Her setter Lexus fartsrekord
Eller gjør den egentlig det?
Nürburgring Nordschleife må være verdens morsomste bomvei, med sine 20,6 kilometer fordelt over 154 svinger - og sånn i utgangspunktet helt uten fartsbegrensninger.
(Lengden på teststrekningen som benyttes varierer litt, men det er 20,6 som har blitt standarden for offisielle tester)
Brukes som utviklingsbane
Veien brukes i stor grad til å måle en bils ytelser, og blir derfor også i utstragt grad benyttet av bilprodusenter for å tune det maksimale ut av sine nye modeller. Nissan brukte det blant annet for alt det var verdt at deres GT-R var raskere enn en 911 rundt sløyfa i 2008.
Dette er en utvikling som i alle fall folkene i Top Gear mener er i ferd med å ødelegge biler, fordi gode rundetider har blitt viktigere enn at nye sportsbiler faktisk er gode å kjøre, men det er en annen diskusjon.
Det å ha rekorden rundt banen har blitt en stor ære, og Lexus hevder nå at de har satt en ny rekord for produksjonsbiler rundt den berømte banen.
Mange er raskest
Men definisjonen av å være raskest rundt banen er i beste fall litt uklar. Det finnes separate lister for produksjonsbiler, ikke-serieproduserte biler og flere forskjellige fra offisielle løp.
Den offisielt raskeste tiden rundt banen ble klokket inn i 1983m da Stefan Bellof i en kvalifiseringsrunde kjørte rundt på 6:11.13 i en Porsche 956 Gruppe C-bil.
Pagani Zonda R har æren av å ha den raskeste rundetiden for «vanlige» biler med 6:47.50, men siden bilen ikke verken er lovlig å bruke i løp eller på veien, er bruksverdien noe begrenset.
Har de satt rekord?
I praksis er det derfor i kategorien for serieproduserte biler det virkelig er kamp om førsteplassen og all æren. Og det er her Lexus nå hevder å ha inntatt førsteplassen, med en spesialversjon av LFA. Runden klarte bilen på 7:14.64 - noe som er 24 sekunder raskere enn det standardbilen klarte.
Bilen var utstyrt med det Lexus kaller «LFA Nürburgring package», som inkluderer flere aerodynamiske modifikasjoner til bilen, 11 hestekrefter ekstra og modifiserte støtdempere. Det er 50 modeller, av totalt 500 bygde LFA-biler, som vil få denne pakken.
Og denne begrensningen er relativt betydelig. Lexus hevder at dette er den raskeste virkelige serieproduserte bilen rundt banen, men både Gumpert Apollo og et Radical-modeller har klart å kjøre runden på relativt mye kortere tid. Produksjonen av disse modellene er derimot så begrenset, at de ofte ikke tas med i oversikten.
Spørsmålet er bare om 50 modeller av en allerede svært begrenset produksjon av 500, allerede er nok til å havne i samme kategori.
Spesialmodeller ikke unormalt
Bransjens bruk av spesialmodeller til å sette spesifikke rekorder er forøvrig ikke noe nytt. Bugatti Veyron SuperSport har offisielt verdensrekorden for den raskeste serieproduserte bilen. SuperSport en en spesialversjon av Veyron med noen aerodynamiske modifikasjoner og 200 ekstra hestekrefter. Men av de totalt 20 SuperSport-modellene som er laget, er det bare fem av disse som er av den såkalte «World Record Edition», og alle har en elektronisk sperre på mer enn 10 kilometer lavere enn den offisielle verdensrekorden.
Se oversikten over de raskeste tidene i forskjellige klasser her.