bilene er F-150 Raptor det tøffeste som finnes i Norge:  2,7 tonn, 6,2-liters V8-er på 420 hestekrefter, 600 Newtonmeter, 4x4, 0-100 km/t på 7,4 sekunder og 30 centimeter fjæringsvei.

Nå lanseres en ny F-150 Raptor, og den kommer med mindre motor. Nye Raptor er utstyrt med en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor som ifølge Ford har høyere dreiemoment og flere hestekrefter enn dagens versjon - tross mindre volum. Ford opplyser ikke tall for hestekrefter og dreiemoment. Dette er for øvrig samme motor som i nye Ford GT.

10-trinns automatgir

Den kommer med et 10-trinns automatgir og ramme av høystyrkestål. Til tross for at nye Raptor er fundamentert på mer stål enn forgjengeren er den lettere, takket mer bruk av aluminium i karosseriet.  Nye Raptor skal være over 220 kilo lettere.

Den kommer med FOX Racing Shox-dempere som standard. Fjæringsveien er økt med nesten fem centimeter foran og bak. I tillegg har den 17-tommers felger og nye BFGoodrich All-Terrain KO2-dekk.

RÅ: Ford F-150 Raptor. FOTO: Ford

Nytt terrengprogram

Et helt nytt Terrain Management-system skal gi nye Raptor et bredere spekter når det gjelder kjøreegenskaper. Systemet består av en rekke programmer, som skal gjøre den i stand til å takle alt fra Mojave-ørkenen og Moabs steinete landskap til Michigans gjørme, sand og snø. Det skulle bety at den også bør takle en dårlig norsk hyttevei - forutsatt at den får plass. F-150 er brede saker, og Raptor-versjonen er enda litt bredere.

Terrain Management-systemet består av:

* Normal-modus for dagligdags kjøring

* Street-modus for motorvei

* Weather-modus for regn, snø eller is

* Mud/Sand-modus for kjøring i gjørme, sand og terreng

* Baja-modus for rask kjøring i ørken.

* Rock-modus for lavserie og krabbekjøring i ekstrem terreng

En Ford F-150 Raptor SVT er en kostbart affære, og koster mellom 900 000 og én millioner kroner i Norge. Nye Raptor blir neppe billig den heller.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!