Har klart det umulige - igjen
Skapte en bil for et marked ingen trodde eksisterte - og treffer innertier!

Mercedes er et selskap som ikke er som alle andre. For mens konkurrenter som BMW og Audi i alle fall tradisjonelt har hatt et par storsatsinger som skulle passe alle kundene, har Mercedes i stor grad laget et utall forskjellige modeller.
Utvalget av modeller har vært så stort at det har vært mer eller mindre umulig å holde styr på alle sammen, og selskapet har derfor til en viss grad startet jobben med å fjerne en del modellbetegnelser. Blant annet er CLK droppet til fordel for en modell som nå bare heter C-klasse Coupé.
Men denne typen konsolidering av modellnavn ser likevel ut til å bare være for å ikke utvide antall modeller enda mer, for Mercedes går helt i spissen for utvikling av helt nye klasser.
I 2004 gjorde de det ingen hadde tro på. De de tok en stor E-klasse, gjorde den litt mindre praktisk og ga den et coupédesign som en enten elsket eller hatet. Bilen ble en umiddelbar suksess, og de andre tyske bilprodusentene kastet seg rundt og skapte sine konkurrenter.
Skaper ny klasse igjen
Og nå har de forsøkt seg igjen, med mer eller mindre samme oppskrift: De har tatt sin nye forhjulstrekkplattform som ble skapt for den glimrende nye A-klassen, strukket den litt og laget en relativt billig coupévariant.

(Og når vi sier strukket litt, så er den faktisk litt lenger enn en C-klasse Coupé!)
Dette er ikke helt ubetydelig: A-klassen er en flott og fornuftig inngangsmodell til Mercedes-verdenene, og med den nye CLA har selskapet laget en spennende og ungdommelig inngangsmodell. Prisen ligger et godt hakk opp fra A-klassen, men ikke verre enn at startprisen er 320.000 kroner.
Designmessig mener vi den mer eller mindre er en innertier, selv om den i likhet med CLS deler folket når det kommer til hekkdesignet. Bilen ser, i likhet med CLS, også betydelig bedre ut i virkeligheten enn det er mulig å få fram på bilder. At testbilen har AMG-utstyrspakken med 18" felger hjelper også på.

Interiørmessig er det lettere å se at dette er en bil som er bygget på A-klassen. Det er ikke til å komme unna at en her kjenner en del av hvor «billigelementet» i Mercedes kommer fra, med litt tynn plast her og der - og en tilsynelatende ekstern GPS-skjerm som vi ikke er fan av. En har heller ikke de litt fancy instrumentpanelene som du finner i de mer påkostede modellene.

Men en kan ikke forvente å både betale mindre og beholde all luksusen, og vi synes Mercedes har funnet en fin middelvei hvor kostnadene holdes nede, samtidig som en beholder mye av Mercedes-DNA-et. Det er rett og slett lett å finne seg til rette i bilen, vi sitter godt - og støynivået er ytterst akseptabelt.

Kjøreegenskaper
Testbilen er utstyrt med en etter vår mening strålende drivlinje bestående av en 1,6 liters turboladet bensinmotor på 156 hestekrefter og en 7-trinns automatisert manuell girkasse (dobbelclutch). Girkassen fungerer oppleves svært lik VWs etter hvert så berømte DSG-girkasse, noe som betyr lynraske og behagelige girskift, med de vanlige ulempene til lukeparkering og krypkjøring som alle dobbelclutch-kasser har. Det vi derimot kan si er at den oppleves betydelig bedre enn den mer tradisjonelle automatkassen vi nylig testet i E-klassen.

Motoren oppnår sitt maksimale dreiemoment på 250 Nm allerede ved 1250 RPM, og holder dette nær sagt opp til effekttoppen på 156 hestekrefter på 5300 RPM. Dette gjør motoren både lettkjørt og villig til å være med på litt moro. Vi har sansen for biler med krefter i denne størrelsesordenen, da det både gir litt mer enn du egentlig trenger, samtidig som du kan «hamre løs» uten at du opplever å ligge milevis over fartsgrensen om du er litt uforsiktig et øyeblikk.
Testbilen er utstyrt med såkalt komfortunderstell, men bilen oppleves for oss som om å være ganske optimalt satt opp som et kompromiss mellom sportslig og komfortegenskaper. Bilen føles behagelig og god på ren landeveiskjøring, og selv om understellet ikke får mye hjelp fra 18" felger, klarer den seg samtidig godt over ujevnheter. Samtidig føles bilen god og stram når en ønsker å danse litt i svingene.
Det vil være feil å si at bilen oppleves sylskarp, spesielt fordi rattutslaget kunne vært litt mer følsomt, men bilen ligger veldig godt på veien - og en skulle nesten tro at Mercedes ikke hadde gjort noe annet enn å lage forhjulsdrevne biler.
I det store og hele gir CLA veldig masse kjøreglede, men først og fremst koser man seg bak rattet.
Enkelte kompromisser
Etter å ha kjørt bilen i noen dager, er det lett å tenke at bilen har en viss x-faktor som gjør at vi veldig gjerne kunne tenke oss en slik bil selv. Det er noe med helheten som gjør at vi ikke helt klarer å bry seg om de svakhetene som finnes.

Det er likevel greit å påpeke at baksetene ikke er for voksne personer. Det er for ikke noe galt med beinplassen, men da de lagde formen på bilen, ble ikke dette gjort med tanke på at folk noe særlig over 160 centimeter skulle sitte her. Det er taklinjen som rett og slett går for lavt, og som gjør at vi ikke får plass til hodet.
Barneseter ville vi også vært litt skeptisk til, fordi døråpningen ikke gir all verden av arbeidsrom.

Siden dette er en kupé, er det heller ikke all verden med bagasjeplass. Det er ikke det at det er direkte trangt med 470 liter, men det føles likevel ganske trangt å laste inn.
En umiddelbar suksess
Å oppsummere nye CLA er egentlig ganske enkelt: Mercedes har ønsket å lage en pen, sportslig inngangsmodell til sin verden, og har lyktes usedvanlig godt med det. Så vidt vi kan se har ikke bilen noen fundamentale feil som ikke er en direkte konsekvens av form og pris.
Utseende er etter vår mening strålende, kjøreegenskapene er helt riktig for en Mercedes av denne typen - prisen er ikke direkte avskrekkende.

Vi vet at noen har satt spørsmålstegn ved hvorfor Mercedes ikke har basert bilen på C-klasse fremfor A-klasse, siden bakhjulstrekk på mange måter hadde vært «riktigere» for en bil av denne typen. Årsaken er enkelt og greit kostnader: Bakhjulsdrift er mer komplisert og dyrere å lage. Nå er listepriser ofte litt misvisende, men mens en CLA 200 automat koster fra 394.000 kroner, må du legge på over 40.000 kroner for å få en tilsvarende motorisert C-klasse Coupé.
Og det er i alle fall sikkert at kundene mener CLA er en interessant bil slik den nå står.
Mercedes-importøren forteller at de for lengst har solgt alle bilene de i utgangspunktet får tildelt i år av CLA.
- Per i dag har vi fått tildelt 300 biler i 2013. Disse ble solgt på noen få uker, så vi jobber nå på spreng med å skaffe flere biler, sier Mercedes' norske informasjonssjef Christoffer Nøkleby.