Med Arctic Trucks-ombygging blir man litt høyere og mørkere bak rattet på en Isuzu D-Max med 2,5-liters diesel twinturbo på 163 hk, 35-tommers ProComp Xtreme All Terrain-dekk og 17-tommers aluminiumsfelger fra Dick Cepek. Høyere bakkeklaring, ekstra bredde, samt kraftig frontbøyle og veltebøyle gjør noe med deg.

Mykere kjøreopplevelse

På D-Max AT 35 er fjæringen løftet 40 mm foran og bak. I tillegg er karosseriet løftet 30 mm fra rammen. Den er også 17 centimeter bredere enn en vanlig D-Max, noe som gir en bredde på totalt 2030 mm.

Den ekstra høyden og bredden, samt skjermbreddere, gir bilen en mer kraftfull fremtoning og øker kongen på haugen-faktoren. Men man kommer ganske raskt ned på jorden igjen i møte med trailere på trang vei. Dette er brede, men overraskende komfortable saker.

Isuzu D-Max har et relativt mykt oppsatt understell. Dermed er fjæringen akseptabel selv når du kjører rundt med tom bil. På dårlig underlag blir det en del humping og stussing, men slik er det med en bil med stiv bakaksel.

De store dekkene og dobbeltvirkende Fox-dempere gjør imidlertid ombygde Isuzu-en til en mykere kjøreopplevelse. Det rister fortsatt godt på hullete grusvei, men mindre ujevnheter slukes. Den økte bredden gjør at den føles mer stabil på veien.

=

MYK: Isuzu D-Max har et relativt mykt understell, og i ombygget stand er den enda mykere. Det rister godt på hullete grusvei, men mindre ujevnheter slukes. © FOTO: Martin Jansen

Tekniske data

Motor, cm³: 2499

Effekt, hk ved o/min: 163/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2000

Egenvekt, kg: 2067

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 530/203/180

Dekkdimensjon: 255/65R17

Pris fra, kr: 319 900

Ombygging: 106 500 kroner inkl. mva.

Vinsj pakke foran og bak: kr 35,000

Plantrekk: kr 7400

Frontbøyle: kr 6650

Veltebøyle: kr 8580

Kan fås med sperrer

4WD-systemet i D-Max er av den enkle innkoblbare typen. Mellom setene sitter vrihjulet der du velger mellom 2WD og 4WD - høy- og lavserie. Kraftfordelingen er 50/50, og forbindelsene mellom akslene er stiv. Systemet fungerer dermed best som hjelp til å komme frem dårlig vei.

Arctic Trucks kan i tillegg sette opp bilen med ARB-luftsperrer på både for- og bakaksel (24 600 kroner per aksling) som vil øke bilens evne til å ta seg fram. Vår bil har ikke sperrer.

Stopper på 35

Digre dekk og høyere bakkeklaring gjør bilen i stand til å utfordre dyp løssnø, men det forutsetter at dekktrykket senkes. Dessuten bør man ha sperrer, ellers kan «offpisten» bli kortvarig.

Skal man ha ekstra flyteevne på snøen, må man opp noen dekkdimensjoner. Men der Toyota Hilux kan fås med 38-tommere i Norge, stopper D-Max på 35. Det skyldes tilgjengelig girutveksling. Den blir for langbeint med større hjul, noe som blant annet vil gjøre det trøblete med igangsetting med henger.

Med 35-tommere påvirkes ikke trekkevnen, AT 35 kan som originalen dra 3,5 tonn - som er Isuzus kanskje viktigste salgsargument.

Noe høyere forbruk

Da vi kjørte original doublecab Isuzu D-Max gjennom vår faste, 20 mil lange testrunde, oppnådde vi et testforbruk på 0,81 liter per mil. Det er faktisk noe lavere enn det oppgitte forbruket.

AT 35 ble ikke kjørt gjennom samme runde, men vi registrerer et forbruk på 0,88 liter per mil - 0,89 liter per mil ifølge kjørecomputeren.

Les også:

Stor test av pickup: Tøffingene takler det meste

Råere pickup får du ikke i Norge

Slik blir pickup-en en bobil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!